Author |
Topic  |
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2012/12/08 : 14:11:18
|
Jag ska köpa ny vinylspelare och valet står mella en Nottingham Ace Space med Acespacearm,den kostar cirka 28000 eller en Nottingham Interspace Junior den kostar cirka 17000 med arm.Jag är en fattig man köper jag den dyrare så blir det inte mycket över till något annat,men den dyrare är ju troligtvis mycket bättre och mycket snyggare att titta på.Jag spelar mest vinyl,köper inga cdskivor längre,spelar ibland någon eller några varje dag,men ibland blir det ingen musik alls.Jag är kanske inte någon riktig audiofil,men kan inte vara utan musik.Jag spelar mest rock,hårdrock i många olika former men även annat.Musik som jag inte gillar är jazz och dansbandsmusik. Jag tänkte bara höra vad ni tänker om detta?Vilket val hade ni gjort?
Mvh Tobbe |
|
ninja
Member

2476 Posts |
|
Bland
Member

672 Posts |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2012/12/08 : 16:32:40
|
Jag har funderat på många skivspelare,även Simply Black,problemet är det att jag har en Music Hall 5.1 se som jag då får byta in när jag köper en Nottinham.Jag tror inte Veteran Hifi tar den som inbyte.Den blir ju svår att sälja för en vettig peng också,det verkar väldigt trögt på begagnatmarknaden just nu.
Tobbe |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2012/12/08 : 16:36:09
|
Tobba. det är bara att fråga Mirre. Mirre tar nästan alltid inbyten. Något annat har jag aldrig hört talas om då, Mirre har en stor kundkrest med olika önskningar! |
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
Posted - 2012/12/08 : 16:50:57
|
Du har en Rega P9 med RB1000 på hifimagasinet... |
 |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2012/12/08 : 19:02:51
|
Är det någon som har en Nottingham Interspace Junior,om så undrar jag om den passar bra till att spela rock ock hårdrock på eller passar den bättre till klassisk musik?Eller duger en Rega P7 till att spela hårdrock på? Fler förslag?
Tobbe |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2012/12/08 : 21:43:46
|
Lenco |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
RobertH
Member

400 Posts |
Posted - 2012/12/09 : 00:00:38
|
Jag skulle nästan vela påstå att Tonarm/Pickup är det överlägset viktigaste för vilken "musik" spelaren tar bäst. Sedan vilken lösning på drivverk och framförallt upphängning/dämpning som används påverkar inte lika mycket ljudmässigt, men likväl är en viktig faktor. Hur som helst så till hårdrock/rock ska du inte ha någon "varmare" pickup i mitt tycke, dvs Benz Micro och kanske Koetsu - då är det nog bättre att satsa på Lyra, Zyx eller Sumiko som har ett lite "snabbare" ljud. Se sedan till att hitta någon tonarm som matchar detta bra! Jag kör själv på clearaudio-svarv och detta tycker jag passar kanon med just rock och liknande musik. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2012/12/09 : 13:13:35
|
Nottingham är lite "mjuka" i ljudet - lyssnat mycket på hyperspace. Hårdrock? Nja. Hårdrock kräver lite tyngd så jag skulle inte köpa en Nottingham, Linn mfl - bra mellan men sämre neråt. Rega gillar jag inte, lite för plåtiga och kalla. En stabil spelare med tyngd. Ja, kanske en betongspelare?
http://www.continuo.se/continuo_sw.html |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2012/12/09 : 17:39:24
|
vill också ha lite tips på en bra svarv för rock, har precis som trådskaparen varit inne på nottingham men det kanske alltså inte är det ultimata valet ? |
 |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2012/12/09 : 19:38:32
|
Ju mer jag läser om olika skivspelare desto svårare blir det att välja,det är alltid någon som skriver negativt om skivspelarna.Men jag tror att jag köper en Nottingham Interspace Junior med en Clear Audio Aurum Beta eller en Rega P7 med Rega Exact. (som ni ser har jag inte bestämt mej än,det kan ändras)
Tobbe |
 |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2012/12/11 : 16:31:20
|
Nu har jag bestämt mej,det blir en Nottingham Interspace med en Clear Audio Aurum Beta.Jag blir säkert jättenöjd med den bara jag får den riktigt monterad och inställd.
Tobbe |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2012/12/11 : 19:07:14
|
Gott, du blir säkert nöjd! Grattis!
MVH /Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Little Esther-fan
Member

298 Posts |
Posted - 2012/12/17 : 11:23:58
|
Jag vill rekommendera dig att läsa denna tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=66076 Kanske är du redan upplyst, men ändå  När jag själv först förstod, hur viktigt det är att alla enheter som ansluts till eluttag i ett ljudsystem är i fas, blev jag arg. Jag hade kunnat vara nöjd med min första hifi-anläggning, och hade kanske sluppit att byta ut enheter, en efter en, i jakt på bättre resultat. |
 |
|
Raffe
Member

142 Posts |
Posted - 2013/04/02 : 14:49:09
|
Hallå där, Tobba. Hur har det gått med köpet? Är jäkligt nyfiken eftersom jag själv kommer att köpa spelare i ungefär samma prisklass till sommaren(o dessutom lyssnar på samma sorts musik ).
O jag lånar tråden lite o mottar gärna andra tips i prisklass från 12' o upp till knappt 30.
Mvh Jonas |
Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.
Å så här ser min anläggning ut för tillfället: Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra |
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
Posted - 2013/04/02 : 21:05:13
|
Efter några månader med en ny Continuo/Cantus kombination tycker jag att resa efter analogkälla är äntligen avslutad. Så, min rekommendation är Opus3 Continuo/Cantus. :-)
Jag jobbar med en enkelt verktyg för VTA justering som kommer att underlätta handhavande :-)
|
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 08:17:47
|
quote: Jag jobbar med en enkelt verktyg för VTA justering som kommer att underlätta handhavande :-)
Jag ser fram emot när du "lanserar" det verktyget. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Raffe
Member

142 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 09:57:07
|
quote: Efter några månader med en ny Continuo/Cantus kombination tycker jag att resa efter analogkälla är äntligen avslutad. Så, min rekommendation är Opus3 Continuo/Cantus. :-)
Jag jobbar med en enkelt verktyg för VTA justering som kommer att underlätta handhavande :-)
O, den hade jag helt missat, mycket intressant för min del. Bra pris också o VTA-verktyget verkar onekligen intressant Denna spelaren är helt klart med i racet när jag väl kommer till skott
Fler tips tack 
(Hoppas du ursäktar mitt lån av tråd, Tobba)
//Jonas |
Å så här ser min anläggning ut för tillfället: Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra |
 |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 11:41:37
|
Hej Raffe!Jag köpte en Nottingham Interspace Junior och är helnöjd med den!Bästa skivspelare jag har haft och kommer att behålla den så länge jag lever.Den är enkel att montera,armen kan vara lite besvärlig att montera och ställa in men jag fick hjälp av en expert,den är också lätt att hålla ren med en srutsvippa.Det är ju inget lock på den men det tycker jag bara är bra.Jag kan bara säga till dej,köp en sån du kommer inte att ångra dej!
Mvh,
Tobbe |
 |
|
Raffe
Member

142 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 16:31:19
|
Har tittat på Nottingham innan så den är absolut med i beräkningen. Den lirar rock/hårdrock med bra tryck då gissar jag?
//Jonas |
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 19:24:25
|
quote:
Jag ser fram emot när du "lanserar" det verktyget
Detta kommer att bli DIY variant med mikrometer, Biltema mm, fri för alla 
Jag tror att den kan användas på många tonarmar. |
 |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2013/04/04 : 10:53:07
|
Den spelar all musik bra och med min Marantz 7001 Ki signature och mina underbara högtalare:Royd Albion kan det inte bli bättre!
Tobbe |
 |
|
JLN
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2013/04/05 : 09:15:43
|
Det låter väldigt intressant ninja. Har samma skivspelare själv. |
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
Posted - 2013/04/05 : 10:18:56
|
Den kommer likna den på bilden, fast jag tror att jag skipper nedre platta och sen lägger jag till en bit till för att kunna trycka ner Cantus "huvud" när jag sänker VTA. Rören i bilden kommer att ersättas av mikrometer. Köpte en MITUTOYO 150-207 på ebay.
Under mikrometer (micrometer head) skruven kommer jag att lägga till en "klots" med rätt höjd.
Väntar fortfarande på mikrometer. För platan kommer jag att använda plastglas från biltema, mest pga att jag inte har verktyg att klippa aluminium till rätt storlek och form.
 |
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
|
Topic  |
|