HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bipolär vinyl... HJÄLP!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2013/06/14 :  21:06:41  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej!

Ok, så jag vill uppgradera min vinylrigg som i nuläget är basic så det skriker om det, Pro-ject debut mk1 (med den lilla smala arm-stackaren), med standard pu ortofon om5e, och pro-ject phonobox mk1...

Jag går till en välrenommerad hifibutik och berättar vad jag har och mina tankar om uppgradering.

Jag får svaret att spelaren är bra i grunden och att jag först och främst bör uppgradea riaa. Ingen tvekan om detta, och får tips på ex Tube-box osv. hmmm

3 veckor senare går jag in i samma butik, ställer samma fråga, till samma försäljare och får då följande svar; riaat ska du behålla, först och främst bör du byta spelaren, och jag rekomenderas pro-ject debut carbon esprit, rega p3, etc hmmmmm

Så nu är förvirringen total och jag känner mig lurad innan jag ens gått igång... Så snälla alla vinylfantaster, tips välkomnas!!!

Ska jag börja med nytt riaa - budget 3-4k ca begagnat/nytt eller????...
Börja med ny spelare - budget 3-4k ca begagnat/nytt????...

Förslag på riaa / spelare emottages gärna!!! Vill ha go vinylvärme, driv och spelglädje! (analys och detaljrikedom får jag via dacen)

För övrigt tipsar jag om lpn Country Funk 1969-1975 - den svänger!!!

Edited by - sulan on 2013/07/06 16:19:10

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/06/14 :  21:47:30  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag har en gammal skivspelare, jag köpte en ortofon 2m blue, det blev riktigt bra, så en ny pickup kanske skulle vara en bra början?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2013/06/14 :  21:49:01  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Ja, har tänkt så också... AT95an ska ju vara ett lyft...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/06/14 :  22:52:16  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Den pickup jag hade innan var om10, den var ingen höjdare, jag tror att AT 95 är betydligt roligare än om05.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/06/14 :  23:38:40  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har ju gjort en riktig vinyllresa under de gångna åren och kan med säkerhet säga att vad du än väljer att uppgradera så gör det skillnad till det bättre. Inget ont om dig rigg men det är en instegsrigg som ger dig mersmak. Ett råd kan jag ge dig:

Spara länge och ta i dubbelt mot vad du tänkt. Ingen idé med småinvesteringar, blir bara dyrt i längden. En riktigt bra puppa är nog den bästa investeringen du kan göra. Den kommer även tjänstgöra när du uppgraderar RIAA och även spelare och arm.
Jag tycker Benz ACE low är en riktig hit. Dyrt? Ja, men inte i längden. Att ha en ACE till en debut är som att servera en Amarone till vanlig hämtpizza......inte helt fel! Visst finns det bättre sätt men det gör inte vinet sämre och dessutom blir pizzan roligare.
Så skulle jag göra iaf.
En riktigt bra PU först, sen byte av spelare och sist kronan på verket - rätt RIAA !

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2013/06/15 :  09:45:34  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Ok, puppa alltså. Då antar jag att detta styr valet av spelare, arm, riaa senare... Har förstått att vissa trivs bättre ihop, ex amarone och hämtpizza

De flesta budget-mid-spelarna kommer ju med pu från start?! Benzen var precis som en amarone lite i dyraste laget... Men hur är det i 1000-2000kr klassen?!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/06/15 :  10:29:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej sulan! Visst är det skoj med vinylavspelning? Valmöjligheterna och råden är oändliga!
Jag tycker både bearwik och Adagio ger dig goda råd, men jag kommer med lite tyckande ändå...
2M Blue ger dig massor med kvalitet för pengarna, men "go vinylvärme" är inte vad den leverear mest av? Driv och spelglädje, ja absolut!
Du kommer också att kunna glädjas över denna om du flyttar med den till en dyrare spelare då den gör rätt för sig långt upp i pris/kvalitetsklasserna.
Benz Micro Ace SL då? Jo, lite mera kropp och finess och med rätt förutsättningar en grym puppa som även den slår många dyrare pickuper på fingrarna. Men, den kommer inte att kunna blomma ut enligt min mening och du kommer kanske bli besviken då den framför allt behöver en bra arm och ett riktigt bra RIAA.

I den prisklass du nämner skulle jag kanske handla en Denon DL-103, den är kul underhållande och spelar med massor av glädje. Den är dock lixom Benz en lågnivå moving coil PU vilket betyder att den behöver en rätt stadig arm( mer så än Benz) och ett bra RIAA (Eller vettig StepUp trafo) så du kommer bara en bit på vägen där också.

Så, nudå, slutligen kommer mitt tips:
Köp dig en sådan här ...
Den kommer ge dig massor med musikglädje, underhållning och tyst vinyl. Den är inte ens speciellt kräsen på utrustning.
Medan du lever med denna, förmodligen ganska nöjd, kan du budgetera och välja din inriktning framöver. Jag skulle troligen börja med RIAA't i nästa steg, det är avgörande för att du ska kunna dra nytta av framtida uppgraderingar. Acutex'en kommer att vara lika underhållande i ett Whest/Trigon/etc
RIAA steg brukar kunna köpas beg för vettiga slantar också, så man kan prova sig fram till vad man gillar utan att förlora för mycket på kuppen.

Lycka till! /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/06/15 :  14:38:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Håller med Micke, jag har en sådan Acutex PU och den är ruggigt prisvärd.
Ett vettigt RIAA på det så har du de rätta förutsättningarna för välljud när du har sparat ihop till en vettig spelare, det är nog ingen brådska med att uppgradera själva verket.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/06/15 :  21:33:34  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Så sant! En riktigt bra PU växer med uppgiften. Det är kanske så att du kommer undra vad fan blev det inte mer Bang for the buck? Som sagt en Amarone till pizzan. Den kommer mer till sin rätt till en fyllig risotto på carnioli, 24 månaders permasan och Karl Johan svamp. Jag bytte från medföljande AT95e till benz Gold till ACE L vidare till benz LP. Från verket RPM5 till en KUZMA stogiS/stabiS . Kul resa men viste jag vad jag vet nu skulle jag satsat alla pengar direkt. Med vänlig hälsning, Jocke

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/06/15 :  22:02:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Sitter här och läser förundras av de olika svaren du hade fått från samma butik det verkar lite som om det är dagsformen som avgör svaren.

Nåja jag tänker delge dig lite av min erfarenhet vad jag tycker att du skall göra.

Behåll ditt riaa det är bättre än man tror jag känner konstruktören och han designar grammofonsteg (riaa) till flera stora tillverkare, dit riaa finns bl.a hos CA kallas där för Basic det enda som skiljer är komponentval.

Jag hade bara bytt till en ny puppa ortofon blue eller något liknande i den prisklassen.

Har du uppdateringsplaner så såg jag att Adagio gav dig ett mycket bra råd, spara. Ta i så in i h****te och läs in dig på vad som skulle passa dig ta en titt på begagnad marknaden det finns väldigt mycket att fynda där framför allt känn och kläm på en del innan du slår till. Orolig för slitna grejor det behöver du inte vara titta efter skivspelare som är 5-10 år gamla de är knappt inkörda, rem får man alltid byta.

Vågar du dig på en vintage spelare kolla då efter en Thorens av TD16x modellerna det enda tråkiga där är deras originalarmar de här skivspelarna håller i evigheter.

Gällande puppor så är det svårt det finns så många olika och de har alla olika karaktärer, här får man helt enkelt lyssna på så många varianter som möjligt det går inte att läsa sig till vad man skulle gilla.

Om jag får kommentera din OM pickup utan att vara elak så är det det mest s**t med den om jag hade fått bestämma hade de aldrig fått tillverka den. Okej då kanske jag trampar en del på tårna och det gör jag gärna för bra är den inte.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/06/16 :  07:46:22  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja, för tusan! Våga köpa begagnat! Jag köpte tex min LP beg. Även om man kostar på en sån PU renovering kommer man ändå inte upp i nypris, utan ca 75% .
Även bra verk och armar är ganska säkra köp. Så spara pengar och vänta på på ett gyllene tillfälle.
Det gäller att veta vad man vill ha och det är klart att vill man ha just en speciell kombi kan man få vänta.....länge.
Jag råkar veta att det kommer säljas en Kuzma stabi ( trämodellen ) med ref arm innom inte allt för lång tid, om jag förstått rätt. Har nämligen testat just en sådan arm själv nyligen.
Skicka PM till mig om du är intresserad. Så ska jag kolla med ägaren till kombon om han fortfarande är i uppgraderingstankar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2013/06/16 :  13:31:12  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Tack för alla svar! Det låter som pu är det man ska börja med... Ska kolla närmare på Acutex och ortofon blue, red osv. Benz blir lite dyrt nu tror jag. Begagnatmarknaden är ju given!

Ved gäller debuten jag har i nuläget, är det ngn som vet om man kan uppgradera den med ex ny arm? Just armen känns väldigt känslig och skranglig... Eller ny skivtallrik? Ellr är det bättre och köpa ny/beg spelare direkt, typ debut carbon esprit eller rega p3-24 typ?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/06/16 :  15:35:56  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En rega arm är aldrig fel. Mycket välbeprövad och stabil. Dock lite grå och trist i jämförelse med armar från 6000-7000 och uppåt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/06/16 :  23:34:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tycker att du inte skall lägga några pengar på armbyten och annat på skivspelaren mer än att byta puppa satsa då istället på en bättre spelare.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/06/22 :  07:49:57  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Ansluter lite sent till denna diskussion.

Instämmer i det som skrivits lite längre upp angående RIAA- steget och dess betydelse i sammanhanget. Tyvärr så är det många som underskattar denna nyckelkomponent och tråkigt nog satsar halvhjärtat på den här mycket viktiga delen i ljudkedjan. Har själv egna erfarenheter av detta snålande och vet vilket brutalt uppvaknande man kan drabbas av när man väl satsar på ett högkvalitativt RIAA som verkligen kan leverera.

Mitt tips är att du i fallet med RIAA- steget satsar en stor del av din budget på ett sådant. Viktigt är då också att väga in om du i framtiden eventuellt kommer att satsa på att uppgradera till en MC- pickup. Om svaret är ja så är det inte fel att framtidssäkra med ett RIAA- steg som fixar både MM och MC.

När det gäller skivspelare/tonarm/pickup så kanske du ska vänta med uppgradering då en avsevärd del av den tilltänkta budgeten kommer gå till RIAA- steget (om du följer mitt råd ovan vill säga). Möjligtvis så bör du kanske byta pickup samtidigt som du byter RIAA. Ortofon 2M Blue har nämnts och är väl värd att titta på, om du siktar högre så är Denon DL-103 också en stark kandidat men även ett av dess syskon, Denon DL-110 (högnivå MC), framstår som ett möjligt val.

Lycka till!

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2013/06/22 10:07:36
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/06/22 :  14:11:16  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hur ska vi summera detta då?
Byt allt, i valfri ordning?
Nej, men alla har sina prioriteringar. Ett bra verk med bra arm är en absolut förutsättning för att PUn ska fungera optimalt. Det som är kul med att byta PU är att det ger så stor omedelbar förbättring. Med en bra arm/verkcombo får du höra PUn för första gången. RIAA är Jätteviktigt men det ska passa ihop med resten, det är pricken över i, glasyren på tårtan. Att börja med RIAAn känns för mig som att inte börja i rätt ände. Även om RIAAt gör jättemycket så ska det stämma med föregående kedja av komponenter vilket gör att jag skulle välja den sist.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/06/22 :  16:29:28  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Precis, alla har sina prioriteringar. Jag har tidigare haft Adagios åsikt i frågan men har under det senaste året svängt radikalt i min syn på detta. Mitt sätt att se det bygger numera på att RIAA- steget är basen i vinyldelen av anläggningen. Drivverk, tonarm och pickup är också otroligt viktiga i sammanhanget, de ska matchas till att passa varandra för att få ut det mesta möjliga. Men vad har man för nytta av den matchningen om inte signalen som skickas vidare från dessa tre inte får rätt förutsättningar att bibehållas i så stor omfattning som möjligt? Finns inga rätt eller fel när det gäller denna fråga bara olika filosofier och synsätt...

Till trådskaparen; börja där du själv vill och kan tänka dig att lägga dina slantar. Du har trots allt tänkt dig att lägga 3000- 4000 kr på ett RIAA- steg, för de pengarna kan du få ett riktigt fint RIAA (både nytt och begagnat) som du kan leva länge med.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/06/23 :  08:35:18  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Om jag ska ge ett RIAA tipps i den prisklassen säger jag, Graham Slee eller iFi.
Ja har lyssnat till massor av RIAA upp till 40 000kr klassen och det händer mycket på vägen, det är också så individuellt vad man gillar så egentligen ska man väl inte rekomendera något till någon annan. Om du inte har tummarna mitt i handen tror jag en sån där Boozehound som beskrivs i några trådar nedan är en jättekul RIAA som jag själv av nyfikenhet vill bygga.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/07/03 :  14:42:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Som flera skrivit här, annan PU gör underverk. Min första spelare var en DUAL 505-1 med en OM10, den bytte jag mot en Ortfone X-3 High Output MC, det blev ett riktigt lyft för den spelaren.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2013/07/06 :  16:24:58  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej igen, tack för alla svar!

Nu blev det affär av, jag bytte hela rasket...

Spelaren är nu pro-ject 6.9 med sumiko blue point mc pu.
Riaa blev Musical fidelity xlps v8.

Provade bla rega p3 osv men tyckte ovanstående kombo lät jävligt bra (iaffären)!

Väl hemma så kopplar jag upp identiskt med hur det stod i butiken... Det låter grymt, men så fort nålen/spelaren får minsta vibration (vi pratar närmast andetag) så smäller / knastrar det till attabarahelvete i högtalarna. Så var det inte i butiken...

Snälla hjälp mig!!! Vad faaaan är det som spökar för så här kan det ju inte vara!

Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2013/07/07 :  11:37:00  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej igen...

Nu har jag testat fram och tillbaks lite! Först minskat vibrationerna för spelaren, samt ställt in arm osv noggrant. Blev lite bättre, men fortfarande rejäla smällar vid hopp/störning. Sen läste jag att sumikon var en high output mc, som lämnade kraftig signal nog att gå genom mm-riaa. Jag kopplade om och nu är problemet borta. Man får spela aningen högre såklart för att nå samma volym men annars funkar det fint. Tror att pun var känslig och lämnade för hög signal när den 'blev störd' av damm/vibration och hoppade till - riaa förstärkte detta till max och det sa,pang i h-talaren. Nu med mm så blir jumdetta ett mindre problem(?).

Min fråga nu, blir ljudkvaliten på något teoretiskt sätt sämre om man kör min pu via mm-steget i riaan?
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2013/07/07 :  12:04:35  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Nej!

Pickupen är gjord för mm läge på riaasteg.
iom att det är en high output mc så gör den redan jobbet som ett mc riaa.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/07/07 :  17:43:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Har du provat att isolera fötterna seriöst?
Vibrationshämnande grejer under en skivspelare gör underverk, borde göra större skillnad med MC än med MM?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/07/07 :  20:48:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag försökte, men det hjälpte inte???


Ähhh, förresten opethic, hur tänkte du när du menade att det skulle göra skillnad mellan MC och MM?
Allt med "tongue in cheek" givetvis!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/07/07 :  23:28:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vete f-n hur jag tänkte kanske att en signal är känsligare för störningar desto svagare den är...?


Coola fossingar



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/07/09 :  18:19:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Grattis till din nya rigg!
Ang problemet- jag tror att signalen slår i taket och blir distortion när du kör en hi output i mc läge. I mmläge slår inte störningarna igenom och stannar därför på en lägre nivå. Tänk även på att hela kedjan återkopplar både akustiskt och elektriskt.
Så den ska vara i mmläge. Hi output mc är en kompromiss mellan mm och mc.
Den erbjuder möjligheten att köra mmriaa vilka brusar mindre och är enklare/billigare att bygga. Den har inte lika mycket rörlig massa som mm vilket ger mer detaljer, dock ej i den utsträckning som en riktig low output kan ge.
Alla konstruktionerna har sina styrkor och svagheter. Om jag förstått det hela rätt är en mckombo inte så kinkig med kapacistans i kablarna som mm men är i gengäld mer störkänslig. MM har också krav på lägre resistans men jag känner att jag är ute på svag is här. Rätta mig om jag har fel.
Återigen grattis!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000