HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 uppgradera eller köpa ny skivspelare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/27 :  20:49:14  Show Profile Send FetMule a Private Message  Reply
Sitter idag på en Pro-ject rpm 1.3 Genie skivspelare och en TC-750 RIAA-förstärkare.

Frågan är om det är värt att lägga pengar på att uppgradera den här skivspelaren, eller om jag skulle ta och köpa en ny bättre skivspelare _i grunden_ för pengarna?

Exempel på uppgraderingar jag kan tänka mig skulle kunna vara en Ortofon 2M Blue pickup (som jag hört många rekommendera till just 1.3), ett nytt RIAA i stil med Trigon Vanguard II (eller kanske en billigare) och en Pro-Ject Speedbox för jämnare hastighet.

Akkelis har ett paket som verkar väldigt intressant där man får en Hanss Acoustics T-10, Benz Micro MC20E2 och en Hanss Acoustics PA-20 riaa för 12500:-
Andra tillverkare har också fina skivspelare som ligger i en human prisklass (12-13000 är nog smärtgränsen pga andra inköp).

Hur hade ni gjort utifrån tanken att leva med skivspelaren under många långa år framöver? Uppgradera eller införskaffa en bättre grundspelare?

Edited by - FetMule on 2012/11/27 20:52:07

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/11/27 :  21:08:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej!

Jag tror inte det är några större fel på din Pro-Ject eg. men å andra sidan har jag själv en T-10 och kan intyga att det är ett mycket kompetent verk.

De uppgraderingar du nämner är ju inga dåliga investeringar i sig, de är ju uppgraderingar som kan följa med till nästa spelare. Jag känner dock inte till Hanss RIAA-steg eller hur det låter.

Mina 5 öre:
Börja med en 2M Blue, gillar du den kan du ta den med dig till en T-10 eller liknande.
Tycker du det är än roligare att spela musik på spelaren, byt upp dig! Tror du kommer upptäcka att ett bättre verk spelar skivorna tystare, naturligare och mera kraftfullt då det behövs.
Därifrån skulle jag börja titta efter intressanta RIAA-steg, som gör otroligt mycket för ljudet.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/11/27 :  21:15:21  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Är varvtalet så ojämnt i Pro-ject rpm 1.3 att det behövs en extern varvtalsregulator?
En tanke kan ju vara att hoppa över Speedbox och lägga de pengarna på en Ortofon 2M Bronze istället samt ett bättre RIAA.

Lite längre fram sen kan du kanske köpa en ny bättre skivspelare utan pickup och flytta över din 2M Bronze och RIAA?

En del uppgraderar och byter jämt medens andra kör med exakt samma saker tills de självdör 30 år senare.
Värt att klura lite på är vart du står själv samt om din uppgradering du eventuellt köper nu kan/ska ärvas över till kommande utrustning.

Jag är själv grön på vinyl men antar att du vill ha igång en diskussion här och få lite att fundera på :-)
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/11/27 :  21:57:44  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Jag lägger nog också en röst på att du uppgraderar och tweakar det du har i första hand; vad kör du för kabel mellan tonarm och RIAA exempelvis? skivspelare kan vara rätt tjuriga med underlaget också.

Jag håller med om att pickup och RIAA går före varvtalsregulator, men den bör ge en viss förbättring. Skivspelare handlar ju om mekaniska vibrationer med tillhörande resonanser och även sådant som kan tänkas ge små förändringar kan få ganska stora effekter på det ljudliga resultatet.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/11/27 :  22:17:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Den spelaren du har är nog helt okej.

Jag föreslår att du lägger krut på vibrationadämpning, nytt RIAA och ny pickup.
Det är grejor som du kan ta med om du byter spelare i ett senare skede.





Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/11/27 22:17:54
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/27 :  22:51:16  Show Profile Send FetMule a Private Message  Reply
quote:
Jag är själv grön på vinyl men antar att du vill ha igång en diskussion här och få lite att fundera på :-)


Så är det, så diskutera gärna :)

quote:
De uppgraderingar du nämner är ju inga dåliga investeringar i sig


Precis! Jag tänker lite så här, ska jag uppgradera kommer det kosta en slant hur jag än vänder och vrider. En ortofon 2M Blue och ett bättre RIAA blir några tusenlappar...

quote:
Jag föreslår att du lägger krut på vibrationadämpning


Dämpning har jag jobbat med. Skivspelaren står dessutom på en dämpad hylla placerad på en väggfäste avsedd för skivspelare (köpt på Vinylbutiken).
Högtalarplacering är så bra den kan bli utifrån mina öron.
Det finns en del aukustiskt att jobba med i lyssningsrummet, men vi ska flytta nästa år och det har gjort att jag inte riktigt förmått mig att ta tag i den biten :)

Jag har tyvärr ingen bra kabel från skivspelare till RIAA (använder den som följde med skivspelaren), däremot har jag en hyfsad kabel från Supra med "vinylegenskaper" mellan RIAA och förstärkare. Tips på kabel och inköpsställe tas tacksamt emot!

Jag är inte helt nöjd med ljudet i dagsläget. Det beror delvis på att jag bytte ner mig gällande förstärkare. Tröttnade helt enkelt på att utvecklingen gick så snabbt på A/V-fronten. Detta kommer åtgärdas inom kort då min budget rymmer en ny A/V Reciever (med 2-kanal i fokus!).
Utsignalen från mitt RIAA är väldigt lågt tycker jag. Över lag lite återhållsamt ljud och tunn bas (vilket man inte vill med vinyl!) när jag lyssnar på skivor. Känner också att skivspelaren inte riktigt klarar tysta partier eller detaljer så bra som jag önskat samt viss resonans.

quote:
Jag känner dock inte till Hanss RIAA-steg eller hur det låter.

Det gör inte jag heller, men jag utgår från att det passar väl med skivspelaren eftersom det är samma tillverkare och då man från Akkelis sida valt att passa ihop delarna i paketet.

Men ni är överrens om att ny pickup går före nytt RIAA i form av "ljud-för-pengarna"?

Edited by - FetMule on 2012/11/27 23:02:22
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/11/27 :  23:46:58  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Ja, tyvärr så är det svårt att veta vad som orsakar det återhållsamma ljudet och den tunna basen. Jag antar att du lekt lite med inställningarna på tonarmen, den tunna basen kan vara ett symptom på för högt ställd VTA exempelvis (men jag vet inte hur känslig din pickup är för vinklarna hit och dit). Resonans som i akustisk återkoppling?

En kabelklassiker i budgetsammanhang är Van Den Hul D-502, den finns lite varstans, bara att söka, bör kunna fås för en femhundring för en meter med hyggliga kontakter. Dyker även upp begagnat med jämna mellanrum. Om du bor i närheten av Malmö så är du välkommen att låna mitt exemplar och testa, den ligger någonstans i bra-att-ha lådan.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/11/28 :  08:59:14  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Om kabel ska testas, då rekommenderar jag Blue Jeans LC-1. Otroligt bra kabel för små pengar.

Notera: capacitance 12.2 pF/ft

http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/28 :  09:55:23  Show Profile Send FetMule a Private Message  Reply
Vad kan det bero på att signalen verkar låg när jag spelar LP-skivor? Jämför jag med nivån när jag spelar CD-skivor via min DVD eller då jag streamar musik via airplay så är det stor skillnad. Jag får vrida upp volymen bra mycket högre för att få samma ljudnivå och då känns det aningen återhållsamt/tunn bas i jämförelse. Värme och känsla blir mycket bättre om jag lyssnar via skivspelaren, det låter inte lika skarpt eller vasst om man uttrycker det så.

quote:
Jag antar att du lekt lite med inställningarna på tonarmen, den tunna basen kan vara ett symptom på för högt ställd VTA exempelvis


Jag kan nog pilla lite mer med inställningarna på tonarmen, ska göra det ikväll.

Tack för kabeltipsen förresten!
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/11/28 :  10:09:22  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Nivån in till slutsteget är ju beroende av den nivå som din pu lämnar i kombination med hur hög förstärkningen i riaa-steget är. Inte alls ovanligt att du får en lägre nivå via pu än tex cd.

Edited by - tomano58 on 2012/11/28 10:09:45
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/28 :  11:57:54  Show Profile Send FetMule a Private Message  Reply
quote:
Nivån in till slutsteget är ju beroende av den nivå som din pu lämnar i kombination med hur hög förstärkningen i riaa-steget är. Inte alls ovanligt att du får en lägre nivå via pu än tex cd.


Det är jag medveten om, men så pass stor skillnad som jag tycker mig märka känns inte rimligt.

Jag har i princip bestämt mig utifrån er respons att uppgradera pickup och RIAA på en gång. Finns det något bra alternativ till nuvarande 2M Red (förutom 2M Blue), och ett RIAA med rimligt pris som definitivt är ett steg upp från TC-750?
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/11/28 :  14:02:35  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Matchning är viktigt, om det är som du säger att 2M Blue rekommenderas till spelaren, så kör på det. Annars finns det massvis av trevliga pickuper, frågan är exempelvis om armen samarbetar väl med MC, i så fall kan det vara något att lura på - det kräver å andra sidan ett annat RIAA-steg.

Jag provade en drös olika RIAA för lite mer än tio år sedan, så specifika tips är nog lite utdaterade, dock så fann jag att grundnivån för mig i pengar räknat, då, låg på 2k - där började det bli helt OK. Det slutade dock med ett begagnat steg för 4k (nypris runt 8k) som gav betydligt mer av allt (och som passade in i resten av ljudkedjan efter min personliga smak)! [pickupen då var en Benz Micro MC Gold i SME-3009r på en Thorens TD-3001 BC = budget/mellanklass-nivå]

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2012/11/28 14:07:58
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/11/28 :  15:21:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om du börjar med RIAA så kan det vara en fördel att välja PU utifrån detta.
Med det menar jag att ett Tom Evans, som enbart är för MC, inte tillåter dig att välja fritt bland pickuper. Väljer du istället t.ex. ett Trigon Vanguard som många höjer till skyarna, så har du stora möjligheter att anpassa till vilken pickup som helst.

Anledningen till att du uppfattar volymen som för låg, vid vinylspelning, är ju helt klart att ditt RIAA har för dålig gain i förhållande till pickupen.

Där tycker jag personligen att man bör hålla sig vid ett av två alternativ:
1. MC med låg utnivå (0,2-0,4mV)
2. MM med rejäl utnivå (4-6mV)

Det finns säkert RIAA med goda möjligheter att justera in andra också, men jag är fortfarande inte övertygad om MC med hög utnivå, eller klena MM...

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/28 :  16:02:32  Show Profile Send FetMule a Private Message  Reply
Tack för dem tipsen, förklarar och underlättar vad jag ska söka efter!
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/11/28 :  16:53:39  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Justerbar gain i snäva steg gör valet av pickup mycket brett.
När det gäller drift av MC-pickuper är det lika viktigt att kunna justera impedansen till lämpligt värde.


IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se

Edited by - Improved Audio on 2012/11/28 17:00:55
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/11/28 :  20:04:34  Show Profile Send FetMule a Private Message  Reply
Trigon verkar väldigt intressant med tanke på att det går att anpassa efter pickup och uppgradera med batteridrift. Framtidssäkert om jag byter skivspelare nån gång, vilket jag förr eller senare lär göra.

Vilka specs är det man ska kolla extra noga efter på ett RIAA utifrån pickupernas utnivå? Exempel min nuvarande MM puppa har ju 5,5mV men mitt RIAA passar inte så väldigt bra till den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000