HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Puckat test! Är det skilnad mellan olika puckar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/04 :  12:29:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Sporrad av mina ezmount-övningar kom jag att börja jämföra mina olika puckar mer ingående. Sen jag köpte Oyaide-pucken har liksom Kuzma-pucken får stå brevid och titta på istället. Kan säga att ezmounts olika skruvar påverkar ljudet mycket mer än puckarna. Ändå finns det skillnader som är värda att notera.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/04 :  16:27:07  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det var en tanke bara" hm, hur lät Kuzman nu igen?" Lyssnade på iron maidens number of the beast. Det var då nyfikenheten slog till. Bytte till kuzmapuck.
Hm? Väldigt liten skilnad. Fanns det någon skillnad ens? Började lyssna mer kritiskt och efter många byten stod det klart att Kuzmas puck gav mer tyngd eller substans och en lite mörkare klang. Oyaide ger å andra sidan mer luft och nyanser. Väldigt små skilnader dock. Men till Iron maiden var Kuzman att föredra, det var olika preferenser på olika skivor. Generelt var det -ju bättre inspelningar, typ Opus 3, desto mer gagnades ljudet av oyaidepucken, det ger mer nyanser och luft. Med lite mer mediokra eller tunna produktioner föll valet på Kuzman, för att den gav en renare klang, mörkare och inte lika komplex. Jag provade givetvis att anpassa vikten på oyaiden, fulladdad väger den 440g,
Jag tog bort två st cylindrar (360g) exakt samma vikt som Kuzman, ingen direkt skillnad, kanske mindre hård klang.
Tog bort alla vikter, nja behagligt men lite substanslöst.
Samma grundklang på nåt sätt.
Det var verkligen mindre skillnader än jag trodde, verkligt små faktiskt.
Skulle vara nöjd med vilken som, kul dock att kunna välja efter behov. Nu när jag ringat in nyansskilnaderna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000