HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Smörja upp en Sonab 85s
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/11/18 :  10:42:00  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle ge min nyinförskaffade Sonab 85s lite smörj då jag inte vet när den fick det senast.

Men exakt var, exakt hur och med exakt vad ska jag smörja?

Jag har sett en del luddiga beskrivningar på nätet så jag vill ha en så utförlig beskrivning det går så det inte blir några missförstånd.

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2012/11/18 :  10:45:09  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Tjena.
Kolla PM:et

//Draken
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/11/18 :  21:21:28  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply

Enligt manualen ska det räcka med att droppa i 2 droppar pendylolja i smörjhålet bredvid motorn. "Det är allt som behövs"
Vad pendylolja är för något tycks jag inte hitta men det följde med olja i en pipett i servicekittet. Fast den oljan är ju typ 40 år gammal ;-) Vad kan jag köpa för ny olja som passar?


Behöver centrumspindeln smörjas något?
Min snurrar lätt och fint. Kanske sitter ett kapslat kullager där under som är underhållsfritt?


Ja, så ser den ut i övrigt
Något mer som behöver ses över med olja eller fett?
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/11/25 :  06:57:29  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Jag droppade i två droppar Abu Rocket Oil i smörjhålet. Det är en tunnflytande olja för fiskerullar.
Det värsta som kan hända är väl att jag får köpa en ny gammal spelare för några hundralappar ;-)
Än så länge snurrar den vidare som vanligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000