HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 82

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/15 :  06:43:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nej. Plåten på denna är av ytanodiserad (silver) aluminium.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/15 :  09:34:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Ryssen
Polera annars. Jag har gjort det med aluminium på andra förstärkare.
Då har jag andvänt polermaskin/pasta avsedd för polering av billack. Men det funkar säkert lika bra med en lammullstrissa och en borrmaskin.
Med Autosol (kromglans) så öppnar sig porrrna i aluminium och det blir svart gegga, men torkar man bort den med en mjuk trasa så brukar aluminumet få en spegelblank yta.
De öppna porerna måste då stängas för att hindra oxidering. Jag har då använt bilvax.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8888 Posts

Posted - 2025/03/15 :  17:32:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ska jag prova på en bit aluplåt när det blir varmare.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/16 :  10:25:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Skissade lite på den balanserade varianten.
Mitt största huvudbryt är nog hur en vanlig se- volympott skall kunna funka bra i denna koppling?
Jag har inget fötsteg, och worst case är mitt grammofonsteg med Zut på ca3KOhm (+ ca6 meter partvinnad signalkabel). Med potten före LL1527 så tror jag att denna inte orkar driva trafon och i detta fall så kommer galler-kretsen hänga löst utan referens till jord.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8230 Posts

Posted - 2025/03/16 :  10:55:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jorda mittappen på sekundären?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/16 :  11:33:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tänkte först så. Men blir det signal-obalans då?
I volympottens yterlägen (0 resp. full volym) så kommer Zut från trafons sidor att skilja sig. Nu går där ju minimalt med ström så det kanske inte är något att bry sig om?

Go to Top of Page

Fuling

8230 Posts

Posted - 2025/03/16 :  13:49:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sant, trafons last kommer att ändras. Kanske smidigast att löda ihop en fyrvägs stegad volymkontroll?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/16 :  18:09:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jupp
Men jag har så mycket prylar liggandes. Men ingen 4-vägs pott
Man kanske skulle krypa till korset och bygga ett riktigt försteg

Go to Top of Page

Fuling

8230 Posts

Posted - 2025/03/16 :  18:14:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ett försteg är nog bra att ha, har själv funderat på det i 13-14 år nu men inte riktigt kommit till skott
Eller ja, jag har väl haft några olika men inget som riktigt fastnat.

Minns nån variant med bara en volymkontroll följd av en följare med K170/J74, den var bra på så vis att den löste alla eventuella problem med impedanser och långa kablar och liknande utan att bidra med oönskad gain eller nån nämnvärd "färg" på ljudet.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/17 :  16:02:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo, jag har också skjutit det där med försteg framför mig. Tyvärr så har man antagligen spenderat allt för mycket tid och pengar genom att sätta in en stegad volympott i varje slutsteg.
Jag har tre Pass B1, varav två är kompletta försteg med ingångsväljare mm.
Gulligast är nog denna. Två apparat-ingångar, 18V batteridrift, 250K in- och ca 50 Ohm ut. Det borde vara optimalt. Praktisk för att testa och så, men det känns inte rätt utan rör.
Jag tror att jag lite längre fram skall försöka göra ett rejält försteg. Ett som kan hantera olika laster, nivåer och förhållanden.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2793 Posts

Posted - 2025/03/17 :  16:20:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kör me en stereopot per kanal alt ha en kortslutande pot över kall å varm signal.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/19 :  15:10:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Imperial
Nja, jag tänker så här
En kortslutande pott efter LL1527 blir inget bra vid varierande volymer. Om potten sätts före trafon så blir problemet desamma. Trafon kommer att lastas/lasta på olika sätt beroende på volymnivån.
Två pottar per kanal funkar, men här är jag begränsad av att jag inte vill bygga om allt från början, eller ta upp nya hål i chassit. Jag har i stället prövar ideen med LTP fasvändare.

En TLP med ECC99 känns iaf rätt på pappret.
Ett gainsteg kommer jag ju åka på i alla fall, så här prioriteras en låg Ra framför högt mu. EL34 anses väl visserligen vara en enkel last, men då som en pentod. Jag har inte dess millerkapacitans i triod, men med ett mu på 10,7 så är det iaf inte helt trivialt.
Med tre stegstopologi så skulle jag kunna klara mig med enbart medel-mu trioder. Skulle man sedan vilja lägga till fb så kan man ganska enkelt byta ut första steget mot ett rött med högre mu.

Edited by - pix on 2025/03/19 17:10:31
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2793 Posts

Posted - 2025/03/19 :  20:22:12  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ungefär så då byggde ja m 6SN7 å katod motstånd när ja moddar Dynaco mklll.
På mklll så sänker ja anodspänningen å byter t biasen t katod motstånd å sänker motkoplingen t typ 3-6dB.
De låter mycket bra.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/20 :  13:13:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fortfarande lite labb-ruska över det hela Men fasvändarna är iaf på plats.
En tankevurpas dock. Jag tänkte köra 15mA tomgång per triodhalva och 15mA per LTP.!
CCSerna kommer mao att avkrävas 30mA. Inte 15mA som jag tidigare räknat med.
Det betyder vidare att jag kommer att dra 60mA från neg bias-nätdelen, eftersom jag jordat CCSerna där.
Trafon är ospecad, efterssom bias lindningen är diy, så det blir nog tvunget att praktiskt prova sig fram. Om jag tappar några volt på denna spänning spelar nog ifs inte så stor roll då jag har god drop out-marginal både för fixed bias till EL34 (ca25V) och för CCSerna (ca 15V) till fasdelaren. Jag tänker då mer på om själva lindningen går för varm (ca 5VA) eller om rippel kommer att skapa problem.
Hur som helst så har jag pottar för fixed bias (4st) och på CCSerna, så det torde gå att justera in detta optimalt när allt annat är på plats.

Edited by - pix on 2025/03/20 13:24:39
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/21 :  10:42:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Gjorde ett sk turrent board av 2mm tjock glasfiber och press-lödstöd.

Tänkte att tre lödstöd per kanal blir praktiskt. Då kan man enkelt balansera LTPn med ett parallellt motstånd på den ena fasen. Har 10K för Triod #2 och 10K || 100K för Triod #1.

Kortet monterat på plats

Edited by - pix on 2025/03/21 11:01:04
Go to Top of Page

Fuling

8230 Posts

Posted - 2025/03/21 :  11:51:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Behövs det olika motståndsvärden om du har CCS i "svansen"? Har för mig CCS:er är rätt bra på att forcera balans.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/21 :  12:33:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Med resistiv tail så har jag läst någonstans att R för T2 optimalt stall bara 6% lägre än för T1. Men jag tror att detta behov minskar med aktiv tail.
Dessutom torde en obalans yta sig som H2-dist vilket vi ju gillar
Jag lägger ändå till möjligheten, när jag ändå gjort kortet.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/21 :  17:55:33  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
I dag fick lödstationen vila. I stället så tänkte jag prova en idé som länge legat och grott.
Tonarmasbygget går sporadiskt framåt. Men jag försöker dela upp respektive del i bitar, och när jag stöter på problem, så får just den detaljen ligga i träda, tills en lösning uppenbarar sig.
Den tidigare armén hade ett 8mm kolfiberrör som arm. Detta fungerar säkerligen bra. Men det gnager att jag inte gjort det själv. Dessutom är trä ett elegantare material. Även om det kanske är lite oneräkneligt att hantera tillverkningsmässigt.
En homogen träarm blir för tung i förhållande till dess styvhet. Så på något sätt så måste det göras ihåligt. Långhålsborrning är nästan omöjligt i dessa små dimensioner, och med de verktyg jag har. Så det måste gå att göra detta på ett annat sätt.

Ek är ett trevligt träslag att jobba med. Ganska pålitligt utan inbyggda spänningar och kvist.
Jag delade en 30x30 mm eklist i två. Fräste sedan ett rundkärlsspår med radien 6 mm i var halva. Limmade sedan ihop halvorna så där blev ett 12 mm hål i mitten.
Skruvade sedan ihop denna jigg.

En borrmaskin roterar ämnet samtidigt så förs den över sågklingan. Det hela blir lite svarvning, men mer kontrollerad avverkning.

Möjligen tog jag i lite för mycket, men jag ville ändå testa hur tunnt rör jag kunde tillverka. Detta ekrör har en väggtjocklek på 1mm, är ca 380mm långt och väger ca 10 gram.

Röret är nog inte det som skall användas. Men nu vet jag att denna metod fungerar till detta ändamål

Go to Top of Page

Perfector
Member

574 Posts

Posted - 2025/03/21 :  20:59:45  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag sitter och lurar på bambu, det är både långt mellan knäna och lätt samt väldigt styvt om man värmebehandlar det på rätt sätt.
Eller tänker jag fel?

"Clarity by Choise"
Klaga inte på att du inte får det du vill ha
var glad att du inte får vad du förtjänar
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/21 :  21:16:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bambu är nog inte helt fel.
Jag pratade nyligen med en flugfiskare som gjorde egna fiskespön i banbu.
För att få dem absolut raka så skär de först isär stråna i tårtbitar. Dessa sammanfogas sedan med lim och tråd o lack.

Go to Top of Page

Fuling

8230 Posts

Posted - 2025/03/21 :  23:08:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Imponerande ändå att tillverka ett trärör med 1mm godstjocklek!

Tänker på plywood som modellbyggarna använder, finns ner till 0,4mm och möjligtvis ännu tunnare. Med hjälp av ånga, tid och tålamod kanske det skulle gå att rulla ihop ett rör av sådant material?

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/22 :  06:57:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack
Jag drog nog det hela lite för långt med 1mm tjocklel på röret. Kanske 2-3 mm skulle vara optimalt. Men nu vet jag iaf att metoden fungerar.
Bambu och plywood skulle säkert fungera. Ju närmare pickupen man kommer, desto mer tycks materialets egen övertonskaraktär påverka, Gran är ju ofta använt i bakstycket på fioler just av att den har ett rikt övertonsspektra.
På fina gatan så är hårdare trä vanligt. Amerikansk lönn eller tom ebenholtz förekommer. Det kan ju kännas rätt med ett hårt träslag. Å andra sidan så är ju dessa tunga träslag, vilket föranleder att de tillverkas i tunnare väggtjocklek. Gran är vanligt förekommande i kayakbygge just för att den har styrka i förhållande till sin massa. Som vanligt hamnar man i valet mellan det tekniskt optimala (stumt, styvt och dämpat) mot det subjektivt optimala (resonansrikt och skustiskt förgrikt). Kolfiber, alu , stål och kevlar tillhör den första kategorin. Trä, playwood, papper den senare.
Jag tror att man måste prova sig fram och bilda sig sin egen uppfattning om var man däremellan vill lägga sig.
Nästa steg i fungerandet är kanske det mest kritiska av all. Vilket laget fungerar bäst för mig?
Jag kan tänka mig att olika principer kan fungera väl. Men begränsningen ligger i vilken princip kan jag lyckas bäst med, med de förutsättningar som jag har.

Edited by - pix on 2025/03/22 09:04:45
Go to Top of Page

abbot
Member

678 Posts

Posted - 2025/03/23 :  01:14:26  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
"Men begränsningen ligger i vilken princip kan jag lyckas bäst med, med de förutsättningar som jag har".
Jag har då aldrig sett att dina förutsättningar innebär begränsningar.

När det gäller bambu och flugspön så förekommer det även att man hålbygger dessa. Man klyver och hyvlar fram sex trekantiga ribbor som man medelst denna hyvling taperar. I buttdelen av spöet hyvlar man ner spetsen som är vänd mot klingans centrum. Detta gör men i en omfattning som beror på vilka egenskaper man vill ge den hoplimmade klingan. Det skulle inte vara svårt att använda samma metod för ett tonarmsrör.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4216 Posts

Posted - 2025/03/23 :  08:03:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack, tack, tack
Det jag menar är att som hobbypulare har man sällan lyxen att utgå från en teknisk lösning, som sedan förverkligas. Utan snarare från en funnen fysisk detalj, som förhoppningsvis går att nyttja till en teknisk lösning.

Go to Top of Page

Fuling

8230 Posts

Posted - 2025/03/23 :  11:35:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Utan snarare från en funnen fysisk detalj, som förhoppningsvis går att nyttja till en teknisk lösning.

Den metoden har jag gått efter i alla år, ofta med ganska bra resultat.

Det är först de senaste åren som jag pga ändrade levnadsvanor och gott om extrajobb ibland kunnat unna mig att välja och vraka bland fabriksnya komponenter. Tyvärr visade det sig inte vara riktigt lika roligt som det låter, byggena blir inte automatiskt bättre av det och en del av tillfredsställelsen uteblir.

Några av de byggen jag tycker bäst om att lyssna på är mer eller mindre kylskåpsrensningar, byggda mestadels av saker ur skrotlådorna och ofta ganska hastigt ihopslängda utan alltför långdraget teoretiskt arbete bakom.

Go to Top of Page
Page: of 82 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000