Tänkte starta en tråd om motvikter. Har på senare tid försökt sätta mig in i frågan. Finns hur mycket som helst att läsa men tycker att en diskussion med andra är mer givande. Upptakten var att jag när jag monterar benz LP får ha motvikten ganska långt ut, det behövs mao en tyngre vikt. Då finns det extra tunga ringar att köpa från kuzma. Dessa kostar en bra slant och är i sig inte märkvärdiga. I den prisklassen finns dock massor av spännande eftermaknadskonstruktioner. Droppvikter i stål, mässing, titan tungsten mm. En intressant rackare är groovetracer. Dock är jag lite osäker på hur mycket vikt som jag ska ha och om de "regaanpassade" eftermarknadsvikterna passar Kuzman. En möjlighet är ju DIY. Då man kan börja med en enkel dropvikt i mässing där man får borra bort material allt eftersom tills man hittar en vikt som passar bäst. Sen kan man labba med form och material. Era åsikter/erfarenheter i frågan tack.
Jag köpte en sådan här i rostfritt stål till min SME-arm (inte min arm/bild). Vill inte påstå att jag tyckte det gjorde någon hörbar skillnad men den medförde ändå några fördelar.
Den är tyngre vilket medför att det går att montera tyngre pickuper
Armen blev mindre nervös då tyngdpunkten ändrades
Den kommer med min Goldring 2400 mycket nära armcentrum vilket ger lägre belastning på lagren.
Ok, det är väl Iofs vad jag vill uppnå. En motvikt som gör att motvikten närmar sig lagret. Men jag har läst rätt mycket på bl.a. Vinylengine. Konstruktionerna och materialen verkar ha rätt stor inverkan.