HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elementförslag topp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/04/12 :  13:10:37  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Är sugen på att börja projektera ett par toppar och vill gärna ha lite mer konyta än de vanliga 5" som jag har idag.

Skall försöka lista lite förutsättningar.

Max volym 35L
Helst en sluten 2-vägskonstruktion
Rulla av fint under ca 80Hz
Kommer stå ganska nära bakvägg (fronten max 50cm från väggen) men den kan dämpas. Minst 2m från sidoväggar, kan stå mellan 1,7-2,3m isär, ca 3m till lyssningsplats.
kommer stå på 60cm höga "stativ".

Kommer inte spela tokhögtmen...
Gärna ha lite högre känslighet än nuvarande 84dB

Kan tänka mig diskanten från den den här skapelsen då den verkar vara en bra dome som går att dela lågt och kan passa ihop med en 8-10"
http://www.hifikit.se/hifi/a26

dvs Seas TC35C som Troels mätt lite på
http://www.troelsgravesen.dk/large_domes.htm

Vad skulle ni kollat på för element?
Beyma, 18sounds, Faital, Seas?

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/12 :  15:17:18  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Budget? Nytt eller begagnat?


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/04/12 :  16:37:17  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
10-papp för element o delningsfilter är nog en gräns jag gärna håller.
Beg funkar men helst att det fortfarande finns att köpa nytt oxå ifall olyckan skulle vara framme.

Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2013/04/12 :  18:48:54  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
ursäkta om jag inte är med riktigt vad som menas med toppar men kan inte någon använda markaudio alpair 12p, det skrivs för lite om hans element tycker jag.. själv har jag ju jordan'er och är olidligt nyfiken(väntar på att att ekonomin ska växa till sig lite sen beställa några). annars anser jag att typ ungefär ca70-80Hz är ett bra val.

Edited by - nikwal on 2013/04/12 18:51:46
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/04/12 :  19:01:46  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Jag har 2st basmoduler/subbar och vill ha ett delat system. Stativare/toppar, helst slutna så kan delningen mot basarna fungera bättre med mitt delningsfilter.

Kan tänka mig 6,5" eller 2*5", 2*6,5 osv om det blir bra. Finns många diy där ute med 6,5" så helst 8 eller 10" för jag vill ha lite konyta om det går..

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2013/04/12 :  22:12:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

18Sound 8CX400F......

Jag köpte mina av Classe efter en diy träff på labbet.
Ja fastnade för dom å fråga om jag kunde låna hem element
och lådor å det gick bra
2 dagar senare frågade jag vad han skulle ha för burkar m element och
det löste sig de me.
Classes lådor var stadiga men inte helt optimerade för 8" coaxen men
det lirade på bra å gav mig mersmak.

Dom kan lira fint med en liten Klass A stärkare eller vråla på me
full kraft från ett anständigt pa steg.

Jag har provat lite olika rörsteg å trisse steg på mina 8"coax å när jag bryggkopplade mina två Lab SS1000 så sa elementena ifrån

Nu började jag å lira på dessa element långt innan jag gled in bland Frillsen så det är inte fråga om smygreklam.

18Sound har jag fastnat för men det finns andra element som är likvärdiga å kanske passar andra bättre.

Klura lite

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/13 :  22:51:51  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kolla Monoliter spelar. AMT + 2 x 10G40. Kanske blir dyrare än 10 tusen, jag tror att diskanten är lite dyr. Kanske en BMS 1" driver med ett horn istället? Autotech gör bra och "billiga" horn. 10G40 finns på HifiKit för 1425 kr.

Jag tror stenhårt på MTM.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2013/04/14 :  13:22:03  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
18Sound 6ND430-16

Från Zaph's sida:

quote:
Excellent performing 16 ohm pro midwoofer. Smooth response and an extremely clean midrange. Very usable T/S parameters and excursion though somewhat limited bass extension for what is meant for woofer service. Very sensitive. It would make a fine midrange also. Lightweight neo magnet assembly with cooling fins. A couple of these paired up for an MTM and used with a subwoofer would make a reference level system. High value for this level of performance. Tested August 2008.


Förutom att de är fula, IMHO, så verkar de som gjorda för din applikation om du är villig att testa MTM. #128515;

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000