Author |
Topic  |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2013/10/24 : 21:47:03
|
Korta svaret är att jag tycker det ser mycket bra ut. Rent av imponerande. Längre svaret får du vänta något med...mycket att göra nu |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
 |
|
R1 T
Member

589 Posts |
Posted - 2013/10/24 : 22:19:25
|
Tack för svaret, ser fram mot en lite längre beskrivning när du får tid, kan säkert vara intressant för andra också. Mätningarna är på topparna bra.
Har lagt till några länkar på mid-basarna i det passiva filtret, så nu låter det riktigt bra
Med vänlig hälsning Åke |
Örebro |
 |
|
R1 T
Member

589 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 19:11:58
|
Har gått tillbaka till aktivdelning igen för att enklar kunna labba. Har fortsatt att labba med första ordingens filter (6dB) på topparna. Har ett överlapp mellan elementen på lite drygt 2.5 oktaver.
Måste få säga att första ordningens filter är det som låter klart bästa, övergången mellan elementen är helt sömlös. De spelar helt oansträngt utan att sakna detaljer ända ner i basen.
Förutom första ordningensfilter på topparna så har jag ändrat delningen till 80hz och petat in ett BR-rör för att de skall gå ner till 80HZ med full styrka, fungerar riktigt bra, hade svårt att få till övergången mellan midbasarna och basarna förut.
Just nu är jag riktigt nöjd med ljudet, men jag kommer att titta lite på baffeln för midbasarna, eftersom den skapar en konstig knyck vid ca 1100 Hz, vilket medför att avrullningen på diskant och midbas inte blir riktigt lika.
Örebro |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 19:53:27
|
Läser med intresse! Homogenitet och sömlösa övergångar mellan register tar tid att verkligen höra att det blir rätt. Har haft många system där det fällt avgörandet att gå vidare efter något/några år. Ser fram mot mera grundliga undersökningar och fina presentationer av resultatet. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
R1 T
Member

589 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 20:19:02
|
Ja om de är helt sömlösa vet jag ju inte, men jämfört med de andra filtren så är det en klar förbättring.
Örebro |
 |
|
Topic  |
|