HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 GU-72?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  11:46:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har lyckats lägga rabarberpaj på ett par av dessa läckra bautarör från vårt broderland i öst. De går alldeles utmärkt att bygga förstärkare av men jag funderar över mycket här i världen.
OM de ska ha en förspänning på ca -60V, varför bygga biasinställningen kring en spänning på -150V?
OCH hur är glöden/katoden kopplade? Råkar man bara ha kopplat ihop dem galvaniskt, eller är röret direktupphettat?

http://www.elsiton.ru/index.php?action=tovar&id=7484

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/03/30 :  12:47:04  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hur ser sockeln ut till en sådan best? Kläms toppanoden över röret?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  12:58:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sockeln är en riktigt ful sak - bild strax. Och så toppanod och det är ingen liten plupp med 700V man skyddar allmänheten mot med en liten porslinskopp - den är är stor som f*n.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/03/30 :  13:30:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Finns det hur många "ovanliga" rör som helst?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  13:33:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nä, inte riktigt. Om man räknar med 73 aktiva rörproducerande länder i världen och ungefär 1,844,528 aktiva rörbyggare finns det alltså N*(N^3-1)/(N^2+1) sorters rör.
Var det svar på din fråga??
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2013/03/30 :  13:38:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tror det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  13:50:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vet inte var och hur jag fick upp ögonen för det här röret. Det är en tetrod och ganska lättdrivet. Försöker traggla mig igenom en lång diskussion på ett ryskt audioforum om hur det ska drivas, men utgångslägen är tvp 6S2S (alt 6N8S, det är väl ett 6SN7), men jag ser förslag som 6N6P, 6E5P och andra rör. Kunde tänka mig ett C3g tom.

Det jag grubblar MYCKET över är om röret är direktupphettat eller indirektupphettat. Jag har ett planarrör liggande där man kopplat ihop ena glödtrådsanslutningen till katoden för att slippa ytterliga en kontaktering, är det samma med detta rör?

Bild på rör och sockel:


Bild på sockel:
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/03/30 :  13:57:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Triodkurvor?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  14:21:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Triodekurvor!! Här varre triodkurvor!!!!



Så här ser ett typiskt slutsteg ut med GU-72.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/03/30 :  14:36:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm, inte illa. Skulle kunna vara nåt för mina svindyra Lundahltrafos som legat och värmt hyllan i flera år, inköpta för ett 813-bygge som aldrig blir av. Rören finns på Ebay ser jag men inga socklar eller toppkontakter vid en snabb koll.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  14:50:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
pssst!
tubes are here: http://www.telzet.com/components/Radiolamps/GU-72
sockets here: http://www.telzet.com/index.php?route=product/product&keyword=socket&category_id=0&product_id=262

Enligt ryssranas diskussion passar ett Ra på 4...5K ganska bra. Tror 4.4K är ett riktvärde. Jag har Hammonds 2K5-trafar och får koppla mina 8Ohmshögtalare på 4Ohmstappen.

Edited by - soundbrigade on 2013/03/30 14:52:23
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/03/30 :  15:10:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sedärja! Mina trafos är på 9,2kohm, det blir väl mindre effekt men ser ut att kunna bli linjärt och fint istället. Såg nånting att de ska klara 700V på skärmgallret, det är tillräckligt för att ge hyfsat med effekt ändå i triodkoppling. Betydligt behändigare glödström också än de där tjuriga 813 med sina 10V 5A. Klart intressant rör detta.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  15:26:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det där med glöden är ju riktigt behändigt. Jag ska försöka klara ut hur det är med glöd och katod. Tar hem ett 500-ohms motstånd på 20W och testar flytande bias, men har beställt en 2*24V trafo som jag spänningsdubblar IFALL det måste till fix bias.

Röret är ju lättdrivet dessutom.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/03/30 :  15:33:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
F*n Magnus, nu har du fått mig att vilja bygga ett rörsteg till med dessa GU-72 rör det verkar aldrig ta slut med dessa ryska rör först 6s33 och nu GU50 som jag just nu bygger ovanpå allt denna våta dröm. Hur skall jag kunna förklara att jag är tvungen att ha en förstärkare till.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  15:38:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Förklara??!! Vaddå förklara??!! Du bara måste ha en till - det räcker väl som förklaring ....
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2013/03/30 :  16:25:52  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Du får vackert offra ett av rören för att du/vi ska få reda på hur dom har kopplat ihop allt skrot i flaskan


Tänk om de e nåt annat där inne bland plåtarna

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/30 :  16:28:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är grova trådar från anslutningarna upp i röret - man kan nog skymta en del, eller testa. Jag har förberett för både fix och flytande bias.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/03/30 :  21:44:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
...och där slank det ner några rör och socklar i lilla inköpskorgen. Vi får se vad det månde bliva av detta.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/31 :  09:12:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så kan det gå när inte haspen är på. Hur ska du förklara det här för libidiösa objektet då??

Det går att följa en diskussion på Audio Portal (rysk) och kanske köra lite fulöversättning mha av google translate.

Helt uppenbart är att det byggts av röret och jag tror inte att det på något sätt är ett svårare rör ön GM-70 och slikt.

Nämnde jag att jag missat biastappen på nättrafon, vilken för övrigt är på 520-550-580V 350mA. Två sådana trafar skaffade jag - monoblock.

Edited by - soundbrigade on 2013/03/31 09:20:58
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/03/31 :  09:48:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Hur ska du förklara det här för libidiösa objektet då??


Har ingen jag behöver förklara mig inför, katten har flyttat till granngubben och de kvinnfolk jag till nöds lyckas lura hem brukar inte återkomma...

Nättrafo är något jag också är på jakt efter i skrivande stund, de jag kan hitta med rätt spänningar är asiatiska och jag har vissa fördomar gentemot deras kvalitetstänk och när man passerat 400V eller så vill man gärna ha en viss sinnesfrid. Har en gammal hederlig klump hemma som ger 460-0-460V obelastat och säkert duktigt med ström, den skulle i alla fall duga att testa lite med så länge. Med 700V anod till katod, 100V över katodmotståndet och sen lite förluster i likritare och filtrering vill jag nog ha lite över 600VAC tillgängligt.

Det där med glöden tåls att funderas lite på. Med lite tur kommer man undan med en flytande 24V-lindning per rör men det måste nog testas praktiskt, förstår inte vitsen att koppla ihop katoden med glödtråden på det där viset men det finn säkert någon poäng.

Drivningen ser inte alltför blodig ut heller, med 700V över röret och de 85mA mina utgångstrafos klarar ser det ut att bli runt -100V på gallret. Lätt fixat med ett vettigt rör och kanske en interstagetrafo eller anoddrossel och av kurvorna att döma finns det inte mycket att vinna på att krångla med gallerströmmar och A2-drift.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/03/31 10:09:11
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/03/31 :  10:03:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag skulle kunna slinka ner några rör i min låda med rör som jag har fått (det är bara jag som har koll på vad som finns där).

Det kommer säkert att ta tid men lägg gärna upp länkarna på vart ni köper alla grejorna för det är många projekt som avslutas innan de påbörjas p.g.a. att man inte hittar komponenter som t.ex. trafos.

Nu har jag inte hunnit läsa några av trådarna men hur mycket effekt lämnar de, hur stora är de ? det finns inga referenser.

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/31 :  10:03:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag beställde mina från FragJanZuerst. Tog toroider eftersom prisskillnaden var minimal.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/01 :  10:17:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fick ett svar på AudiPortal - den höga biasspänningen (-160V) förklarades med variationer i rören. Även om en normal bias låg på runt -60V kunde en del rör kräva högre (lägre) spänning, kanske så högt/lågt som -90V.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/04/01 :  12:19:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Får se hur pass självstabiliserande det blir med katodbias.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/01 :  13:48:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Påskbrasa! ... nåväl, lite påskglöd. Mer än så här lär man inte se om nu inte anoden (om det är den saftiga plåt man ser inne i röret) blir glödande.




Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2013/04/04 :  21:57:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rörhållarna gjorde i alla fall en märkvärdigt snabb resa från Bulgarien till Dalarna (om det nu är hållare i paketet men det får man anta), speciellt med tanke på att de inte ens bemödade sig om att ta betalt för frakten. Från rörsäljaren på ebay har jag dock inte hört nånting mer än de automatiska bekräftelser man från från ebay och paypal.

Edit: Jodå, fick precis en bekräftelse från säljaren att rören är på väg. Trefvligt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/04/04 21:59:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000