HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur många kanaler i hemmabion?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/12/03 :  12:35:00  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Jo Thule skall tydligen klara av det om man har 2st förstärkare:
The AV100/AV120 can control an external Thule Audio amplifier via the rear RJ45 connector. When using IA350, PA350 or PA250 MKII for L & R power amplification in an 8.1 system

Den verkar använda sig av SSL/SSR signalen och skicka den till framhögtalarna. Jag har inte testat i praktiken för har inte fått hem AV120an ännu och skummade bara igenom manualen som hastigast förut.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2012/12/03 :  14:20:16  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Jag kör med 4.1 (ingen centerhögtalare) sedan många år tillbaka och är mycket nöjd med det. Men det funkar bara bra om man har fronthögtalare med bra spridning, samt att dom inte står alltför långt ifrån varandra.

7.1 eller mer behöver man inte ens fundera på om man inte har ett lite större biorum.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/03 :  15:04:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Andreas A> Jo fast det finns ju ingen mjukvara för hemmabruk som har 8 kanaler så undrar fortfarande vad de menar med 8.1?

Sten> Kanske inte beträffande antal kanaler med väl när det gäller antal ljudkällor så behöver man faktiskt fler ljudkällor i ett litet rum till skillnad från ett stort. Har för mig att THX-normen föreskriver minst 12 stycken surroundhögtalare för små kontrollrum medan det räcker med 8 stycken i större. Detta för att man kan sitta mer "snett" i ett litet rum.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/12/03 :  15:31:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag körde också utan center när jag hade dyrt märke utan dedikerad center.
Köpte efter en tid till en "liknande" högtalare och använde den som center och det blev mycket bättre.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2012/12/03 :  15:36:54  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Jo men då pratar vi om kontrollrum för ljudmixning och enligt THX's egna teorier / normer. I mitt lyssningsrum finns det bara en 3-sits soffa perfekt placerad mitt i rummet, och där hör man dialog och övrigt som ska komma från centerkanalen klart och tydligt mittemellan fronthögtalarna.


Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:32:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
En stor anledningen till att det finns en center i en hemmabio är att folk har en förmåga att tänka geometriskt och inte storleksmässigt. Om man sitter snett i en bio där duken är 10-tals meter bred behöver man inte sitta mycket snett för att vägskillnaden (tidsfördröjningen) mellan vänster och höger högtalare kommer att bli betydande. Sitter man något snett kommer följaktligen HAAS-effekten obönhörligen dunka in allt ljud som kommandes från den högtalare som man sitter närmast. I samma geometriska uppställning i en hemmabio däremot kommer vägskillnaden inte bli mer än några decimeter, dvs ljudfördröjningen mellan kanalerna blir inte längre signifikant. Ofta kan man balansera upp centerljud mycket bra genom att vinkla in högtalarna något (för högtalare som har tilltagande direktivitet mot högre frekvenser). Sitter man snett så faller man lite ur loben hos den högtalaren man sitter närmast men faller mer in i loben från den högtalare som man har längst ifrån sig, detta kompensera effektivt tidsfördröjningen.

Jag kör själv utan center i min hembio.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:35:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Sten> Visst, ditt rum är kanske större och du sitter inte lika "snett" men allra minst 6 stycken surroundhögtalare skulle jag rekommendera. Principiellt skiljer det ju inget mellan hur hörseln fungerar hos de människor som sitter i kontrollrummen och din o min. Kontrollrummen ser ju ut som de gör just pga att hörseln fungerar som den gör.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:40:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
JAG tycker inte att det blir bra med centerkanalen mixad i frontarna.
Det blir acceptabelt men inte lika bra.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/03 :  16:55:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jag får själv bra resultat med mina pi60s utan center. Vet att en del klagade hos Ingvar på centerljudet tills han ställde dit en center......då slutade alla klaga......ja han kopplade ju inte in den såklart

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/12/03 :  17:52:57  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Rydberg, ja det kan man undra :) Har man en "top of the line" hemmabio förstärkare så brukar dom ju iof ha en 7-9 kanaler ut, men då är också en eller flera ofta virtuella.
Manualen kan ja inte tycka att jag blev så mycket klokare av.. mig veterligen har Thule aldrig haft en förstärkare som stöder 8.1 heller utan som mest bara 7 kanaler som tillval.
Kan man föresten få lite mera info om ditt gamla biorum? verkade ju trevligt :)

Center vill jag nog helst inte vara utan då jag vant mig, körde länge utan men då jag ser mycket serier tycker jag det är klockrent att kunna höja dialogen på centern istället för att vrida upp alla andra högtalare också.

Edited by - Andreas A on 2012/12/03 17:59:28
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/03 :  21:57:43  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag måste säga att jag är väldigt besviken på att det är så få filmer som har fler än 5.1. Jag har ingen BluRay med fler än så.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/12/04 :  11:13:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Vet att en del klagade hos Ingvar på centerljudet tills han ställde dit en center......då slutade alla klaga......ja han kopplade ju inte in den såklart

Tycker jag låter konstigt eftersom jag för min del alltid upplevt klara skillnader vid varje uppgradering av centerhögtalaren i min hemmabio.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/12/04 :  11:19:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
få filmer som har fler än 5.1

Jo men det finns ju inte ens format med fler än 6.1 diskreta kanaler.För det spelar ju egentligen ingen roll hur många gånger man delar upp en signal. Det blir ju inte fler. Därav att jag anser att det blir rätt så knepigt när folk talar om 7.1 kanaler när det egentligen
som mest är 6.1.MvhKristofer
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/04 :  13:26:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Det där stämmer inte, eller jo det stämmer för DVD men inte för Bluray som kan hålla sju diskreta kanaler.

Betyder klara skillnader även klara förbättringar? Det enda som jag kan sakna är att ha möjligheten att höja dialogen. Vet att Ingvar jobbade på ett system att lösa detta så att man kunde höja dialogen separat även utan center. Vet inte om apparaten såg dagens ljus.

quote:
Kanaladministrationsapparat #8211; Chad
På grund av ett antal mer eller mindre anmärkningsvärda brister i de standarder som anger hur kanaladiministrationen skall hanteras i system konfigurerade på annat sätt än #8221;en fullregisterhögtalare för varje kanal + subwoofer#8221;, har Ino Audio en kanaladministrationsapparat under utveckling. Den är baserad på följande önskemål:
1. Alla kanaler skall få hanteras med maximal upplösning i den digitala världen = ingen processing + full signalnivå!
2. Det bör vara möjligt att använda en systemuppställning med fantomcenter, utan att behöva lyssna på ett illa komprime-rat/limiterat ljud, såsom i synnerhet sker då DD enligt gällande standarder används. (En kompressor kopplas in när inte alla kanaler representeras av en högtalare, i DD-standarden.)
3. Man bör ha 3 möjligheter med avseende på dialogkanalen. A #8211; att använda fantomcenter, B #8211; fantom-mode under 300 Hz + en (liten) centerhögtalare vid frekvenser högre än så, eller C #8211; att använde en centerhögtalare fullregistrigt. I både fall A och B är det viktigt att fantominformationen kommer från V+H, och inte från .1-kanalen!
4. Man bör ha möjlighet att öka nivån på dialogkanalen för nattlyssning #8211; oavsett om man har fantomcenter för hela re-gistret, fantom¬center under 300 Hz + centerhögtalare däröver, eller centerhögtalare för hela registret. Nivå-boostning kan ske med volymkontroll (från +0 till + 10dB) eller i tre fasta steg (t ex 0, 3 eller 6 dB)
5. Man bör ha möjlighet att välja eller välja bort .1-kanalen (utan att förlora basljud från de resterande kanalerna, såsom sker som nuvarande standard är skriven).
6. Man bör ha möjlighet att skicka LF-information från dialog- och ambiens-högtalarna till V- och H-front (och inte till .1-kanalen som den tokiga standarden föreskriver #8211; ty då försvinner den helt om man väljer att avstå från .1-kanalens ljud, vilket ofta är en utmärkt idé att göra!), eftersom man då automatiskt får basen till rätt ställe oavsett man man har eller inte har basmoduler.
7. Man bör ha möjlighet att välja om surrundhögtalarna skall användas i en 5.1-, 6.1- eller 7.1-konfiguration (givet upp till 7.1-signaler som matar chad).
8. INGA kanaladministrativa omkopplingar skall påverka signalnivån, således att man enkelt kan undersöka inverkan av varje manöver #8211; utan att behöva kalibrera om systemet med avseende på nivåerna mellan varje omkoppling.
9. ALLA val skall kunna göras med direkt manövrering! (Alltså med EN knapptryckning - utan komplicerade menysystem.)
Detta är grunderna för hur chad har utformats. Om allt går som jag hoppas skall chad vara färdig som konstruktion före 2007 års slut, och komma i produktion under 2008.




I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2012/12/04 13:26:58
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/04 :  14:07:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Blu-rayStats.com. Här kan ni själva se vilka och hur många filmer som finns i 7.1.

7247 filmer totalt.
Audio 7.1 : 344 st.
LCPM 7.1 : 12 st
DTS-HD MA 7.1 : 285 st.
TrueHD 7.1 : 42 st.
Lossless 7.1 : 339 st.
Lossless 24 bit 7.1 : 149 st.

Totalt 344 + 12 + 285 + 42 + 339 + 149 = 1171

1171/7247 = 0,16.

Antagligen dyker samma film upp i flera olika filter, så det är mindre än 16 procent som är 7.1


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/12/04 :  23:01:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Nä det är klart att det inte är 14 diskreta kanaler i en 11.3 uppställning, men det kanske blir kul?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/05 :  10:23:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tveksamt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/05 :  10:32:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Andreas A> Rummet var på inga sett optimalt, alldeles för smalt. Just då bode jag i en hyresrätt så man kunde ju inte göra hur stor påverkan som helst på själva lägenheten. Surroundljudet fungerade hur som helst ganska bra, de flesta som var och lyssnade blev väldigt övertygade. Frontsystemet bestod av ett par Ino Audio pi60 signatur och de gick ner till 18 Hz i det rummet (-3db) så nån sub behövdes definitivt inte. Hade en del resonanser kring 95 Hz som jag dämpade med tre avstämda kvartvågsabsorbenter, blev faktiskt en ganska bra lösning på det problemet.

Hade en Denon 3805 som drev förutom framkanalerna som kopplades via pre-out till ett par Bryston 7B-ST.

Köpte sedan en bostadsrätt och där fick jag till surroundljudet än bättre, mest pga bättre rumsdimensioner. Just nu är inte surroundsystemet uppkopplat då jag bor utomlands sedan ett par år (inget bra rum att sätta upp surroundare i)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/12/05 :  12:19:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Bluray som kan hålla sju diskreta kanaler

Så då har man alltså numera diskreta bakre surround höger och väster nu eller?Har inte läst om det någonstans förut?

Ja det var ju även intressant inte minst eftersom jag testat Bluray här hemma mot dvd och inte ens vid en film i Bluray mot samma film på dvd kunde jag uppleva att Bluray faktiskt var bättre.

Dock så blir det nästan alltid som att testa äpplen mot päron när jag diskuterar saken med kompisar.Men så blir det mesta när det gäller ljud och bild.mvhKristofer
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/12/05 :  13:17:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Det kanske är lite som att jämföra olika komponenter i sin anläggning?

En del hör skillnad andra inte!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/05 :  13:25:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Ja det var ju även intressant inte minst eftersom jag testat Bluray här hemma mot dvd och inte ens vid en film i Bluray mot samma film på dvd kunde jag uppleva att Bluray faktiskt var bättre.


Spelat i dator eller i spelare? Du är säker på att det var finspåret och inte fulspåret du hade valt?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/12/05 :  15:39:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jo jag har testat det du kallar "finspåret" och jag använder i princip aldrig datorn för att se på film. Oavsett ifall det är dvd eller bluray. Jag har dock en hörsel där jag bevisligen kan skilja ut väldigt låga nivåskillnader och klangskilnader. Men som jag också skrev så blir det ju som att jämföra äpplen och päron när kompisar talar om bluray. MvhKristofer
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/12/05 :  17:26:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
I mitt fall så har jag definitivt hört skillnad på DTS och DTS HD-MASTER.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2012/12/05 19:15:50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/12/06 :  17:47:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja att testa den skillnaden har jag dessvärre inte fått möjlighet att göra. Men jag har hört ett antal andra anläggningar bl a hos HifiKlubben och där har jag inte upplevt att DTS-HD MASTER varit något särskilt.

Får vänta tills det kan gå att uppgradera min Bladelius Gondul 3:a till Blu-ray innan jag kan testa.Men bildmässigt har Blu-ray dock inte gett något alls åtminstone inte hos mig.Men vi får se...MvhKristofer
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/12/06 :  18:23:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vaaaaa!?
Ingen skillnad bildmässigt?
vad i helskotta använder du att spela upp filmer på?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000