HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Beyma Liberty får nya kompisar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/10 :  07:16:34  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Ser ju bra ut det där, tänk vad några böcker kan göra skillnad.
Men hur låter det?

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
opethic, känner du igen högtalarna som skymtar till höger?
--------------------------------------------------------------------------------

Javisst, har du bestämt vad du ska göra med dom?




Jag återkommer med hur de låter, kommer att prova lite olika konfigurationer, men det verkar mycket lovande

Just nu håller jag på att jämföra diskanter och om jag skall W-T-M eller W-M-T.Så det blir en hel del pillande med filtret eftersom det blir några olika filter som skall fungera bra med de olika konfigurationerna och diskanterna.

Just nu har jag egentligen två toppar med två sub-woofers.
Kommer att prova å köra som 3-vägs också.


Elac-lådorna kommer jag att prova å bygga en två-vägare W-T-W med ganska låg delning och en bredbandare som diskant övre-mellan.
Så bestyckningen blir:
Diskant FaitalPro 3Fe20
Bas 2.st Peerless SDS-134-THP 5.5 modifierade med dubbla magneter
Delning ca: 1000Hz

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/01/10 07:17:03
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/01/10 :  07:21:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Snyggt Åke och otroligt snabbt jobbat
Jag ser att du börjat med HF104
Det skall bli spännande att höra dina erfarenheter mellan dessa och CP380
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/10 :  10:06:08  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag började bygga i början på december, så det har inte gått så fort som det verkar i tråden.
Det är väl inte de snyggaste högtalarna jag har byggt, men jag kommer att sätta ett högtalartyg framför dem så de kommer inte att synas

Det lite mer seriösa testet av diskanterna började jag faktisk med CP380:an eftersom den var ny för mig.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/01/10 :  18:58:24  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Till dina Elac lådor, har du kollat på Faital pro 3fe25?
Ungefär samma element men lite billigare och med demodulations ring för sänkt dist.
Eller har du elementen redan?
Jag kollar på en liknande lösning själv, ett tanke experiment helt enkelt fast med faital pro 3fe25 eller min Fountek fr89ex och två 5fe120.
Jag tänkte att man skulle anpassa avstånden och delningspunkten så man kan få samma spridning som 3" genom att simulera i xdir tills man är nöjd. http://www.tolvan.com/index.php?page=/xdir/xdir.php
Det blir väl typ som en MTM som Danleys SH micro (http://www.danleysoundlabs.com/products/loud-speakers/synergy-horn/sh-micro/)

Iden med att kontrollera spridningen kommer från Keele`s jobb med "Application of Linear-Phase Digital
Crossover Filters to Pair-Wise Symmetric Multi-Way Loudspeakers Part 2: Control of Beamwidth and Polar Shape"
http://www.linkwitzlab.com/Horbach-Keele%20Presentation%20Part%202%20V4.pdf

Jag hoppas att ett första ordningens filter kan användas istället för det extrema filter de använder.
En ersättare till dina Peerless skulle annars kanske vara Exodus EX-Anarchy Midwoofer http://www.diycable.com/main/pdf/AnarchyDocs.pdf
Går att köpa på:
http://www.speakerworld.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=496&category_id=75&option=com_virtuemart&Itemid=109
Där har man xmax att leka med..
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/10 :  20:30:13  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag har redan elementen, men min tanke är lite som du skriver om spridningen. Jag återkommer i en annan tråd om de högtalarna.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/10 :  20:51:04  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Här är två mätningar på de olika diskanterna.
Jag har försökt få frekvens, fas och delning ca: 1600Hz så lika som det är möjligt, vilket innebär två olika filter. Vet inte varför det blev lite olika i övre basen på mätningarna, men inställningarna i EQ:n och delningen är samma på basen.

Hoppas vän av ordning kan stå ut med att skalan är på 80dB, men det blev ganska rörigt med 50 eller 30dB.

Så kan någon gissa vilken diskant som låter bäst med hjälp av de här mätningarna
Om någon undrar så har jag mätt med XTZ room analyzer, rakt framifrån och höjden är 110cm vilket är ungefär mitt emellan elementen i och öron höjd på mig,(när jag sitter)
HF 104 Gul och CP 380 Grön.


Här skall rumsstörningarna vara borta enligt XTZ, men det får man kanske ta med en nypa salt, men man kan se skillnaderna lite bättre.
Här är HF 104 blå och CP 380 Grön.


Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/01/10 20:53:49
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/10 :  21:49:56  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Här kommer några fler mätningar utan filter på bara diskanterna i lite olika vinklar.
De ser ut att sprida ganska lika vilket jag antar beror på att de har samma horn.
Men det finns skillnader i frekvensgången, så det är fritt fram att gissa hur de låter

Mätningarna är från 1m och med 5 ms och skalan är 50dB
Mätningarna är gjorda med JustMLS och kalibrerad mikrofon

On Axis

30 grader vertikalt

30 grader vertikalt och 30 grader Horisontellt


Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2013/01/10 :  22:03:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
380 verkar ju ha jämnare frekvensgång,kanske låter den bäst?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/17 :  09:29:42  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tyvärr så visade det sig att inget av filtren jag gjorde fungerade bra med någon av diskanterna.
Men nu har jag fått lite konsultation av Petter, så nu är jag helt klart på rätt väg. Blev som nya högtalare med ett lugn i musiken som inte fanns för.

Så nu kan jag fortsätta med min utvärdering av diskanterna.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/01/17 :  09:41:24  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Lycka till.......
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/20 :  16:36:00  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tackar

Nu har jag lyssnat på de nya filtren några dagar och det låter fortfarande riktigt bra.
Misstaget jag gjorde på de första filtren vara att jag trodde att jag inte behövde någon kompensation för baffelsteget eftersom det är en 3-vägs, brukar alltid ha det när jag bygger 2-vägs, men man lär sig

Även om det låter bra så är jag lite fundersam över den negativa interferens som blir vid ca: 2000Hz, anledningen är antagligen att diskantdrivern sitter ganska långt bakom mellanregistret.

En lösning skulle kunna vara att flytta fram diskanten ca 6-7 cm, men det är både en ful och opraktisk lösning.

Ni som har byggt med horn förut hur brukar ni lösa det, eller är det inget att bry sig om

Som ni ser på bilden sticker diskanten ovanför den kombinerade kurvan för båda.
Endast diskant och mellan på bilden.



Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/01/20 :  18:08:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du ser nu att ha olika akustisk avrullning på mid och disk. Det brukar ha att få ihop om du först fixar till respektive register och sedan dem tillsammans. Försök undvika den skarpa puckeln på diskanten innan den rullar av.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/20 :  19:23:12  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag har 3.e ordningen på diskant och 2:a på mellan.
Ska se om det går att få samma avrullning på båda.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/21 :  07:32:02  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Provade lite igår kväll, och det verkar helt omöjligt att få till den kombinerade frekvensen om jag inte flyttar fram diskanten.

Provade med en massa olika filter men resultatet blir alltid konstigt.
Antingen blir det en topp på diskanten som ovan, får jag elementen att rulla av lika så blir det en stor dipp i den kombinerade frekvensen istället + negativ interferens, fasvänder jag så blir problemet på mellan istället.

Provade att flytta fram diskanten 5 cm och då är det inga problem att få en snygg avrullning på båda elementen.

Men så vitt jag kan se på andras byggen så är det ingen som har diskanten sticker ut.
Kan det var problem med mina mätningar, eller är jag helt inkompetent
Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/01/21 08:59:40
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/01/21 :  16:13:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Har du någon krets för att jämna ut diskantenp impedans?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/21 :  17:45:43  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag har provart imp. Korr. både på diskant och mellan, men i bästa fall så flyttar sig problemet.

Här är en sim. med imp. Korr. på diskanten och fas vänd diskant,
men då blir det även problem på mellan vis ca 1000Hz och diskanten flyttar problemet uppåt en bit.
Dessutom faller mellan av lite konstigt här



Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/01/21 :  18:00:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Prova att ändra z-axeln i simuleringsprogrammet tills du får det att summera. Flytta 1 cm i taget och du måste även justera filtret en aning mellan varje avståndsbyte. Kom ihåg att kryssa i 'avoid neg interference' i optimizern.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/21 :  19:37:11  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Nu har jag flyttat fram diskanten (Z) 6cm, och det verkar vara där gränsen går. Har imp. korr. på diskanten i simuleringen.
Nu faller elementen av lite bättre och ganska lika.



Så här ser det ut fasvänt


Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/01/21 19:50:31
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/01/21 :  20:05:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Se där, då är det dags för lyssningstest

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/21 :  20:25:28  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Japp nu ser det riktigt bra ut, men nu sticket diskanten ut 6cm.
Men jag skall prova med att backa mellan 6cm istället, vad jag kan se av simuleringarna så verkar det inte lika känsligt i basen, sen har jag Behringern som jag kan justera med också.

Brukar det gå att lösa utan att flytta elementen eller brukar man strunta i att det blir negativ interferens?

Skall prova att bygga filtret i morgon.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/01/21 :  20:50:56  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Går det att köra andra ordningens filter i diskanten så kanske det är värt att prova, kommer dock inte ihåg skillnaden i grader...
Att ändra delningsfrekvens kan ju få skillnaden i Z att stämma med våglängden ?
Men du kanske ligger på marginalerna redan ? Har inte kollat på elementen, bara tänkte lite :)

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/21 :  22:58:51  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag har provat väldigt många olika filter, men det blir ungefär likadant med alla. Skulle helst vilja slippa flytta diskanten, men det verkar inte gå att komma runt.


Inte kunde jag vänta tills i morgon och göra nytt filter
Har precis hunnit provlyssna lite, och det lilla jag har hört så låter det väldigt lovande
Men jag skall inte ropa hej än, det är sent och jag är trött då brukar det mest kunna låta bra.
Men det jag tycket mig kunna höra är att separationen mellan instrumenten blev klart bättre (mer svart vitt). Ljudet upplevdes också renare överlag.
Men vi får väl se om jag måste sänka nivån på diskanten i morgon, fast frekevsgången är nästan identisk med det förra filtret.
Nu är diskanten 6 cm framför mellan

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/01/21 23:03:33
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/22 :  22:47:37  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har lyssnat lite mer i dag, och det låter klart bättre med det nya filtret, framför allt placeringen av instrument är mycket bättra, helt enkelt mer luft mellan dem.

Men efter dagens lyssnade så har jag kommit fram till att det saknas lite diskant, klangen är lite mörk.
Så i morgon skall jag prova att höja 1dB från ca 2000Hz och upp.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/01/29 :  11:28:25  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Är det någon som har något tips på hur man kan försänka hornet, jag har en en överhandsfräs till förfogande.



Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/01/29 :  11:55:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Ær fræsen før klumpig før att køra hørnen på frihand?

Annars stæller du avståndet mot sidorna på lådan och kør lång/kortsidorna så och finlirar med ett fræsstål som har samma radie som hørnen. Annars kør med ett mindre och pilla lite.

Lycka till

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000