HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kef B139
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2012/10/19 :  10:03:34  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag har blivt med Kef B139 igen

Dom lirar bra men har på tok för låg verkningsgrad för mig.
Jag har hört dom i både TL å BR.

Googlar man så får man uteslutande TL lådor som byggförslag.
Vad är det som gör dessa element så speciella om man bara kollar på TS parametrarna.

Det finns ju andra element som passar i TL, medans dessa nerkar vara TL-lådornas motsvarighet till 300B i SE koppling.


Passar dessa i ex Bib, lr liknande lådor så man kan få lite verkningsgrad åxå

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/19 :  10:24:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Du lär nog inte få upp verkningsgraden anmärkningsvärt. Levde i flera årtionden med B139 som jag, precis som du, gillar. Har ett par liggande, dock ett av gamla(6171) och ett av nya typen(SP1044). Det bästa jag fick till var i Onken BR(ca 140dm3), där det kändes att den fick andas. Dock kunde de inte göras med stora portar utan istället valdes portlängd=baffeltjocklek.

Det vore kul med en 2012 approach på detta element. Det första som måste göras är att mäta T/S-parametrarna.

EDIT: Körde parametrarna från KEFs sista datablad i HR och det indikeras 95dB för Onken. Känns spontant lite optimistiskt......

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/19 11:18:26
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/10/19 :  18:28:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
jag har lekt lite med det elementet i nedanstående tråd, för vad det kan vara värt:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82469&whichpage=1

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2012/10/20 :  01:00:43  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Forsman;Jag har spanat in din tråd å det är ett fint bygge du har gjort.
Låter det lika bra som det ser ut

Lars;Det var det jag misstänkte
Jag har just nu 2par B139 å det ena paret har jag plågat ordentligt.
Trots en gammal JVC reciver (då) som väger som fxxxxn så slog jag av anslutningstrådar å lödningar på B139'orna
Efter att jag lagat vardera Kef element 4 ggr så åkte mina EVX-155 in istället som ersättare å dom håller men låter långt ifrån lika bra som Kef!?!

Det var mer en stilla fundering om man kan få ut några fler dB ur B139.

Nu har barnen somnat så nu blir det B-52's på skadligt hög volym en stund (ljudterapi ala Blomman).



/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/10/22 :  11:20:04  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
J Dinsdale skrev en artikel om ett bashorn med B139 som element. Känns ju spontant lite konstigt men om man har tiden och verktygen och MDF:en så kan man kanske testa.
http://p10hifi.net/planet10/TLS/downloads/Dinsdale-Horns-3parts.pdf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000