HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 MTMB simulering (Bygge)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/10/24 :  21:47:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Korta svaret är att jag tycker det ser mycket bra ut. Rent av
imponerande. Längre svaret får du vänta något med...mycket att göra nu

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/10/24 :  22:19:25  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för svaret, ser fram mot en lite längre beskrivning när du får tid, kan säkert vara intressant för andra också.
Mätningarna är på topparna bra.

Har lagt till några länkar på mid-basarna i det passiva filtret, så nu låter det riktigt bra

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/10/31 :  19:11:58  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har gått tillbaka till aktivdelning igen för att enklar kunna labba.
Har fortsatt att labba med första ordingens filter (6dB) på topparna.
Har ett överlapp mellan elementen på lite drygt 2.5 oktaver.

Måste få säga att första ordningens filter är det som låter klart bästa, övergången mellan elementen är helt sömlös.
De spelar helt oansträngt utan att sakna detaljer ända ner i basen.

Förutom första ordningensfilter på topparna så har jag ändrat delningen till 80hz och petat in ett BR-rör för att de skall gå ner till 80HZ med full styrka, fungerar riktigt bra, hade svårt att få till övergången mellan midbasarna och basarna förut.

Just nu är jag riktigt nöjd med ljudet, men jag kommer att titta lite på baffeln för midbasarna, eftersom den skapar en konstig knyck vid ca 1100 Hz, vilket medför att avrullningen på diskant och midbas inte blir riktigt lika.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/10/31 :  19:53:27  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Läser med intresse! Homogenitet och sömlösa övergångar mellan register tar tid att verkligen höra att det blir rätt. Har haft många system där det fällt avgörandet att gå vidare efter något/några år. Ser fram mot mera grundliga undersökningar och fina presentationer av resultatet.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/10/31 :  20:19:02  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ja om de är helt sömlösa vet jag ju inte, men jämfört med de andra filtren så är det en klar förbättring.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000