HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Göra rent LP skivor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2012/07/05 :  21:06:07  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
har inskaffat Dest Vatten + isopropylalkohol som ska blandas 1/10 att torka av LP-skivor med en microfiberduk, är detta ett bra fungerande sätt? finns det alternativ?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/05 :  22:40:43  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Beror på hur dyrt (och bra) du vill att det skall bli. Har du mycket skivor kan en riktig skivtvätt vara en god investering (från ca 4000:-o uppåt). Ett budgetalternativ som jag själv använder är den manuella Knosti-tvätten (några hundringar). Finns hos Svalander men går att hitta billigare på eBay tex.

Torka med microfiberduk fungerar men gör inte rent ordentligt i spåren på djupet.

Jag blandar

3 IPA
7 Dest vatten
några droppar Yes

Edited by - tomano58 on 2012/07/05 22:41:05
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/07/05 :  23:39:58  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ta en titt på ultraljudstvätten 40-500 hos Kjell.com. Den kostar 2199:-
och har en tankvolym på 6 liter. Jag har ännu inte tittat på den, men jag har beställt en för påseende. Det verkar som om man skulle kunna stoppa ner en 30cm vinyl i tanken.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2012/07/06 :  23:32:28  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
ok, tack för era tipps, vad bör man torka av skivorna med ist för microfiberduk?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/07/07 :  00:55:22  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Förslagsvis en linneduk eller en bomullsduk som inte luddar. Ett annat förslag skulle kunna vara ett sämskskinn.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/07 :  10:50:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
tomano58: med IPA, menar du:



Tillbaka till ämnet lite. Sperrling byggde skivtvättare av Lenco-spelare, det enda sådana dög till, enligt honom. Minns inte vad han tvättade med dock.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/07 :  10:59:49  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Haha... där kom den! För att klargöra så att ingen blir förvirrad av vilken alkoholmättad vätska som används så är det alltså IsoPropylAlkohol som IPA syftade på. Alen är dock inte dum men den skall drickas, inte slösas som tvättvätska
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2012/07/07 :  17:06:54  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Får inte glömma hur man skyddar etiketten. Jag skulle aldrig doppa en LP i ett bad med något vätmedel, då etiketten sväller upp och blir konstig även efter torkning. Och ja, jag har provat, i min ungdom mot bättre vetande med vanligt kranvatten och Yes diskmedel som funkar utmärkt att tvätta med, men sämre att skölja med, då självtorkningen ödelade några skivor till snudd på ospelbart skick iom att kranvattnets kalk och annat stannade kvar på skivan. Etiketten vart inte vad den en gång var heller. Jag har aldrig testat den lodräta tvätten men jag känner instinktivt att då den del av skivan som sänkts ned i tvätten, vrids och hamnar uppåt, måste gravitationen hjälpa tvättvätskan till exv etiketten där den inte bör vara? Kanske skulle jag läsa manualen innan jag spekulerar, det har avstyrt mången pinsamhet, men hur är det tänkt att en lodrät skivtvätt skall användas annars? Den som kan berätta om ett sätt att billigt och etikettsäkert avlägsna fett och smuts från skivorna har mitt öra.

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2012/07/07 17:08:00
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/07 :  18:08:25  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Jag kör med Knostitvätten där man manuellt roterar skivan lodrätt i badet. Det är dock bara spårdelen som doppas och avrinningen följer mestadels efter spåren. Har tvättat över 1000 lp på det viset och inte haft problem med en enda etikett. Etiketten skyddas/täcks också via spännanordningen.

Film

Jag hanterar inte riktigt på samma sätt och den medföljande vätskan lämnar rester i spåren! Filtrerar i vanligt melittafilter, de medföljande grejorna är för pilliga.

Edited by - tomano58 on 2012/07/07 18:14:32
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/07/07 :  18:16:54  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har tvättat vinylskivor både med vanligt vatten och destvatten med Yes. Just nu kör jag med alkoholblandingen och YES som fungerar utmärkt med min Clear Audio. Jag har köpt en sprayflaska från Biltema, 45578 som kostar 40 spänn. Den är så pass tät att har man en gång pumpat upp den så håller den trycket hur länge som helst. Jag känner inte alls igen mig om det här med att skivetiketter blir skadade. Jag har ändå tvättat skivor innan de flesta av er var födda och utan problem. Jag gjorde ett försök att med ultraljud tvätta singel och EP skivor. De vet sjutton om det blev bättre jämfört med Clear Audio. Det som jag tycker är det bästa med Clear A är vakumsugen när man torkar torrt.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2012/07/07 :  19:03:37  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
IsoPropylAlkohol dunstar bort förmodar jag efter tvätt eller blir det som en hinna på skivan?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/07/07 :  20:13:09  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nej det blir ingen hinna av det. Man bör ändå akta sig för att få det på skivtallriken i.a.f om man har en gummimatta.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2012/07/07 :  21:02:31  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
tomano58

Skitbra film, tack. Smart koppling där som hindrar vattnet nå etiketten.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/07 :  23:33:45  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Jag gjorde ett försök att med ultraljud tvätta singel och EP skivor. De vet sjutton om det blev bättre jämfört med Clear Audio.

När man tvättar med ultraljud skall objektet ligga still alternativt rotera väldigt sakta annars har det ingen verkan.

Den här länken har presenterats tidigare. Här pratar man om typ 2 varv/min.
Go to Top of Page

Marcelo
Starting Member

7 Posts

Posted - 2012/07/19 :  00:04:33  Show Profile Send Marcelo a Private Message  Reply
vad tycker ni om det här?
http://youtu.be/mNLGo5K5m_M
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/19 :  00:24:58  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Här är en annan variant:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=295215
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2012/08/09 :  08:38:22  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message  Reply
Köpte en Knosti-tvätt efter tips härifrån.Funkar jättebra.
Mina äldsta skivor köpte jag -68 så behovet av riktig rengöring är stort.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2012/10/07 :  21:18:04  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
efter rengörning av skivorna med "Dest Vatten + isopropylalkohol" kan det ibland knastra och knäppa på skivorna som det inte gjorde vid avlyssning innan rengörning vad beror det på?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/10/09 :  20:11:32  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
På 70 och 80 talat ansåg man att lagom vår rengöring var att ta flaskan och ställa den med korten ordentligt åtdragen i andra ändan av rummet. Då fick man lagom nivå av rengörande ångor!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/10/09 :  20:28:00  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Trälim
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/10/09 :  20:40:42  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om man ska använda trälim för rengöring av skivor så får man inte ha så värst många skivor. En fråga, fungerar trälim även på 78 varvare?
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/11/13 :  23:00:56  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
En ultraljudstvätt från Biltema som ser lovande ut storleksmässigt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Ultraljudstvatt-191542/

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/11/14 :  10:20:27  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
En ultraljudstvätt från Biltema som ser lovande ut storleksmässigt.

Någon som har förslag på hur skivetiketten kan skyddas?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/11/14 :  12:28:52  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/21447-vinyl-vask-etter-usc-metoden.html
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/11/14 :  16:06:52  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har funderat på att bygga en skivtvätt modell Loricraft av en gammal skivspelare.
Det störstaproblemet är att få tag på en lagom kraftig vacuumpump till rimliga pengar. Någon som kan tipsa om en pump?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/11/14 :  21:12:15  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Här är ett bra Youtubeklipp på en Loricraft: http://www.youtube.com/watch?v=AZmRy3cbFjw
Motor o pump syns när de lyfter på locket. Kanske någon känner igen dem?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000