HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite funderingar om spridning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/21 :  18:45:26  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Såja. Nu tänkte jag använda er som ett bollplank igen. Hoppas att det inte gör något?
Sitter nu och simulerar för fullt mellan olika element som jag vill använda som bas/mellanregister och frågan ligger om man ska använda sig av ett/några mindre element eller ett större då. Med större menar jag då på runt 6.5 - 8 tum och mindre är 3 - 5,25". Har flera olika kandidater som visar en bra frekvensgång enligt tillverkarna själva. Men hur viktig är spridningen igentligen? Jag vet att alla säger att mindre element har bättre spridningsegenskaper men vad är det som avgör det? Jag tänker som så att konens vinkel i samband med dammkåpans storlek (om där nu är någon) också påverkar spridningsmönstret. Vad är det som gör att en större kon hämmar spridningen på elementet?
Ett test jag ska göra snart så fort jag har införskaffat en liten våg så ska jag ta och mäta upp några av mina element för att få fram exakta T/S-parametrar. Programmet jag har kräver att man lägger till en extra vikt på 15 - 25 gram för små element och 150 gram för stora element på konen för att bla, få fram Vas. Sen så tänkte jag göra en testbaffel och då mäta upp elementet i olika vinklar. Sen så tänkte jag göra det jag pratat om innan och det är att byta ut dammkåpan på elementet till ett större och göra samma mätningar igen för att se om det blev bättre eller sämre. Vet inte om det stämmer men om dammkåpan påverkar spridningen så borde man kunna förbättra (eller försämra) den genom att byta den till annan storlek.

Musik är livet

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/10/21 :  19:41:08  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Nu påverkar det jag citerar nedan inte lika mycket för små element men när diametern på elementet närmar sig en våglängd kommer ljudet från ena kanten släcka ut ljudet från motsatt sida så att säga.
Men det är nog snarare fysiska hinder och källor till diffraktion som styr spridningen på mindre element.
Citat ur: http://www.jblpro.com/pub/manuals/pssdm_1.pdf
quote:
Directivity of Circular Radiators
Any radiator has little directional control for frequencies whose wavelengths are large compared with the radiating area. Even when the radiating area is large compared to the wavelength, constant pattern control will not result unless the device has been specifically designed to maintain a constant pattern. Nothing demonstrates this better than a simple radiating piston. Figure 3-6 shows the sharpening of on-axis response of a piston mounted in a flat baffle. The wavelength varies over a 24-to-1 range. If the piston were, say a 300 mm (12#8221;) loudspeaker, then the wavelength illustrated in the figure would correspond to frequencies spanning the range from about 350 Hz to 8 kHz.
Among other things, this illustration points out why #8220;full range,#8221; single-cone loudspeakers are of little use in sound reinforcement engineering. While the on-axis response can be maintained through equalization, off-axis response falls off drastically above the frequency whose wavelength is about equal to the diameter of the piston. Note that when the diameter equals the wavelength, the radiation pattern is approximately a 90° cone with - 6 dB response at ±45°.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/21 :  20:04:49  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Använd dig av enkronor.. dom väger 7 gram.. bara att tejpa ihop några stycken till lagom vikt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/21 :  20:12:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tack för länken nisse.p. Men jag blev inte mycket klokare på vad dom snackar om då många av sakerna dom nämner förstår jag mig inte riktigt på än . Ska ta mig tid och läsa hela artikeln i sin helhet då säkert mycket kommer förklaras så man förstår bättre.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/21 :  20:15:39  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Runestone: Funderade på det och det kommer nog funka bra med mindre element men med ett stort element som dom hänvisar 150 gram blir det nog lite problematiskt. Jag själv tänkte mig att antingen använda mig av små magneter och fästa dom på vardera sida av konen mot varandra eller häftmassa/lera som inte kladdar och trycka det försiktigt på konen.

Musik är livet
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/10/21 :  20:33:01  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
När frågan ändå är uppe:
Hur mycket skall man lägga på i förhållande till konens egen vikt?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/21 :  22:18:08  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Element börjar beama vid den frekvens som har samma våglängd som elementets diameter (om jag kommer ihåg rätt nu). Över den frekvensen så blir spridningen markant mindre. Men ju större konarea desto lägre distorsion. Jag kör mina 15-tummare upp till 1400, fast jag borde dela vid 900.

tum	meter	frekvens
3	0,0762	4514,44
4	0,1016	3385,83
5	0,1270	2708,66
6	0,1524	2257,22
7	0,1778	1934,76
8	0,2032	1692,91
10	0,2540	1354,33
12	0,3048	1128,61
15	0,3810	902,89
18	0,4572	752,41
21	0,5334	644,92


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/21 :  22:24:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du ska få en av mina bättre idér. 4 stycken små element 3-4 tum runt en diskant. Som en MTM fast horizontellt också.

Det blir en

 M
MTM
 M


Vinkla 3-tummarna lite så blir spridningen nog bättre.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/10/21 :  23:01:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@more10: Låter intressant. Kan du utveckla lite mer?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/22 :  00:45:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det blir ju nästan som en koaxial...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/22 :  01:14:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Precis. Punktformig ljudkälla. Fattigmanskoax.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/22 :  01:29:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/22 :  07:48:32  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
more10: Den där ideen verkar inte vara helt dum. Med tanke på att baffeln kommer vara 35 cm bred så finns där plats att göra så för min del. Och när du menar att vinkla elementen så förmodar jag att du menar vinkla dom utåt från diskanten då. Men hur påverkas då diskantens spridning i en sådan konfiguration? Tänker på att när en diskant är monterad i en MTM så minskar man spridningen vertikalt. Vad händer då med 4 st runt om?

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/22 :  08:23:09  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Rolf.san: jag vet faktiskt inte hur mycket man ska lägga på exakt då det kan nog bero från program till program. Dayton Audio har något liknande också men där har jag hört att deras mätsystem inte tycker om element större än 10". Jag använder ATB PC PRO från http://www.kirchner-elektronik.de/ och än så länge har jag inte åstadkommit mycket med programmet då där är jättemycket att gå igenom och lära sig men det är riktigt kul. Och hur stora element det ska klara av att få fram T/S parametrarna på vet jag inte än men snart så får jag reda på det. har allt ifrån 2" element upp till 12" att testa med och se vad man kan få fram. Angående vikterna så är det vad jag har läst mig fram till på diverse forum och andra som har testat så det är vad jag med kommer pröva. Ska även införskaffa mig en accelerometer så jag kan mäta upp vibrationer i lådväggar, mm via ATB programmet.
http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/photostory2.pdf håller jag just nu på att läsa igenom för att lära mig mer och där finns en hel del bra förklaringar på saker och ting som har fått mig att förstå mer om mätningar och konstruktioner. Helt klart värd att läsa igenom för dom som är intresserade.

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/22 :  08:31:42  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du har uppfattat det där med vinkling rätt.

Det är inte diskantens spridning som minskas i en MTM, det är basarnas spridning som minskar. Spridningen kommer att minska horisontellt på samma sätt som vertikalt. Det är så att säga essensen av idén, att få samma spridningsmönster vertikalt som horisontellt.

En alternativ konfiguration fast samma idé:
M M
 T
M M


Här borde avståndet vara mindre mellan elementen, och sprida lite vidare.

Det är ju bara en idé, jag skulle inte lägga ner en massa tid och fint material på den.

Egentligen skulle man kunna sätta så många element som får plats runt diskanten. Om diskant och bas är lika stora borde man få plats med 6 element runt diskanten.


   M
M     M
   T
M     M
   M


Om inte du gör detta så kommer jag att göra det själv någon dag :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/22 :  08:59:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nyckeln är väl en liten diskant: SCAN-SPEAK ILLUMINATOR #190;#8243; TEXTILE DOME TWEETER, 55,3 mm i diameter.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/10/22 :  09:53:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
En slags mini-CBT i två dimensioner alltså?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/22 :  11:42:35  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag vill ha för mig att Vifa hade en liknande konstruktion med en centerrad diskant med en massa små element runt om. Detta är definitivt något som jag vill testa.

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/22 :  12:19:08  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
En slags mini-CBT i två dimensioner alltså?


Jag tror inte att det är riktigt jämförbara principer.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/10/22 :  12:49:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Naturligtvis inte, men adresserar samma slags problem; att jämna ut spridningen.
Vad kan man tänka sig för vinkel på sidoelementen?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/10/22 :  13:10:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Smart!
Med tvåtums bredbandare kanske man skulle kunna göra kompetenta hemmabiohögtalare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/22 :  13:15:05  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tog bort mitt förra inlägg för jag hade nog inte tänkt klart. Solhagas förra inlägg hänger därför i luften

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/10/22 :  13:21:30  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är jag van vid

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/22 :  13:25:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Vi tar en Peerless 3-tummare som exempel.



Vi ser att den håller ihop fint upp till 2,5 kHz. Jag skulle välja 2,5 som delningsfrekvens och vinkla elementen 30 grader (så det blir 60 grader element till element). Då kommer dom summera fint inom 30 grader.

Jag har nog inte tänkt klart än. :-)


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/10/22 13:26:35
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/22 :  13:33:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Fördelen är att vi får en punktformig ljudkälla och större konarea. Interferens mellan elementen kommer att påverka spridningen negativt. Om man kör med 6 st 3-tummare i en ring kommer diametern bli 9 tum, det kommer att börja beama vid 1,5 kHz.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/22 :  15:56:54  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Men om man kör med 4 st 2,5" element så borde den delningen då funka fint. Sammanlagda SD motsvarar då ett 5 tums element och enligt din tabell så ska man då helst inte dela högre än 2,7khz och då funkar det. Men då dyker det upp ett annat problem för mig och det är att jag vill att dom ska spela så lågt som 100hz och det vet jag inte om så små element klarar av.

Musik är livet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000