HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Figge's HiFi-PA-Hembio-byggen *Blodad horntand*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2012/12/29 :  20:22:00  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Jahapp.

Då har det lackats lager nr 3 i kväll. Ser ut att kunna bli rätt bra
Blir dock inga bilder i kväll. Lutzendimma i garaget. Tror inte systemkameror tycker om förtunning i luften

Skall se om det går att pilla ihop nåt filter nu, som kvällsnöje, kanske kan behövas en öl för att det skall gå riktigt bra

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/12/29 :  23:28:17  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kör du in basarna om du vill 1 vecka eller två dygnet runt på 20-40 Hz då brukar de så småningom komma in i small-thiele parametrarna som de ska. Sen blir de lite mjukare på kuppen. Men bäst av allt är trots allt musik då det handlar om uppsprickningar i elementet, att det ska mjukna på "rätt" ställen. Men det är lite överkurs. Det räcker med att textilspidern blir mjukare på basar tycker jag. Min lilla erfarenhet har visat att det mesta händer de första 1-2 dygnen de får stå o puttra. Sen kan man gott börja spela.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2012/12/30 :  23:17:21  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Då är första lådan ihop.
Inte riktigt klar dock, limning av basröret återstår och lite mer dämp skall in - fick ett par små resonanser då jag mätte i lådan.
Basröret verkar stämma bra trots att jag tog till lite på längden. Som det är nu ser den ut att vara avstämd till 75,6 hz vilket är centrum på db-kurvan i röret. Skulle varit 75-78 hz så jag tror det duger

Första mätningen i låda. Låter mycket distinkt, klart och med suverän upplösning, trots lite "svängig" kurva.
Basen är atackvillig men såklart, det djupaste saknas ju...
Mätte via Roomanalyzern och ett gammalt Zachrysteg så det lär inte bli sämre när de går med min Yamaha 3010



Får kolla på detta med inkörning - lite av varje kanske blir bra - de går ju trots allt nästan 8 timmar om dagen då man är hemma, några timmar går ju fort

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/12/31 :  17:36:04  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Glömde bort att ge dig komplimanger för ett otroligt fint bygge, jag är imponerad.
Ja, angående inspelning så lade jag ner mängder med timmar på olika forum, diskussioner etc. Så det kan jag bespara dig.
Kontentan: Börja spela direkt och njut sedan om 6-7 månader när det bara blir bättre o bättre.
Största skillnaden är ändå diskanten som lugnar ner sig efter en stund, basarna går lite djupare efter en tid, men det är inte så man trillar ur stolen, tappar hakan eller blir gråhårig, men visst är det lite skillnad.
Njut av musik o låt den förmedlas, det är väl därför du gör det här ?

Edited by - Stormen on 2013/01/01 00:33:01
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/01 :  23:39:00  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Tackar för värmande beröm

Nu börjar det likna något
Igår monterades det för fullt.



Basrören kapades och limmades på plats samt anslutningspaneler med en latexsträng som tätning.



Två lådor sattes upp efter middagen så att vi skulle ha något att lyssna på under nyårskvällen
Ljudet var mycket imponerande, dynamiskt, detaljrikt och kraftfullt.
Visst kunde det upplevas lite hårt vid vissa tillfällen men inte besvärande.

Det blev ett nytt år åxå och firande i dubbel bemärkelse



Idag kopplades de andra lådorna in och mätningar gjordes på alla lådorna, som tur var.
Verkar som nån på Beyma missat lite och råkat vända på polerna på en CP21'a. Kurvorna är mätta på respektive plats, ca 1m från lådan. Rummet ställer till en hel del som synes, kenske skulle mätt dem från samma position ?



Sen i eftermiddags har det spelats musik högt, lågt, med och utan subbar. De låter bara bättre och bättre
Har kört kalibrerings-setupen i surroundförstärkaren och restat med både korrigerat och straight. Det lustiga är att jag inte hör någon skillnad...

Har plöjt igenom en del musik- pop, rock, gamla discorökare, punkrock, hårdrock, trash och synth- under dagen. Inte hittat några speciella nackdelar än men de kanske är lite vassa när man spelar skrikiga gitarrer för att nämna något.
De låter även förträffligt när jag nu ser på Die hard på tv'n.
De kanske kommer spara el äxä - har fått skruva ner volymen runt 10 db sen innan



Min sambo myser och tycker de låter kanon och ser jättebra ut. Får nog säga detsamma, trots att jag är den första som hittar fel på saker

Nu får de snurra ett tag så får vi kika vidare på ev.korrigeringar.
Lack av 4 smålådor väntar innan avyttring, Stereobänksbygge, 4 baslådor och till sist 4 effekthögtalare. Dessa tror jag starkt på. Mätte och lät jäkligt fint då jag testade

Natti.

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/05 :  20:51:03  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Godkväll

Här fortsätter lyssnandet. Lådorna har gått i princip 8 - 10 timmar per dag nu och medans junior och jag varit ute med vagnen och Hobbe jagat möss nånstans, så har det spelats lite hårdare under en dryg timma.
Detta verkar ha gett resultat och ljudet är mjukare.

Labbade även med ett baffelsteg men tyckte ljudet blev mörkt i klangen. Har nu istället justerat i förstärkaren, den har en trevlig EQ, dock lite pilligt att justera den. Kan ju vara lättare att kolla hur man vill ha det på så sätt, än att trixa medkomponenter och labba.
Det finns möjlighet att justera frekvens, Q och gain på 7 band per utgång.
Då jag kört setupen i förstärkaren så hade den reglerat förvånansvärt lite, framför allt över 1000 hz, endast +/- nån db.
Man kunde inte heller säga något generellt då alla band såg olika ut, på alla kanaler, såklart

Har nu ställt den manuellt på +5 db, Q 0,63 vid 78 hz, samt +2, 0,5 vid 250, och detta på alla 5 kanalerna. Detta får jag såklart labba mer med...
Ljudet blir lite maffigare, och nu funderas även på om lådorna behöver dämpas lite mer.
Har fått lära mig att man inte skall ha för mycket dämp men vad säger ni

En dag med bra väder tänkte jag mäta dem ute, riktade från huset så de går i så fri rymd som möjligt. Låter det vettigt ?

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/01/06 :  13:21:37  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag har totalt ignorerat denna "tumregel" och dämpat rejält. Resonanser tycker jag är värre än det man förlorar.
Tror dock att de som klagar på livlöshet inte kompenserar med EQ då det i flesta fall är passiva högtalare. Och det är ju inte så konstigt att det känns lite livlösare om man förlorar ett par dB i nivå i basen.

Vet inte hur illa det är att dämpa nära konen men jag har inte märkt att den skulle känna sig strypt eller liknande. Ska se hur det blev när jag stoppade i lite mer dämpmaterial.
Tror man förlorar mindre om man använder magnetstarka element än de med lite högre Qes.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/06 :  20:43:17  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Nu har jag fått lite att fundera på, alla skarpa hjärnor är välkomna att bidra

Satt och justerade i EQ'n och mätte med Roomanalyzern i lyssningsposition.
Kurvan såg "normalkass" ut och sedan sänkte jag subbarna 2 db (H och V), mätte igen, och se på F*N - diskanten stendog i mätningen, men jag hörde ingen skillnad på den.
Detta hände även när jag mätte andra högtalaren på 1m och då gick jag från "Throu" till "flat" i EQ'n.
Kan förstärkaren fasvränga något eller vad tror ni ?

Lila kurva är +2 db, blå är -2.


Har även en bild på mätning med och utan sub från lyssningsposition.
Ja se rakt e det ju inte direkt

Grön kurva med, gul utan, om det nu behöver sägas. Den bå är en "dödkörning" för att få bort en annan kurva


Tack Joda för tipsen. Tror du har rätt, så länge man håller sig inom rimliga mängder. Har själv testat med dämp som en "akustisk ventil" bakom ett skitelement med högt Qts och det blev totalkass.
Det blir till att dämpa lite mer, har vågigt skumgummi i nu, får komplettera med "ludd" så får vi se

Rummet är ju inte direkt tiptop akustikmässigt. Diskanten har långvariga ringningar och längre ner ser ni ju på kurvorna ovan
Hon som bestämmer och jag har diskuterat att snickra ihop dämppaneler, träramar med någon typ av dämpull i och lite "flashigt" tyg runt, samt diodbelysning bakom, så gör man två flugor på smällen
Har ni några tankar kring det så är jag nyfiken.

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/01/06 :  21:24:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vad är det för dipp du har när du kopplar in subben?
Är det fasutsläckning som uppstår ?
Vad händer om du fasvänder subben, försvinner dippen då ?

Edited by - Stormen on 2013/01/06 21:25:53
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/06 :  21:49:27  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Ja när jag kört setupen så minskar den, nu kör jag manuellt. Men rummet har något fuffens för sig, har inte räknat på det, men dipparna vid 125 och 300 hänger troligtvis ihop :(

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/01/06 :  23:44:28  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ja, ja bara tänkte att eftersom den inte finns där när inte subben är inkopplad så ser det väldigt typiskt ut som en utsläckning som sker mellan subben och huvudhögtalarna. Gul var väl utan subben inkopplad och grön med subben inkopplad. Precis som kan uppstå att man ibland får fasvända diskanten vid användandet av 2:a ordningens filter. Men det kände du ju säkert redan till som byggt så många högtalare. Det var bara en chansning. Men det kanske är rummet som spökar på något sätt. För du kanske inte bryter subben så djupt som 60 Hz ?

Har du räknat på rummets storlek och vart du har noderna o de stående vågorna? ljudets hastighet/rummets bred i meter = frekvensen. 360/6m=60hz , har du sen 3 meter i takhöjd så plussar det på ytterligare i samma frekvensspektra.
Kul bygge förresten

Edited by - Stormen on 2013/01/06 23:54:30
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/07 :  22:45:29  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Godkväll.

Under dagen har jag spelat utan sub och istället EQ:at upp 8G40:orna under portfrekvens (75 hz) med +6 från 49 hz upp till 125, inte optimalt kanske, men bara för att prova.
Upplevde mer av fenomenet att det saknas dämp tyckte jag, mer om detta senare...

Stormen:
Nu har jag fått tummen ur, räknat och dipparna stämmer exakt med rummet.
Det är ett förhållandevis kort rum, 5,2m men är 7,8 brett iom matdelen. Dock nyttjas ca 4,5m för högtalerier. Takhöjden är standard 2,4m.

Innan har vi ju hört diskanten "studsa" runt men när jag mätt basnoder med XTZ har den inte hittat något
Kurvorna säger ju annat och iom att jag funderar på någon typ av absorbent så tänkte jag att testa en tjock ullig filt hängande vid bakväggen.

Sagt och gjort, och basen blev som ny
Ett helt annat djup, klart och välartikulerat.
Lådorna tycker jag låter förträffligt, trots mindre perfekta mätkurvor, men lite mer dämp skall testas.
De är roliga att höra på och dessutom går det att spela kopiöst högt utan att de kroknar det minsta, tom utan sub
Svårt att beskriva ljudet men de känns lätta, snabba med dynamik så det säger "smack" och en glittrig diskant

Men nu är det ju solklart att man får satsa på något att dämpa rummet med.
Tyvärr är ju väggarna reglade utan isolering. Kan det vara värt att blåsa i ull i dem ?

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/01/07 :  23:16:18  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Figge. Klart du skall blåsa in träfiberisolering i väggarna! Det valde jag och är mycket nöjd med det. Sedan vill jag slå ett slag för tretexskivor i väggar. Det sitter såna i hembion och jag upplever det ja en mycket bättre akustisk miljö än tex matsalen där vi satte upp 6 mm renoveringsgips.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/08 :  11:21:12  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Mathias:
Tror det är bäst jag håller mig till att blåsa i isolering - vi flyttade in i huset i april och då målades det och fondvägg tapetserades. Vill jag inte bli hudflängd så pratar jag inte om tretex

MEn blåsa in skall ju gå, bara att lokalisera facken, ta fram hålsågen och blåsa i.
Frågan är hur mycket det dammar - vi bor ju i huset så att säga, man kan ju gå på en rejäl mina

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/01/08 :  16:05:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Skulle man kunna fylla väggarna med fogskum eller liknande ? kanske inte blir samma densitet men kanske mindre hål ?
Hur gör man rent praktiskt med träfibrer ( vart köper man det, hittar bara gullfiber, och hur får man in det i väggen, samt praktiskt lucka att sätta igen hålet med. ) Har själv 75mm väggar med enkelgips på varje sida o de är ju allt annat än stumma.
Vore ju lite mera hardcore o fylla mellanutrymmena med lättbetong :-)

Edited by - Stormen on 2013/01/08 16:06:32
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/08 :  17:41:09  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Varning för fogskum !!!
Det kan expandera så pass mycket att väggarna riskerar att bågna.
De som råkat få för mycket vid drevning av dörrar och fönster kan säkert bekräfta detta...

Annars är tanken god, men med tanke på mitt alias så har jag en del åsikter om cellplast och liknande i byggnader
Då ni läser om bränder i modernare hus som haft "explosiva förlopp" kan ni misstänka vad de isolerat med...

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/12 :  00:21:32  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Ja då har det testats med olika inställningar i alla riktningar och former. Elementen börjar nog bli inkörda nu. Ljudet är mjukare på något sätt.

De låter bäst om jag kör en mätsetup i förstärkaren som jag sedan modifierar manuellt.
4 extra db 78 - 200 ger lite extra botten,, men kurvan är inte rak, sluttar utför från basen.
Innebär det att baffelstödet ger en hörbar och en mätbar effekt ?
Det är iofs skit samma då huvudsaken är att det låter bra
Mätte och hade 115 db i medel och 121 i topp och det lät inte ens ansträngt. Ja det är sannerligen drag i lådorna Ca 125 db skall topparna klara. Monacorsubbarna hänger inte med riktigt. Ser fram emot att de nya blir klara, så småningom...

Vad det gäller den skumma diskantdippen så hör den med största säkerhet hemma i DSP'n i min Yamaha, ihop med XTZ.

Om tid finnes i morgon så blir det mer dämp i lådorna.
Tyvärr måste jag nog montera galler åxå för att inte lilleman skall roa sig.
Har en del specialgrejer där, bilder kommer Bra med kompisar med resurser...

För övrigt har jag varit förkyld så det har inte hänt så mycket

Natti.

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.

Edited by - Brandmästaren on 2013/01/12 00:22:51
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/01/12 :  08:13:42  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
En fråga. På bilden näst längst upp på sidan är diskanten monterad på ena ledden medan den är vriden 45 grader på senare bilder.

Är det en miss du gjort så dom är monterade olika, är den bara tillfälligt ilagd på den första bilden eller testade du först och vred dom sen ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/12 :  14:13:53  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Nej det är som det skall vara
Det är centern, och den ligger ner.

Skall mecka i lite mer dämp om en stund.
Blir galler på 8:orna också, tyvärr. Men säkrast... Rackarunge


Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/13 :  01:06:06  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Kom en bit i kväll.



Centern var ju på tapeten.

Så här ser det ut fram, men baslådor och ny bänk väntar



Det mättes ju lite för ett par dagar sedan. H o V frontar från lyssningsposition.
Lite kvar att fixa till men det löser sig säkert


Efter lite grejande såg det bättre ut.
Men där kom den fina dippen i diskanten. Tror på at XTZ inte gillar DSP'n i förstärkaren



Mer dämpfluff har stoppats in och sedan monterades galler.
Det här är små distanser för att inte skumgummit runt elementet skall bottna när gallret dras fast. Elementet sitter ju tight åxå.
Laserskuret i 2333 rostfritt.



Gallren dras med en ring som även pressar elementet via distanserna.





För att gallren inte skulle "sjunga med" bucklades de in omgående. Nu dödar de själva sin resonans, kanske inte helt 100 men lymmeln bankar ju inte in konerna i alla fall
Och så här ser lådorna ut nu.



Fortsättning följer

Natti.

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/14 :  22:44:58  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Ja se då har lådorna dämpats.
Ljudet är klart bättre, svårt dock att definera, så jag nöjer mig med "torrare"
Speciellt hörbart är det om man sätter örat mot basröret. Det "högfrekventa skräpet" är klart lägre, nästan helt borta.
Gallren var däremot till nackdel. Blev någon bieffekt, får mäta och se om den syns.

Jag jämför ju såklart med mina tidigare lådor med P17WJ och DX25 i liknande konfiguration.
De är väl inga dåliga element, lät riktigt trevligt tyckte jag, speciellt diskanterna.
Men här märks det vad som saknades...
Trots effektiviteten på elementen upplever jag ljudet som välbalanserat, men med knivskärpa, otroligt attackvilliga.
Röster framträder mycket tydligt och det är bra djup och perspektiv i ljudet
Diskanterna är förvånansvärt "soft" med ett lite extra glitter å toppen.

Skall man få ljud som man upplever som lite obehagligt eller skrikigt så får man upp i ca 115 db. Men då är ju rummet väl litet.

Jag jämför gärna med ett par lådor jag byggde för ca 15 år sedan.
De var bestyckade med dubbla Peerless 303SWF 115HP/4L, Beyma 8M60 och Acusto pro 1202 (1205 ? - med slits) Delningen låg på 250 och 5000 på dem, passivt. Var väl inte så vetenskapligt men de lät j***la bra iaf med den tidens mått...


Under kvällen har de små lådorna som skall avyttras gjorts klara för lack.
Köpte en stor spånsug för en vecka sedan som nu kopplas till en dammsugarslang med borste. Flöde på 2500m3 i timmen innebär att den suger något mer än vår Miele i städskåpet Lär bli dammfritt
Om allt funkar i morgon så läggs första lagret.

Kan passa på att nämna att om man skall köpa masktape så är Biltemas väldigt ojämn i kvalitén.
En bit på rullen sitter fint, nästa lossnar direkt...
Jag köper inte den nästa gång.
Kunde ju skrivit på "skitsakerstråden" men men.

Natti.

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.

Edited by - Brandmästaren on 2013/01/14 22:47:15
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/14 :  23:01:02  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Had ejust tänkt fråga om inte det grova gallret störde men det är väl bara att demontera och mäta skillnaden.

Vad gäller masktejp köper jag numera bara den Blå tejpen vad den nu heter. Lite dyrare men f-n så mycket bättre.

Kan inget om banddiskanter men vad blir skillnaden om de monteras med öppningen horizontellt?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/14 :  23:22:43  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Det är inga banddiskanter.
Det är diskanthorn med cirkulära 32mm membran. Hornets utformning ger en spridning på 90 x 140 grader så man kan väl likna spridningen med en tårtbit som landat "rätt" på fatet, eller en som står på högkant, beroende på diskantens vridning.
Är dock inte säker på att jag skall ha diskanten på det hållet - skall testa mig fram.

Hornen är eg.samma som "Bullet" men annorlunda spridning, dvs inte trattformad.

Kurvor på dem utan galler har jag ju redan så det är lätt

Hmmja den tejpen har gjort sitt.

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.

Edited by - Brandmästaren on 2013/01/14 23:24:41
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/21 :  21:24:44  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
I pauserna mellan lackningen av de smålådor jag skall skeppa iväg så har jag grunnat lite ihop med Hornresponse.
Hur anpassa en TH till WAF ? Bygga i stavlimmad bok såklart, men kanske en ram med högtalartyg för mynningen

Lade in parametrarna på mina SM115K och Martinssons nuffror på Tham15 i HR. Såg inte så illa ut, sparade tyvärr ingen kurva, men tror att det går bra, tom utan modifikation

Labbade lite och märkte att jag kunde sänka undre gränsfrekvensen och volymen på bekostnad av verkningsgraden genom att minska "trattarean" efter S2. Antar att det innebär andra effekter som ökad kompression tex ?

Storleken är rätt ok för övrigt, även om någon här hemma önskar någon smäckrare lådda

Petter eller Johannes om ni läser, ni är ju fenor på detta, vad tror ni ?


Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/21 :  22:36:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

quote:
Labbade lite och märkte att jag kunde sänka undre gränsfrekvensen och volymen på bekostnad av verkningsgraden genom att minska "trattarean" efter S2. Antar att det innebär andra effekter som ökad kompression tex ?
Som jag ser det är detta en viktig balansgång i designen. Det klassiska två av tre, känslighet, litenhet, djupbas. Om du är villig att offra lite verkningsgrad kanske en klassik TL kunna vara ett alternativ. Då får du ett lite större passband. Jag är dock inte säker på att den blir mindre dock men lättare att designa.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000