HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Smått med Peerless 830985 + liten sub 830946
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/03 :  09:17:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Nu när bildreportagen verkar vara på uppsving igen har inspirationen tagit fart. Det har varit en byggfylld vinter med flera parallella byggen för min del.


Egentligen skulle jag bygga golvare men budgeten saknades. Något som inte saknades var däremot byggsuget, så det fick bli därefter.

Som alla diy:are samlar man på sig bra-att-ha-saker och med ett spontant elementköp föll bitarna på plats för att dra igång ett snabbt och lätt budgetbygge. I tider då alla bygger stort får jag kompensera lite med ett pytte-bygge.

Kom över några sådana här för inga pengar alls: http://www.tymphany.com/files/PLS-P830985%20Rev1_0.pdf

I kombination med några provbitar på luckor man kan få från tex en köksutställning för att ta med hem så blev det hela uppenbart.

Alla ser att detta är en baffel, va?


10x10cm är inte stort så det naturliga var ju att kombinera bafflarna med små element. Så som Peerless 830985. Redan här och nu kan jag ju deklarera att det inte är frågan om några extremt väljudande alster. Målet är inte änglakörer och gåshud via ett par 2,5 tums alu-koner. Det är inte möjligt. Vad som däremot är möjligt är att släcka byggsuget, att ha kul, lära sig mer om högtalarabyggen, mätprogram och kanske, kanske få tillräckligt hyggligt ljud ur skapelserna för att kunna leva med sig själv...


Det går alldeles utmärkt att bygga lite på ett hörne av köksbänken.


Inga skruv, spik, plugg eller kex. Bara lim.


8mm mdf kommer funka kalas till dessa pluttelement.


/M

Edited by - rannagarden on 2013/07/30 08:15:23

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2013/04/03 :  13:45:29  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Smågodis.
Trevligt!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/03 :  18:46:02  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Äntligen ett roligt byggreportage

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/04/03 :  20:18:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, detta blir spännande att följa

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2013/04/03 :  22:27:03  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Nä, fusk bygge... Mina alltså...





Nu har dom fått sällskap av en (undra om Martinsson är en snäll filur) THAM3 (MicroTHAM)

Ska inte kapa tråden mer, sorry..

\M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.
Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2013/04/03 :  22:39:24  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Ser med spänning fram mot resten av tråden.. Helt i min smak, budget och lite Kajsa Varg över det hela...

\M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/03 :  22:40:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

"Spännande/Roligt"... Nu skall vi inte ha för höga förväntningar. Här uteblir odysséer i väljud och/eller omstörtande idéer. Vi kör på bygglust och design i Nils Karlsson Pyssling-anda. Sen får vi se om det låter nåt.

quote:
Smågodis.
You bet! Kan det vara lakritsmembran?
Inte hallonbåt.

Inga stora grejer detta. 7x7cm och 4cm djupa. Tja, vi får se utfall krabaterna överlever byggnationen.



/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/03 :  22:43:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

edelbrink - Superläckert! Som Cittroman var inne på med sitt "smågodis". Fast du kör på det salta tilltugget.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/04 :  11:38:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

edelbrink - BTW MicroTHAM'en var fräck. Ritning, bildtråd?



Appropå mikro så var min avlånga, limmade låda något oversize för tänkt projekt. Så den var naturligtvis tvungen att justeras - på mikrovis, självklart.

*såga, såga...*


/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/05 :  10:35:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Storleken på fyrkantsröret av mdf justeras ned till med hanterbart format. Vi får se vad den slutliga lådvolymen blir, men sluten låda är iaf tanken.




Lådan ser lite ruff ut. Så kan vi ju inte ha det. Här skall spacklas och pustas. Mest putsas tror jag.




Det pratas en del om "Forsmanplankan" här på formet. Här skall det också bli planka, men en Erikssonplanka. Dvs en plan yta varpå vilken man sätter sandpapper och istället för att föra sandpappret fram och tillbaka släpar man lådan över sandpappret. Ytan blir garanterat plan om man är noga och lugn. Funkar alltså kalas så länge lådorna inte blir för stora. I detta fall föreligger ju ingen sådan risk.

Dags att byta sandpapper, ser det ut som...


När putsandet är klart skall baffelversion väljas av de två sorter jag skaffade på köksutställningen. Blond ek eller någon form av jakaranda(?). Får se vilken det blir efter lite fundering... Verkar vara någon form av plastlaminat krympat över en bit mdf. Hmm.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/06 :  20:56:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Efter vissa kval blev det till slut de bitarna med det mörkare träslaget till valet av baffel. Tror det ger bästa kontrasten till övriga ytbehandlingen senare.

Här var det ingen skönbehandling: fram med hålsågen och bitta upp i skruvdragaren. Snabbt och smidigt. Elementet skall ju ändå inte försänkas, så hålet behöver inte vara det snyggaste man presterat. Inget förevigat till eftervärlden där alltså...




Det sitter nån skyddsplast på laminatet. Bra att ha på när det labbas i garaget.

Vidare skall här ingen peka finger och säga att det inte är gjort ordentligt! Självklart sitter islagsmuttrar på baksidan baffeln. Fick fila lite då muttrarna tog lite för mycket plats.




Sedan var det ju detta med att elementen skall "andas" också. Med sitt totaldjup om 39mm för elementet stoppat i en baffel med en tjocklek på 17mm är nästan halva korgen under ytan. Fram med fräsen och fasa i mikrostil.

Det här kommer bli grejhöjta. Helt rätt val enligt mig att ta den mörka baffeln. *axelklapp, axelklapp*




/M
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2013/04/06 :  21:20:15  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Snyggt!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/04/06 :  23:21:10  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jo...det där kan nog bli riktigt sött. Själv är jag lite svag för 50-talsmöbler...ni vet teak och svartlackat. Ser fram emot fortsättningen..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/07 :  07:54:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har själv två såna liggande som jag hade satt i källarväggen och de lät riktigt bra för att vara så små.
Ser fram mot fortsättningen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/07 :  11:58:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Själv är jag lite svag för 50-talsmöbler...ni vet teak och svartlackat.
Samma här. Renoverade förövrigt i förra veckan en riktigt snajsigt soffbord med svart underdel och bordskiva i teak. Blev som nytt. Fasiken vet vart det skall stå bara.

Nästa steg blir att måla lådorna, men svart veti tusan alltså. Faller nog för trycket om modernare former och färgval. Samt att svart har en jobbig tendens att bli dammigt? Klart står att här kör vi för all looks and no brains, typ. Först snyggt - sen tar vi hand om ljudet.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/08 :  18:28:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Ibland blir det jobbigare än tänkt. Lådorna har jag slipat friskt och de har trivts i det torra inomhusklimatet, vilket medfört att de krympt lite tuffare än avsett. Baffeln håller sina stadiga 10x10cm och lådan måste ju passa det måttet. Nu blev de ca 1-1,5mm för små runt om. kan man ju inte ha det! Blev till att måla upp till rätt tjocklek.

Några lager senare...


Och även om svart är standardläckert till högtalare så blev det vitt denna gång. Många lager helmatt, vit grund och en transparent topplack. Även den matt.




Bakstycket blev infällt för att det inte skulle se helt konstigt ut. 19mm mdf. Lådans volym utan fyllning är här 0,74L.

Nu skall de bara torka lite också.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/09 :  21:06:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

När färgen härdat klart blev det dags att sikta in terminalerna.

*mäta, mäta* och sen *kryssa, kryssa*


Fram med stora, stygga borret... Det tar alltid emot att åverka en fint målad yta. Men högtalarkablaget måste ju sitta nånstans, så det vara bara att bita i det sura.




10mm borret kändes som rena hålsågen i det lilla högtalarbakstycket.




Passar perfekt! Nästa steg blir fyllning, terminaler och lite bitumen i lådorna. Så skall vi se ifall bafflarna passar.

/M
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/04/09 :  21:42:32  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ser fint ut, tänk vad många som är duktiga på att bygga eget på forumet, en kul hobby!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/10 :  15:59:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tackar. Ja, visst vi duktiga.


Nästa steg blir limning och här blir det klurigt då det eg. rör sig om färdigbehandlade lådor. Man vill ju inte få lim över hela klabbet (som det brukas bli när det skall limmas redigt).

Medans jag funderar och skär till bitumen lägger jag fronten på lådorna och tar en inspirationsbild.

aaa-aaa-aaa *änglakör osv...*


App, app, app. Inte klart än. Letar efter min lilla skiftnyckel för att komma åt att montera terminalerna nere i lådorna...

/M
Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2013/04/10 :  22:14:24  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
quote:
Nästa steg blir limning och här blir det klurigt då det eg. rör sig om färdigbehandlade lådor. Man vill ju inte få lim över hela klabbet (som det brukas bli när det skall limmas redigt).


Själv så skulle jag nog använda smältlim, också på med lite sån dära blå/rosa maskeringstape för att skydda.

Fast det är klart dom flesta av mina byggen byggs i gästrummet sena kvällar och tidiga nätter och är klara på ett par timmar.
Så...

Men smältlim är bra rinner inte så mycket utan blir trådigt, glöm inte att det torkar snabbt.

\M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/10 :  22:17:44  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det finns ju skitstarka tublimmer som är vattenlösliga så att överskottslimmet lätt kan tvättas av.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/12 :  11:48:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Efter lite tankeverksamhet så blev det the-good-old-trälim tillslut ändå. Smältlim är jag nog inte snabb nog för att det inte skall hinna torka, samt att ifall det behöver justeras lite så nyper ju smältimmet något såpass. Annat tublim hade jag hemma, men inte vattenlösligt, och jag orkade inte åka och handla annat.

Ja, snön typ vräkte ned nu på morgonen och kameran gillade inte ljuset.


En enkel limrigg blir som en dans med såna här små högtalare. Boken heter "100 sorters pajer" ifall någon undrar? Kontakterna på baksidan gjorde det lite besvärligt att få högtalaren att stå bra, men boken gjorde susen.

På insidan har det hamnat bitumen runt om samt att lådan är till 8/10-delar fylld med dämpning. Terminalerna sitter fint och lite internkablage drogs fram.




Trälimmet funkade kanon och med en liten sträng på den inre kanten av lådan gjorde att inte mycket lim kikade ut runt om när baffeln pressades på plats lite lätt. Det som hittade ut torkades bort med fuktad trasa. Gott om tid att justera blev det också.

Nu skall de bara stå och bli helt torra och sedan skall elementen dit.

/M
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/12 :  12:02:25  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Mycket intressant!
Jag har ju några EAD E60 som jag inte vet vad det skall bli av, kanske är detta en lösning.

Vänersborg????

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/12 :  23:08:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vi får se hur mina 2,5 tum presterar.
quote:
Vänersborg????
Kan jag tänka mig. Än så länge är det lättburet.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/14 :  10:12:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Element på plats. Pluttarna står och lirar i vardagsrummet.




Utseendemässigt väldigt nöjd.




Hoppas finishen håller över tid.




Nu är iaf denna delen av projektet klart. De är inte stora alltså. Duktigt små, men lirar väldigt direkt och pang på. Man överraskas av basen. Självfallet inte mycket att skrämmas med, men 2,5 tum kan spela mer och roligare än vad man förväntar sig. Och det är ju roligt. Elementen skall spelas några timmar och sedan skall det mätas.

/M
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2013/04/14 :  11:08:31  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Riktigt snyggt!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000