Du har helt rätt: En MM-setup mår bra av möjligheten att kalibrera kapacitansen. Med en MC pickup blir det däremot viktigt att RIAA-steget kan kalibreras för rätt impedans. För övrigt är det bekvämt att kunna ställa förstärkningen så att man får ungefär samma ljudnivå från dator,CD eller vinyl.
Hej! Tack för alla svar. Har nu fattat att pun är tänkt för mm-ingången, och problemen har försvunnit. Har dessutom fixat en bra lösning med dämpning, gjort en bra matta av bitumen och kork, samt finjusterat arm osv. Nu låter det kanon och jag är så j--vla nöjd!
Tankarna går nu åt att prova lite med kablarna. I nuläget sitter en Oelbach-historia på. Jag har lite andra kablar liggandes och ska prova lite fram och tillbaka. En fråga; var är det viktigast med bra kabel? Från spelaren till riaa, eller från riaan till förstärkare??
Sålde alltså min cd-spelare med nypris runt 12000 (och massa bra recensioner) till fördel för dator med högupplöst material till dac, balanserat i 5000kr klassen (med massa bra recensioner). Detta spöade cdn rejält.
Nu vinyluppgradering och kan bara konstatera att detta medium är the shit!! Det låter så jävla bra! Spelaren är knäpptyst, upplösningen minst lika bra, stereoperspektiv bättre och det låter betydligt mer levande. Skillnaden är tom tydlig för min måttligt hifiintresserade sambo. Så nu har jag beställt en herrans massa vinyl på nätet...