HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Portabla musikspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 16

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/06 :  13:00:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
iBasso har hakat på trenden med att göra flyttbara spelare.

En jättevariant av deras flaggskepp DX220 kallad DX220 MAX



naturligtvis har även denna en stor analog volymratt.



https://www.head-fi.org/threads/ibasso-dx220max-dap-a-transportable-answer-to-high-quality-sound-reproduction.911378/

I princip har de byggt ihop sin DX220 med en av sina separata hörlursförstärkare. Det finns dubbla batterier i spelaren som måste laddas var för sig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/07/01 14:02:50
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/30 :  22:05:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply



Astell&Kern SE200



2 spelare i ett chassi. 2 st olika dacar med tillhörande förstärkare som går till dedikerade utgångar, alltså helt separerade signalvägar. Därför finns det ingen knapp för att växla mellan dacarna, utan man får byta utgång.
Dacarna ska ge lite olika ljudkaraktär så att man kan välja det som passar smaken och musikstilen bäst.

https://youtu.be/UztRMjGCFFw

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/06/30 22:11:18
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/19 :  14:50:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hur ser min portabla rigg ut just nu?

Jag har sedan början av 80-talet alltid haft någon form av portabel rigg, först var det freestyles som det kallades då i Sverige, portabla kassett bandspelare med hörlurar av tveksam kvalitet. Min första Koss Porta PRO köpte jag i början av 90-talet och då var den modellen redan ett decennium gammal. Det gav ett ljudmässigt lyft. Fascinerande att den hörluren fortfarande finns kvar. Det måste vara unikt. Jag gick över till bärbara cd-spelare och minimistraffet på 90-talet. 2004 köpte jag min första iPod och därmed slapp jag ha med mi en väska med band eller skivor när jag reste. Det köpet ledde också till att jag började streama från hårddisk, vilket revolutionerade min fasta anläggning hemma. Runt 2013 övergav jag iPod för bättre musikspelare som också öppnade upp för bättre hörlurar än Koss, som fått hänga med i 20 år. Det jag vill ha sagt med detta är att mina portabla enheter har betytt lika mycket för min musiklyssning som min fasta anläggning. Jag har länge även haft en fast hörlursanläggning, men den användes sällan när den var i musikrummet. Numera har jag en i sovrummet och det är min referensanläggning för hörlurslyssning.
Men hörlurslyssning för mig har alltid varit friheten att ta med mig musiken överallt, så den portabla anläggningen är viktig för mig. Jag lyssnar på musik när jag åker buss, är ute och går, på sommaren ute i altanen, på semesterresor.
I dag har jag en ljudkvalitet jag inte kunde drömma om för 10 år sedan och det handlar inte längre så mycket om att behöva kompromissa så mycket jämfört med min fasta anläggning, jag behöver inte sakna så mycket.

När jag åkt på semester har jag haft med mig min gamla Astell&Kern AK120 ihop med Sennheiser IE800. Den har jag haft ett tag och det låter fortfarande riktigt bra. De tar inte mycket plats och jag behöver inte vara jätterädd om att tappa bort dem, även om jag skulle gråta om det hände.

Pioneer XDP-300R är min enda spelare som jag kan använda som streamer och även ROON endpoint. Den har sin användning. Jag kan sitta ute på altanen och lyssna på musik från Youtube eller någon streamingtjänst.
För verklig finlyssning är det Chord Hugo eller Sony WM1Z som gäller.
Detta är inget som egentligen är bärbart, om inte annat än för priset på dem. Det är för lyssning på altanen eller i någon annan del av huset.
Jag har lite problem med att jag använder den balanserade 4,4mm utgången på Sonyspelaren medan Hugo saknar balanserad utgång. Pioneerspelaren har 2,5mm balanserad utgång. Det gör det inte enkelt att växla spelare.
Hugo är den enda som kan driva mina Sennheiser HD800. För att ljudet inte ska bli för vasst och ljust föredrar jag en toslink anslutning som gör ljudet mjukare och varmare. Sony WM1Z har just ett varmt ljud, vilket jag föredrar. Jag måste dock tänka på att inte ha någonting alltför trögdrivet. Därför passar mina Hifiman Edition X V2 perfekt, som är en planarlur med hög känslighet. Jag har terminerat den med kabel med 4,4mm balanserad kontakt. Det är enkelt att byta kabel, vilket jag måste göra om jag ska lyssna via någon annan spelare än Sony. Men det blir ofta inte av, vilket gör att jag inte lyssnar jättemycket via Chord Hugo.
Samma sak gäller mina in ear lurar. Jag har investerat i nya och de har båda utbytbara kablar och just nu sitter det kablar med 4,4mm kontakt.
Det gjorde att jag köpte en begagnad Sony ZX300 spelare. Den har samma utgångar som WM1Z, samma UI och finesser. Men den vågar jag ha med mig ut. Jag har också börjat använda blåtand från den till mina Sony 1000XM2 bullerdämpande hörlurar via LDAC protokollet, som ska ge cd-kvalitet. Det kommer jag att använda på bussen.

In ear är något jag skytt tidigare, men jag har nu vant mig vid dem och använder dem mer och mer. Jag har skaffat comply skumkuddar till mina IE800 för att de ska sitta ordentligt i öronen, så dessa använder jag när jag är ute och går. Lurarna har dock en benägenhet till att förmedla skrapljud från kablarna. Det är den stora vinsten med att dra kabeln över runt örat. Då försvinner sådant ljud. Kablarna till mina andra inear lurar är gjorda för just detta. Det tynger heller inte ned lurarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/07/19 15:25:17
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/01 :  21:12:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har ju tidigare skrivit om mjukvarumodifieringar på Sony-spelare som ändrar ljudet, till det bättre är väl meningen. Hackare har analyserat mjukvaran och hittat containrar i mjukvaran som påverkar ljudet. Genom att plocka en container från exempelvis WM1Z och placera den i mjukvaran i WM1A så låter den spelaren mer som WM1Z. Det har plockats fram mängder av varianter som ger olika ljudkaraktärer. Skumt!
Nu har jag testat en variant som bygger på den hiskligt dyra DMP-Z1.
Man får också med lite finesser från den spelaren.
Banne mig, jag tycker att det låter bättre. Mer tyngd i ljudet, tydligare utmejsling av instrument.
Detta är märkligt, men jag har upplevt att olika musikappar ger skillnader i ljudet på Android baserade spelare. Jag har också tyckt mig uppleva förändringar i ljudet efter mjukvaru uppdateringar. Det är bara att konstatera att mjukvaran har betydelse. Har ni en androidspelare, testa olika appar.
Mjukvarumodifieringarna för Sony spelarna gäller de spelare som har Sonys mjukvara, inte deras nya Androidspelare.
Gäller WM1Z, WM1A och ZX300.
Jag har ZX300 också så jag ska testa en modifiering på den med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/10/01 21:20:32
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/01 :  21:13:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Länk till modifikationen:
https://www.head-fi.org/threads/sony-walkman-fw-mods.943661/



För ZX300:
https://www.head-fi.org/threads/sony-nw-zx300.854693/page-759

Andra exempel:
https://mega.nz/folder/84knjTDD#dXRmTAKSRWiYXp0OfTbGTA
Finns lite att välja mellan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/10/01 21:18:54
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/07 :  14:55:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En ny länk till de modifierade mjukvarorna i Sony spelarna:
https://www.mrwalkman.ml/

Finns även för Sony NW-A50

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/26 :  10:22:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ny version

https://www.head-fi.org/threads/sony-walkman-os-fw-mods-non-android.943661/page-69#post-15938671

Ska genast testas.


Differences between the sound of DMP-WM1 and DMP-WM1 II are a more full, smooth, and natural sound. The soundstage is a bit less wide at first hearing, but it's taller, creating a more 3D effect. The texture of the bass can
also be heard more easily.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/10/26 10:24:43
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/26 :  12:52:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply



Astell&Kern SE200

Intressant spelare, se vad jag skrivit om den tidigare ovan.

Faktum är att den har lika mycket pulver som SP2000 och kan då driva mer krävande lurar.
Samma AKM Dac chip fast SP2000 har dubbla. Spelarna är väldigt lika varandra, men här får du också ytterligare en utgång med separat Dac och förstärkare. Det är som två olika spelare som delar hölje, batteri och interface. Meningarna verkar gå isär om vilken man föredrar, vilket väl är meningen. Några tycker att skillnaderna kunde vara större. Andra tycker att det är slöseri med dubbla utgångar då de klart föredrar den ena utgången. Det finns alltid saker att klaga på om man vill göra detta.
What Hifi tycker att spelaren låter bättre än SP1000M som fortfarande säljs för 50% högre pris här i Sverige.

Saxat ur What Hifi:

Its not often we are faced with four headphone jacks to choose from, but we start from the left with the AKM DAC-fed outputs. This turns out to be the best option, serving up a sound that trumps every Astell & Kern player before it, bar the A&ultima SP2000.

It even sounds better than the SP1000M. Comparing the two, we find the SE200 prevails over the decent SP1000M in almost all sonic aspects, clarity, dynamics, rhythmic fluidity and insight. Its bolder-sounding and more tonally neutral than some of its siblings, with Astell & Kern trading some of its typical richness for a faster, more articulate listen.

The ESS DAC-fed output offers a fuller, warmer listen, preferable for lush, orchestral music perhaps, but it sacrifices the spaciousness, clarity and those last couple of layers of subtlety in comparison. In fact, its closer to the SP1000M in character and calibre, its good, but just not as good as the AKM.

The inclusion of audio filters, six for the AKM, three for the ESS, encourages experimentation and an opportunity to subtly alter the sonics for stored files. However, they dont work with streaming services or MQA tracks, and dont make enough of a difference to permanently switch from the default options.


Pris här i Sverige: 19.990kr.
Ja, vi säger 20.000kr istället, så låter det precis så dyrt som det är.
Men det känns som man får mycket för pengarna, faktiskt.
Lite sugen, men jag har ju en del spelare redan.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/10/26 13:08:48
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/10/26 :  13:05:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Påminn mig om att jag måste kommentera min nya Dentronay spelare, en surdeg som inte verkar bli av.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/26 :  13:09:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Okej, då påminner jag dig nu.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/10/26 14:49:17
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/31 :  19:47:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det finns många oerhört svåra i-landsproblem och ett av de allvarligaste är att vi nu har två olika standarder för balanserade kontakter i bärbara musikspelare.
Astell&Kern introducerade 2,5mm TRRS kontakten eftersom de var de första, mig veterligen, att erbjuda balanserad drivning av hörlurar från en bärbar spelare.
Anledningen att de valde 2,5mm i stället för 3,5mm som ju är vanligt för obalanserade kontakter är för att man inte ska förväxla utgångarna. Men 2,5 mm innebär en liten kontakt som lätt kan skadas. Sony har hittat på 4,4mm TRRS där de i stället gick upp i storlek och samtidigt erbjuder en femte kontaktyta för jord. Den är mer rigid och är enligt mitt och andras tycke att föredra, även om jag personligen ännu inte har haft problem med 2,5mm kontakter.
Men om jag ska växla spelare med olika kontakter så måste jag byta kabel på hörluren eller använda adapter.
Detta innebär ju oerhörda besvärligheter.
Vissa spelare som Fiio M15 eller Ibasso DX220 Max har båda varianterna ( se bilden överst) och många önskar att man helt överger 2,5mm.
Astell&Kern har också försett sin senaste spelare Kann Alpha med båda varianterna, så det finns hopp.
Jag har försett flera av mina lurar med kablar med 4,4mm kontakter för mina Sony spelare. De låter bättre och har mer pulver genom sina balanserade utgångar, så det är slöseri med att använda den obalanserade utgången. Men jag är sugen på Astell&Kern SE200 som bara har 2,5mm utgång för den balanserade signalen.
Detta ger mig svåra sömnproblem och ätstörningar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/10/31 19:49:43
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/11/01 :  10:19:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Körde med 2,5 balancerat förut men dom strulade hela tiden. Mekaniskt är dom inte tillräckligt stabila för daglig användning med en portabel spelare. Dom böjde sig med glappkontakt som följd. Mina nuvarande lurar behöver inte balancerat så jag har övergett det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/02 :  14:48:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Chord Poly som används ihop med Mojo så att den blir en DAP har varit behäftad med stora problem enligt vad som går att läsa på olika forum.
Chord har skött detta illa och har tydligen aldrig erkänt problemen.
Det är dock inte alla som upplevt problemen.

Här är ett inlägg på head-fi från en person som gick till domstol för att få sina pengar tillbaka:

(Klistrar in texten i stället eftersom länken inte vill fungera)

Ok; just wanted to give some feedback, here. After what seemed like an eternity, and endless hours of frustration, I have succeeded in the NZ equivalent of the small claims court (Disputes Tribunal) in getting a refund for the Poly, (more than a year, after purchasing it). Technically, the outcome was eventually agreed by all parties, with no liability, but the retailer was continuing to argue throughout the hearing, that there are no significant issues with the Poly, other than it was 'difficult to set up'(!). They stated that out of all the Poly's they sold, I was the only customer who had had any complaints, (which I find hard to believe!), but they were unable to provide any evidence, either of how many units they have sold, or of any feedback, (positive or negative), they had received about the Poly.

I, on the other hand, was able to produce literally hundreds of unhappy forum posts, both here, at Head Fi, and from other sources (eg Roon forums), which ALL pointed to exactly the same problems, as I had highlighted, from day one (ie, shoddy android implementation, buggy software, failure to connect, failure to maintain connection, playback interruption, device not being visible on network, hours of repeated set-up, with random success rates, and general non-functioning). I argued that, due to these issues, the product was clearly not fit for purpose, and that Chord must already be aware of this, despite failing to ever acknowledge the above issues, publicly (as far as I am aware). I also submitted ALL of the amazon reviews, on UK and USA Amazon sites, (which I note Chord are now trying to bury, by repackaging the Poly, so the original reviews do not show up on the current product page, but can still be viewed at: )

https://www.amazon.com/Chord-Poly-W...t-reviews/B074PBNGPB?reviewerType=all_reviews

https://www.amazon.co.uk/Chord-Poly...show_all_btm?ie=UTF8&reviewerType=all_reviews

I also submitted all the Gofigure reviews available, on the android Play store:

https://play.google.com/store/apps/...yUniversal&hl=en_US&gl=US&showAllReviews=true (with 17 x 1star reviews, vs 3 x 5 star reviews!)

It is my view, that the arbitrator of the case, was less than impressed with the apparent problems I had experienced, and seemed to accept the hundreds of pages of evidence I supplied, which proved that such problems were not unique to my case, but were, in fact, widespread. From the way the hearing went, it was pretty clear, in my mind, that her judgment, (which she stated she would reserve, in order to see if both parties could agree to settle), would find in my favour, and that the retailer concerned may incur additional liabilities, than those which were originally being considered. The retailer consequently agreed to change the way they advertise the Poly, to specifically mention that it may require significant further support, in order to use, successfully. In short, it seemed to me that I had proved my argument in the eyes of the arbitrator, that this product is simply not fit for purpose, and is advertised, and sold, under false pretences. It must have appeared this way, to the retailer, too, as they about-faced there and then, and finally agreed to a full refund, before the judgment was given. Despite the hundreds of pages I submitted, to demonstrate the widespread nature of such concerns as I had experienced with the Poly, and, despite agreeing to a full refund, the retailer, and, apparently, their Chord representative, (although they did not supply any evidence of this), continued to seem to want to deny that there are any problems at all with the Poly's/GoFigure's implementation, (or, indeed, with my specific unit), and continued to seem to want to attribute all such problems experienced, in my case, (and, by implication, all of the other complaints, to be found in relevant forums), to user error.

So, I'm finally done with it. This will be my last post here, and my genuine thanks go out, to all those who tried (unsuccessfully) to provide stable solutions, to the problems I experienced. To those whose Poly's are working, trouble-free, I genuinely wish that this remain the case; and, to those, who continue to experience networking/handshake problems, I encourage you to fight, and get your money back; its been ?3? years since the Poly was released, now, and for Chord STILL to be failing to even acknowledge, let alone fix their God-awful GoFigure software implementation, (on which the Poly very much depends, to work at all), is shocking, and shows a cynicism toward their customer base, that, in my view, says a lot, about whether you should consider giving them your money. I had nothing but good will toward Chord, following my positive experiences with the Mojo. All that good will has now gone, and I will never buy anything from them, again. Given how they seem to respond, when numerous reports of problems exist, (ie that 'we can't replicate this problem, our end', and defer to blaming the user's own networking issues, when every other networked streaming device, works, without issue), I would encourage all of you, to strongly reconsider, if you are ever tempted by any of their products.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/11/02 14:58:44
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/01/24 :  11:03:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Shanling M30



En ny modulär flyttbar spelare.
Sony DMPZ1 får konkurrens i kategorin flyttbara spelare. Eller Chord Hugo med en DAP som transport som jag har.
Jag antar att denna kategorin är mer intressant i länder eller städer med trångboddhet
Sony bryr sig inte ens om att sälja sin flyttbara spelare i Europa och den här spelaren lär man få importera själv. Är man ute och reser eller vill ha något lyxigt i sommarstugan till en hörlur som kräver lite mer pulver och har gott om pengar så...
Den hamnar väl i samma priskategori som de dyraste DAPpparna.
Hur mycket vits det är med modulariteten återstår att se. Det beror på vad för utbytesdelar som kommer ut på marknaden.

https://majorhifi.com/shanling-announces-m30-modular-desktop-streaming-player/


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/01/30 14:30:51
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/01/30 :  14:40:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nya versioner av modifierad mjukvara för Sonyspelare (inte deras androidspelare) dyker upp och jag använder de senaste på mina NW-WM1Z och NW-ZX300.
Jag tycker att ljudet har förbättrats så detta är väl värt att pröva. Installationen är enkel och smärtfri och det är också enkelt att installera standardmjukvaran igen om man skulle föredra den.
Ljudet från dessa modifieringar jag länkar till nedan ska likna Sonys flaggskepp DMP-Z1 och jag tycker att det låter fylligare och mer dynamiskt med lenare diskant. Ljudbilden verkar dock vara en aning mindre men i gengäld är det mer känsla av kropp hos instrumenten.


https://www.mrwalkman.ml/

Saxat från https://www.head-fi.org/threads/sony-walkman-os-custom-firmware-non-android.943661/ där man kan läsa mer om detta:

In the "history" of available modifications for non-Android Sony players, there are two types of modifications*:

1. Tuning mods - these consist of modifications done to the SWUpdate.xml file (that is located in the files of the Sony firmware updater tool), and they started to appear sometimes around the end of 2019 on some Chinese forums, and then they were brought here at the end of February 2020
2. Custom firmware - this consists of actual modified firmware, while using the stock SWUpdate.xml file content, and the first occurrence was in around June/July 2020




Lite annat

Ta bort EUs volymbegränsning:
https://thewalkmanblog.blogspot.com/2020/08/volume-cap-remove-from-EU-walkman.html#region

Ändra region på spelaren.
Vald region påverkar ljudsignaturen.
Jag har ändrat till region J (Japan) vilket anses ge det bästa ljudet.
Här finns det som behövs:
https://mega.nz/folder/84knjTDD#dXRmTAKSRWiYXp0OfTbGTA/folder/w80nDC5S

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/02/01 15:23:35
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/01/30 :  15:21:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
iBasso DX300



Ny generation Ibasso spelare är på ingång.

iBasso DX100 från år 2012 var ju lite av en föregångare för DAPpar med högre ambitionsnivå än iPods, den uppmärksammades t.o.m. i tidningen Ny Teknik vilket väckte mitt intresse för detta.
Därefter kom 200 plattformen där den sista spelaren DX220Max var försöket att krama ut allt ur den plattformen.

DX300 har betydligt mer processorkraft än de tidigare, vilket iBasso naturligtvis skryter om.
Är stor vilket gör att den inte hör till kategorin fickvänliga spelare utan mer åt transportabla spelare.
Har en utbytbar förstärkarmodul samt dubbla batterier för analog- och digitaldel samt Blåtand och WiFi förstås, som alla moderna spelare.
Ingen återförsäljare i Sverige, landet där alla har plats med en rejäl hifi-anläggning i stället.

https://www.moon-audio.com/ibasso-audio-dx300-music-player.html


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/05/14 :  11:40:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Efter att ha sett denna video får man en viss förståelse för att hörlurslyssning och påkostade små musikspelare är mer populärt i vissa länder än andra.

https://youtu.be/OsDZKCvpYL4

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/05/17 :  20:00:11  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Efter att ha sett denna video får man en viss förståelse för att hörlurslyssning och påkostade små musikspelare är mer populärt i vissa länder än andra.


, det kan bli klaustrafobiskt om man har för stor dap eller hörlurar.

Tack för dagens.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/05/17 :  22:50:54  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
För övrigt blev det en ny dap för mig, när den erbjöds till ordentligt rabatterat pris. Nämligen Sony NW-A105 med Android. Den skall ersätta min äldre NW-A45 som inte har streaming över wi-fi. 2tb kortmöjlighet låter framtidssäkert. Usb c borde även kunna ge digitaljud ut, något jag inte har lyckats med 45 då den kräver en specialkabel som inte går att finna enkelt. Får bara hoppas att Android moddning tar fart på Sonys nya modeller.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/05/25 :  11:36:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Någon androidmoddning får vi nog inte, men det är värt att testa olika musikspelar-appar. Jag kör med USB Audio på min androidspelare och upplever trevligare ljud än med den förinstallerade appen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/05/25 :  11:41:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://www.head-fi.org/threads/improving-sound-quality-by-optimizing-micro-sd-storage-performance-for-free.853271/

Tråd på Head-fi om optimering av flash-minneskort för bättre ljud.
Sony blev ju hånade för att ta fram ett minneskort anpassad för att ge bästa möjliga ljud.
Jag kan dock mycket väl tänka mig att det har betydelse utifrån erfarenheten från de dagar då man målade kanter på cd-skivor och använde stabiliserande mattor och antistatmattor och avmagnetisering och allt vad folk hittade på för att förbättra ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/05/25 :  16:29:42  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
ja, allt kan man hitta på. Var själv nöjd då jag hittade ett sync program till Mac som ger valmöjlighet på mappar och därför kan flytta valda delar av biblioteket till mitt nya 256 GB.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/05/25 :  16:31:27  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Inväntar för övrigt att 1TB korten blir billigare. Få se hur många år det tar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/05/28 :  16:08:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
När jag köpte min första DAP år 2013, så var de specade att klara 32 GB. Det fanns 64 GB till rimligt pris, och jag minns glädjen när jag testade och spelaren klarade 64 GB. Med dubbla minneskortplatser och det interna minnet, så kom jag nära iPod Classic som hade 160 GB hårddisk. Svindlande!
Snart drog det dock iväg och jag slängde mina 64 GB kort och skaffade kort med, håll i er, 256 GB. 2 st i de dubbla minneskortplatserna.
Då var man uppe i stratosfären men nu tycker vi att det är flugskit.
Skrattretande att tänka på MP3-spelarna år 2003 med minne på 256 MB. Jag skippade hela idén med MP3 spelare tills jag köpte en iPod 2004 med 40 GB hårddisk. Nu kunde vi börja snacka!
Går vi tillbaka ytterligare 10 år i tiden så besökte inbrottstjuvar våra kontor och stal internminnen ur datorerna. De var värda sin vikt i guld och datorerna brydde sig tjuvarna inte om, de fick stå kvar. Och minnena kunde inte lagra mer information än vad som fanns i huvudet på en guldfisk.

Minnena blir större och större i takt med att mitt eget blir mindre och mindre, verkar det som.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/05/28 16:20:59
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/06/15 :  20:52:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har ju lovat att jag skulle skriva en recension av Detronray DTR1 spelaren men det kommer inte bli någon. Jag är sur

Om jag börjar från början så köpte jag spelaren för ett bra tag sedan. Den är liten och med ett vettigt batteri som räcker bra ne dag eller så. Spelaren bygger på ett strippat linux operativ så inget Android med en massa funktioner och snyggt användarinterface. Minimalt och fungerande men inget mer gäller. Allt är istället fokuserat på ljudkvalitet och enligt mig är den det bästa jag testet med en viss marginal. Klarheten är bättre än alla andra jag testat.

Förmågan att driva lurar är bra och täcker många olika typer och varianter. Någon eq finns inte men jag saknar den inte med rätt lurar.

Det verkar ganska bra eller hur? Så väarför är jag sur? Jo, jag tappade den i golvet och den landade på hörlurskontakten och bröt av kontakten från kretskortet. Det är i alla fall min teori. Givetvis ville jag att de skulle laga den och efter många mail så kan jag konstatera att service är inget företaget sysslar med. Det är uppenbarligen en ensam person bakom och hantycker inte om att supporta sina kunder.

Så står jag här med en DAP som är inbrottssäker, inga skarvar eller skruvar finns. Jag har ställt frågor på olika forum om någon skulle kunna veta hur man tar sig in men inga svar har kommit.
Lurar går inte att använda och pengarna känns som de ligger på sjöbotten.

Återstår att ha sönder den för att ta sig in o då räknar jag med att någon som repar mobiltelefoner skulle kunna löda fast kontakten igen.

Vi får se

https://www.dethonray.com/


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 16  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000