HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 2.1 för musik på min harman/kardon avr 45rds
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/03/16 :  13:23:07  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag hjälpte min syster med felsökning på hennes ljudanläggning. Det blev en ny förstärkare till henne. Jag fick hennes gamla HK avr 45rds, som enligt svågern kostade skitmycket pengar för väldigt många år sedan.



Jag har haft en hemmabyggd 8-kanlig förstärkare som har funkat väldigt bra. Det enda den inte har klarat var att ta in ac3-ljud från tvboxen. Det klarar HK, fast det är ganska invecklat att ställa in.

HTPCn kopplar jag till analoga in på HK, funkar hur bra som helst.

Återstod att få in det analoga ljudet. Förut har jag kört in försteget på linjeingången på htpcn och gjort 2.1-filtrering i ljudkortets drivrutin.

Efter lite micklande kunde jag konfigurera Dolby Pro-logic för 2.1 och få ut basen ur subban. Allt utom höger, vänster och lfe avstängt, höger och vänster är "small". Det fina är att den kommer ihåg att jag vill ha prologic på cd-indången.

Jag är väldigt nöjd med upplägget. Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle ha användning av ProLogic :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2013/03/16 :  15:40:53  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag vill minnas att en sån här låg på c:a 8000 kr ny. Om det är "skitmycket pengar" får väl var och en avgöra, men det är snart 15 år sen så det är klart att det är en slant....

Gamla hembioreceivers är något som kan ge väldigt mycket för pengarna, och öppna för lite egna tillämpningar. Många modeller från h/k (och förstås en del andra) har utgångar från försteget och ingångar för slutstegen, med byglar som standard. Ska man bara spela i två kanaler kan man t.ex. sätta Y-kablar från ut för fram till både fram och bak och därmed driva två par högtalare (i olika rum). Har man en förstärkare med en andra zon kan man koppla den till bakhögtalarnas ingångar och därmed ha olika källor och volym på högtalarparen.

Så, det är bara att gratulera till lyckad användning av en gammal receiver!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000