Author |
Topic  |
|
NJR
Member

75 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 21:03:07
|
Hej, jag tänkte be om lite råd. Har en technics sl1100 som har stått obrukad i tio år och nu verkar lusten ha vunnit över förståndet. Dags att väcka liv i klenoden. Sparkade igång den och något är helt klart fel. MYCKET brus, rejält jordbrum och ljudet låter bitvis avlägset. Som om spelaren står på annan plats och jag lyssnar via mobiltelefonen... Puppan är säkerligen skräp, så lämpligt objekt i 500kr klassen efterfrågas. Såg att svalander hade flera artiklar om felsökning, men tänkte att någon kanske har ett logiskt första steg, innan jag river hela maskinen.
Tacksam för all hjälp.
Ps skivspelaren är helt original. Enda förstärkaren att tillgå är mm ingången i en pioneer ax5ai, vilket kanske inte är det bästa marknaden kan erbjuda.
Niklas |
NJR |
|
JonFo
Member

218 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 18:27:00
|
Kanske är för basic men har du anslutit jordkabeln?
# Jon |
 |
|
NJR
Member

75 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 19:16:09
|
Yes, jorden ansluten |
NJR |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 19:51:41
|
Anslutningsdonen mellan pickup och tonarm, gnugga dem litet ska du se att det vaknar till liv?
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
NJR
Member

75 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 21:13:39
|
Ok, bara gnugga eller skall man på med något medel också. Är ju inte stora ytor att försöka komma åt. |
NJR |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/10/18 : 06:54:45
|
I första hand kan du fukta med CRC elektronik spray, men det brukar gå bra med WD40 också. Den senare kladdar mer dock. Om kontaktktytorna är uppenbart missfärgade, skulle jag nog tagit lite autosol på en trasbit först pch sedan polerat bort med en torr trasa. Men det är enbart under förutsättning att det verkligne går att torka bort autosolen som blir över.
Min tanke var att om du gnussar kontakterna lite brukar man kunna avgöra om det är där det sitter, och sedan gå på med rengöring. Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
|
Topic  |
|