HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 JRiver-hilfe
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2012/12/28 :  15:35:28  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag har en PC kopplad till stereon som musikspelare. Vid soffan har jag min vanliga PC. Båda kör Windows 7 och JRiver 17.

Jag vill kunna använda min soff-dator till att styra musikdatorn, men hittar inte info om hur göra. Däremot har jag lyckats med det omvända - att spela upp musik från musikburken på min soffdator, men det är alltså inte det jag vill göra.

Vad göra? Var hittar jag infon?

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/28 :  16:17:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du har windows professional går det med RDP. Annars får du installera någon variant av VNC. Jag har inte gjort det själv på en massa år.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2012/12/28 :  16:27:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Du sätter upp Jriver som en DLNA-server, görs under Tools->Options->Media network. Sedan kör du en DLNA controller på din soff-PC och loggar in på DLNA-servern på Stereo-datorn.

Jag använder min Android telefon som remote mha en app från Jriver som kallas Gizmo. Funkar bra med väldigt lite laggande.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/28 :  16:31:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hej Olle!

Det du söker finns under options/media network.
Jag kör så här hemma men minns inte exakt hur man gör. Ur det fragmenterade minnet:
TROR du på musikdatorn kryssar i "Use media network..." och då dyker ett password upp som du antecknar och sedan använder på soffdatorn.
På soffdatorn kan du då välja att spela upp "here" eller "there" och då är "there" musikdatorn.

Edit: För info så kör jag W7 64-bit på musikdatorn och XP på laptopen. JRMC 18 på båda men 17 funkade likadant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/12/28 16:44:10
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2012/12/28 :  22:51:29  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Tack alla - nu funkar det. Men man kan inte direkt säga att det är användarvänligt.

Fast jag slipper resa mig ur soffan, och det kan vara värt ett par klick extra!

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2012/12/29 :  09:47:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nej det har du rätt i.
Det är nog mer logiskt för server-administratörer än för oss vanliga datoranvändare...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/29 :  10:14:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Fullt förståeligt, och JRMC är väl inte direkt konstruerat för att användas som DLNA Controller eg. Men, mångsidigt som det är så kan man om man vill!

Att däremot fjärrstyra en J River installation med en remote app till din smartphone/igrunka är riktigt smidigt och lättfattligt. Det går tretton på dussinet av DLNA Controller Apps för din telefon/läsplatta.
En del är gjorda för just J River som t.ex. MyRiver som jag använder i mina iGrunkor. Men å andra sidan kan man som beskrivits här aktivera Media Network och då kan du plötsligt fjärra med ett mycket större utbud av Controllers. En av de bättre i mina ögon är PS Audio E-Lyric som kostar några tjugor, men fungerar riktigt bra!
Det finns drösvis av "märkes"-controllers också, typ Denon/Marantz som också är ganska neutrala och kan kontrollera flertalet servers och renderare. Obs! Betala inte för en app innan du är säker på att den kan kontrollera just dina enheter för det fins avvikelser. (Bladelius app kan bara kontrollera Embla, även om den bygger på DLNA)

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000