HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Går det att bygga en sub av detta element?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bee
Starting Member

12 Posts

Posted - 2013/10/16 :  09:32:58  Show Profile Send Bee a Private Message  Reply
Hej,

Jag har nyligen byggt ett par av Troels Gravesens "Eekel's Mini" http://www.troelsgravesen.dk/W12.htm som mitt första "seriösa" högtalarbygge. Är nöjd med dem men av förklarliga skäl är de lite tunna i basen (4,5" pumpar inte så mycket luft..)
Jag har ett par Mårten Design Mingus I där ena högtalarens membran är spruckna *snyft* och min fundering är om jag skulle kunna utnyttja baselementet i den hela högtalaren till en lite sub.
Då jag är rätt grön än så länge på högtalarbygge så vet jag inte om det är bortkastad tid att bygga en baslåda till detta element.
Jag antar att jag måste köpa mig en subförstärkare med aktiv delning också?

Elementet i fråga är ett Thiel & Partner (Accuton) C92-6 och nedanstående är de data jag kunnat hitta på det.
Är det bättre att snegla på någon annans ritning och köpa nya grejer att bygga av?

Znom 8 ohm
Re 6.1 ohm
Le@1kHz 0.4 mH
fs 29 Hz
Qms 1.44
Qes .59
Qts .42
Mms 13.8 g
Cms 2.18 mm/N

Sd 133 cm 2
BL 5.1 N/A
Vas 54.8 ltrs
Xmax 4.0 mm peak
VC Ø 39 mm
Sensitivity: 1W / 1m 86 dB
Nom. Power 130 W
Net weight 2450 g

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/10/16 :  18:01:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det skulle funka bra i ett tappat horn. Det är ett riktigt fint baselement med riktigt lågt Qms värde och vettiga värden i övrigt. Det är nog ingen större ide att stoppa det i en basreflex eller sluten, då ett ensamt 6,5 tums element är lite i minsta laget för att fylla ett vardagsrum.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/16 :  19:29:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Instämmer med föregående talare..
Någon form av horn/pipa, annars får du nog köpa ett större element..

6,5" med 4mm xmax flyttar inte några enorma mängder luft..


Kika lite här på mitt horn med 3.5"
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79916&whichpage=2

eller på martinssons tham6
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86626

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/10/16 :  22:13:08  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Är det inte bättre att du köper ett nytt Accuton element, sätter i det i högtalaren, säljer dem och köper ett mer lämpat baselement?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bee
Starting Member

12 Posts

Posted - 2013/10/16 :  23:00:03  Show Profile Send Bee a Private Message  Reply
Kanske att det blir ett litet TH då. Ligger i förhandlingar här hemma...
Vad tror ni är bästa sättet att driva och dela ett tham6 för mig? Idag har jag en Tag McLaren F3 60iRV integrerad stärkare. Den går att köra som integrerad, pre-power eller rent stereoslutsteg. Ska man köra på en "plattförstärkare" eller är det bättre att bara köpa ett aktivt delingsfilter?


Att köpa nya element till Mingusarna känns tyvärr inte aktuellt eftersom både bas och diskant är paj och båda har gått ur produktion, Vad jag förstår är det då sannolikt att jag måste modifiera delningsfiltren för att passa nya element så slutsumman för äventyret skulle landa runt 7500 + filter. Till saken hör att jag köpte högtalarna för 10.000 beggade för tio år sedan.
/Björn
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/10/18 :  04:16:29  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Ur produktion. Jassa jaha. Dåså kanske.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000