HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickup till SME series IIIs
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2013/06/18 :  22:55:46  Show Profile Send forzell a Private Message  Reply
Någon som har några rekommendationer av pickup till denna arm ?
Har hört att Shure V15 ska passa bra , Men frågan är då vilken ?
Verkar finnas en del olika modeller.

Sitter idag en OM10 på armen , men det känns lite tråkigt.
Läst en del , Men finner inga direkta förslag.

En sak till , De sägs att 3009 armen ska vara så mycket bättre än SME iii. Vet att man har mycket större frihet att välja pickup till de pga högre vikt. Men är det väldigt stor skillnad mellan de två om man finner en bra MM pickis till SME iii ?
Har ändå inte tänkt att spendera mycket mer än 2000kr på en pickup, Helst mindre.
Känns då som att det kan vara lättare att hitta en bra MM ?


// Roger

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2013/06/18 :  23:21:14  Show Profile Send forzell a Private Message  Reply
Kan detta vara något för min arm ?
http://www.ebay.com/itm/Shure-V15-type-IV-type-4-used-body-NOS-aftermarket-stylus-/310691139210?pt=US_Record_Player_Turntable_Parts

// Roger
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/06/19 :  00:40:31  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
SME III skall ju ha en (extremt) mjuk pu typ som just Shure V15 är. Flera på forumet har slagit på trumman för prisvärda fynd av olika Acutexmodeller som borde passa fint till SME III. I ditt fall främst 412 STR.

http://stores.ebay.com/E-Business-Point?_rdc=1

Edited by - tomano58 on 2013/06/19 00:41:45
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/06/19 :  07:18:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag gillar SME Serie III, tycker det är en mycket väl designad arm och den funkar med de flesta MM. Håller med om Acutex rekommendationen, köpte en 415 STR som jag körde på den med mycket gott resultat. 415 är inte lika "kul" som 312, men aldrig dålig.
Jag har dock kört alla varianter av Ortofon 2M i min Serie III och det fungerar utmärkt!

Om du har silicon-olje-badet kan du även testa ngn lättare MC, som typ Benz Micro Gold eller denon DL-110 eller liknande.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2013/06/19 :  10:54:52  Show Profile Send forzell a Private Message  Reply
Har tyvärr inget badbalja på min arm.
Ska nog slå till på en acutex. Den var ju så billig så det är värt att chansa.
Är den bättre än om10 ?


// Roger
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/06/19 :  13:35:46  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Här finns lite mer info om alla(?) Acutexmodellerna.

http://www.adelcom.net/AcutexCart1.htm
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2013/06/19 :  15:30:32  Show Profile Send forzell a Private Message  Reply
Tack tack !

Lägger in en beställning så får vi se hur det blir.
Har just börjat med vinyl, Är född på mitten av 80-talet så vinylen var i stort sett död när jag växte upp.
Men det verkar vara väldigt kul och intressant.

// Roger
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/06/19 :  20:44:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det ÄR roligt, tycker iaf jag!
Köp gärna från den italienske killen på eBay, om du nu inte redan beställt.
Min rekommendation måste blir 312 III STR om du gillar vinylvärme och sväng, M415 om du vill ha mera Hifi...

Supernöjd med båda var då jag!
Jämfört med Ortofon OM20 (Har ingen erfarenhet av OM10) är dessa klart roligare! (Men inte nödvändigtvis mera korrekta)

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2013/07/01 :  21:25:34  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Trevlig tråd då jag också har samma arm.
Har en fråga till er som kan detta bättre än jag. På min III'a sitter en Sonus Blue Gold. Vilken jag tycker ger bra detaljer.
Anser ni att Acutex är bättre än Sonus Blue Gold? Man vill ju alltid uppgradera till något bättre
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/07/01 :  22:32:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Fick en, enligt uppgift, ny Sonus Gold Blue med en skivspelare jag köpte för ngt år sedan. Tyvärrvar den defekt, då nålröret var vridet i sin gummibussning. Genom att vrida det uppskattningsvis rakt fick jag den att låta skapligt, men den var rakt inget match mot Acutex 312 i det skicket i alla fall. Ngn annan kanske kan bidra med erfarenhet?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000