HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nålvåg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2013/08/01 :  11:14:40  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Finns det någon i Oskarshamns regionen som har en nålvåg som jag kan hyra/låna och ställa in min vinyl med?

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/01 :  22:09:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Köp en! Jag skulle gärna låna ut en om jag bodde nära, men en bra, gärna digital nålvåg är ett måste. Använder min rätt ofta. Jag skulle inte kunna leva utan en iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2013/08/02 :  10:22:48  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Samma våg som de flesta tar 750:- för hittar du på Ebay för mindre än en hundring. Inkl frakt, vill jag minnas.

/O

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2013/08/02 :  10:44:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om du köper en våg så var noggrann med att den inte är gjord i magnetiska matrial.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/08/02 :  11:29:49  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Om du köper en våg så var noggrann med att den inte är gjord i magnetiska matrial.

Varför är det viktigt?
Man använder ju inte vågen när man spelar skivor.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2013/08/02 :  12:21:34  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Ok.om jag nu skulle köpa en nålvåg vilken ska man satsa på?
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/08/02 :  13:44:53  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Ok.om jag nu skulle köpa en nålvåg vilken ska man satsa på?

Satsa på den här. Snorbillig och förmodligen identisk med de som säljs under andra märken. Jag och många andra har den och den funkar utmärkt. Nackdel, kan ta 2-5 vackor att få hem.

http://dx.com/p/digital-precision-scale-with-leather-case-5g-max-0-01g-resolution-16269

Komplettera gärna med kalibreringsvikt
http://dx.com/p/professional-precision-digital-scale-5g-calibration-weight-5-gram-20010?rt=1&p=0&m=0&r=3&k=1&t=1&s=16269&u=20010

Dock har den tydligen följt med för många som köpt på senare tid men det är ju frågan om småpengar.

Edited by - tomano58 on 2013/08/02 13:47:08
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/08/02 :  16:04:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:

quote:

Varför är det viktigt?

För att de kraftiga magneterna i MC-pickisar suger ned hela pickuphuset med 'buken' mot det magnetiska materialet med risk för att förstöra upphängning och/eller diamant.
Kraschlandning skulle man kunna säga...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2013/08/02 :  16:10:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Varför är det viktigt?

magnetkraften mellan metalldelar i vågen och magneterna i pick-upen är ju inte det man är ute efter att mäta.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2013/08/02 :  16:10:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns ytterligare en på DX som är värd att titta på den använder två AAA batterier tar mer vikt än den redan rekommenderade, jag limmade dit en gummimatta där "knarkskålen" har sin plats jag har även kollat min med olika små vikter och den höll måttet väldigt väl.

http://dx.com/p/mini-precision-digital-pocket-scale-100g-max-0-01g-resolution-29836

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2013/08/02 :  16:13:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Man kan testa sin våg med en kylskåpsmagnet innan man mäter. Är den mot förmodan magnetisk kan man göra en liten förlängningsarm i aluminium som man fäster med dubbelhäftande tejp. Det är så jag har det och det funkar finfint.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/02 :  17:03:22  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ser precis ut som min. Köpte nog min på creative vill jag minnas.
Då ä ba å köp.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2013/08/02 :  17:10:22  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Kanske den här!

http://mobil.blocket.se/goteborg/Nya_digitalvagar_0_01___100g_45966366.htm?ca=15&w=1

Mvh
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/08/02 :  17:18:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Men om man har MM då? är det lika noga då?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/08/02 :  17:59:07  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Oavsett så är DX-vågen omagnetisk.

Bubbel, har du användning för att väga nåltryck över 5 gram, är väl rätt ovanligt? Eller var det bara "bra att ha"?
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2013/08/03 :  20:26:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Bubbel, har du användning för att väga nåltryck över 5 gram, är väl rätt ovanligt? Eller var det bara "bra att ha"?

Svar på frågan: Nä jag har inte någon puppa som kräver större nåltryck än 3gr, men....

Jag köpte den för att man kan köpa AAA batterierna överallt om de skulle ta slut oftast har man även sådana liggandes hemma. Att man sedan också använder den till annat som väger mer än 5gr är bara bra vilket jag gör, att den också var billigare är en bonus.

opethic: Att köpa den med omagnetiskt material från början skadar inte vem vet när du tar och köper en MC då slipper du jaga fatt på en ny våg.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2013/08/03 20:27:23
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2013/08/03 :  22:21:32  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Blocket vågen funkar inte - den är för hög. En bra våg mäter i samma position som pickupen spelar normalt.

Jag har den första dx-vågen och den är riktigt bra!

/O

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2013/08/04 :  09:20:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Men om man har MM då? är det lika noga då?

Ja. Om man skall mäta nål-trycket skall det inte finnas några magnetkrafter inblandade. Enda sättet att fixa så det blir så är med en ickemagnetisk våg.

Om man mot förmodan har en magnetisk våg kan man enkelt fixa det genom att klistra dit en aluminiumprofil som flyttar mätpunkten bort från vågen. Har man en för hög våg kan man klistra på en aluminium "Z" som flyttar mätpunkten ner och ut på sidan av vågen. Allt går att lösa!

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/08/06 :  12:09:56  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Själv kör jag med ProScale LC-50 ( http://www.ebay.com/itm/ONE-Pro-Scale-LC50-Digital-Scale-50g-x-0-01g-SILVER-/290953361764?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43be2bf964 )

Detta är EXAKT samma våg som Clearaudio Weight Watcher - http://www.clearaudio.de/_de/zi_Weight%20Watcher.php
Fast med skillnaden att jag var tvungen bocka mig en aluläpp och limma dit, precis som clearaudios våg. Vart lite billigare med 150kr istället för 2000kr :-)
Fördelen med denna våg är att den vid kort armlängt (tex cantus el clearaudios tangentialarmar) är ganska exakt samma "höjd" som en 180gm vinyl, vilket gör att vikten blir mer exakt.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2013/08/06 12:11:30
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2013/08/06 :  16:27:41  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
ProScale LC-50 verkar väldigt intressant...får nog bli en sån.
Tack alla för tipsen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2013/08/06 :  16:56:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja några 2000:- behöver man inte ge för en nålvåg.

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/08/07 :  09:19:43  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Rekommenderar DX vågen varmt, första jag köpte var det bara vågen och batterier den andra fick jag en kontrollvikt med också. Dom fungerar alldeles utmärkt till det facila priset av 85 kronor, visserligen lång leveranstid (40-60 dgr)..men har man inte bråttom så

Skeptiker
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2013/08/07 :  09:56:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Min först digitalvåg bockade jag till en aluplåt som tejpades dit på samma vis som den från clearaudio fungerade utmärkt tills den försvann någonstans, för den som vill lägga pengarna på annat är det att rekommendera.

Ett tips till er är att plocka bort mattan om vågen skulle vara för tjock vid mätpunkten då hamnar man mer rätt, jag har testat hur mycket viktskillnad det blir mellan olika höjder det är nästan obefintligt om det rör sig om +- 5mm (0.02 med min våg) men ju brantare det blev ju större skillnad var det.

Anders

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/08/07 :  12:47:12  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Bubbel: Det är just det som är problemet med många tangentialarmar då de ofta kan vara ca 2" i effektiv längd. Jag själv hade problem att få vikten rätt tidigare, så därför köpte jag ProScale vågen :-)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2013/08/07 :  21:45:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Att ha en större "läpp" att lägga puppan på när man skall mäta dess VTF är bra för alla då slipper man vara orolig att det skall hända något med nålen när man mäter.

Anders

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/08/12 :  14:44:23  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Jag kapade av en vinkork så att det blev rätt höjd på armen,bara att kalibrera (nolla) och mäta den är dessutom mjuk,lätt och omagnetisk

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000