HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 GM70 SET
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/08 :  20:27:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag skulle nog säga att man får ungefär vad man betalar för när det gäller utgångstransformatorer

Inget fel i billigare transformatorer, det handlar mer om att göra ett medvetet val, var man lägger ribban.
Ett par dyra utgångstrafos på en halvdan förstärkare i övrig är att slänga pengar i sjön.
Och det omvända, skall man köpa dyra trafos, så bör man kosta på övriga konstruktionen i samma grad.

Mellanklass trafos kan ge ett helt okey resultat, men vill man ha ut det där lilla extra så krävs nog tyvärr en ganska stor investering i ingående delar.

Synd att Per inte kunde erbjuda ett passande alternativ
Lundahl anses ju av många vara ett mycket prisvärt alternativ jämfört med konkurrenter i den högsta divisionen (jmfr t.ex med märken som Audio Note, Tango, Hashimoto eller Tamura)

GM70 är ju i princip ett 211-rör om jag inte har fel, dvs ett hög-impedivt rör (hög spänning /låg ström), vilket innebär att trafon blir komplicerad att tillverka

En annan väg att gå för att uppnå samma effekt är att välja ett lågimpedivt (låg spänning / hög ström) rör som 6C33
Detta ger en utgångstrafo med lägre lindningsförhållande, vilket är lättare att hitta och minskar kostnader och risker i hela bygget.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/11/08 20:40:01
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/08 :  20:43:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fast 6S33S är ett gravt öerskattat rör hävdar många. Jag tror det är Oblivion(?) som jämte mig vågat sig på att investera i GU-72, en pentod som kan ge en hel del kräm i SE. Jag ska köra mina mot Hammonds 1627 (eller var det 1628?).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/11/08 :  21:14:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
GU-72 uppskattas ge 20-25w SE på Webben..

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=65088

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/11/08 21:15:20
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2013/11/08 :  21:20:24  Show Profile Send Oblivion a Private Message  Reply
Japp jag köpte en hög GU72 rör, socklar och ett par Edcor CXSE25-8-5K

Kanske skulle testa att bygga ett steg imorgon i labbet

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/08 :  21:23:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ryska rör är kul och väldigt prisvärda
Och GM70/211 kan låta bra, det är ingen tvekan om detta
Men priset på ingående delar ökar också i takt med den spänning man använder, så till en rimlig budget kan andra lågimpediva rör vara ett nog så bra alternativ.

Erik nämner i en grann-tråd problemen med impedansanpassning.
Detsamma gäller för ett högimpedivt utgångsrör som skall matchas med en lågimpediv last (högtalaren)

Ett högimpedivt rör kräver en utgångstrafo med högt lindningsförhållande, vilket är svårt att tillverka utan stora förluster och begränsad bandbredd.

Det går, ingen tvekan om detta. Men där ligger förklaringen till att dessa trafos är svårfunna

Magnus, spännande med 6S33S
Jag har provat 6C41 (halv 6C33) vilket kanske inte riktigt mötte mina förväntningar, men åter igen
Var det röret i sig, eller dem övriga förstärkarkonstruktionen jag hörde?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/08 :  21:31:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fan vet. Jag tror dock att 6S33S blev väldigt hypat - mycket effekt i SE och möjlighet att köra i OTL-kopplingar. Jag har haft ett gäng men sålde av dem nån gång på 90-talet.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/08 :  22:11:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har själv aldrig provat PSE-kopplingar, vilket annars är ett sätt att få ner utgångsimpedansen på utgångsrör(en)
Dvs att få upp ut-effekt utan utgångstrafos med höga lindningsförhållanden.

Jag tycker dock att det strider lite mot enkelhets-principen i SE-steg
Om inte annat så krävs väldigt identiska parallella rör för att inte skapa höga dist-multipplar

Men kanske någon annan här har provat och har erfarenheter att berätta om?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2013/11/10 :  13:48:46  Show Profile Send Oblivion a Private Message  Reply
Jag kopplade upp en testrigg för att se vad GU72 rören går för, det verkar lovande än så länge.

Väntar på ett lass 10M45S för att bygga CCS till drivröret, ska nog testa med 6e5p, 6e6p och D3a

just nu kör jag bara tongenerator rakt in på slutröret.

det är inte vackert men det funkar.



men nu ska jag inte kapa den här tråden mer.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2013/11/10 :  14:12:42  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Det ser ut som min lilla lödhörna

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7536 Posts

Posted - 2013/11/10 :  15:02:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den där bilden illustrerar själva essensen av ordet "trivsel".

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/11/10 :  17:54:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Den där bilden illustrerar själva essensen av ordet "trivsel".


Den där bilden illustrerar själva essensen av ordet "nörd"

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/10 :  19:21:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vilket fint labb Oblivion
Det fullkomligt osar konstruktivitet
"6e5p, 6e6p och D3a" glöm ej 6C45! (ett av mina favoriter )

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/11/10 19:22:17
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2013/11/10 :  21:19:06  Show Profile Send Oblivion a Private Message  Reply
Ja visst det är ett rör jag kan prova, har några st i en låda, ska testa med 6j52p också.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/11/10 :  22:08:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dessa ryska uppräknades måsignalrör har de sin motsvarighet i väster ländska rör?
Ja inte 6C45pi då..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/11 :  19:30:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
6C45-Pe (eller Pi) är på pappret mycket lik et mytomspunna Western Electric 437A
Jag använder denna både som driver till 300B, och i phonosteget.
Dess extrema prestanda gör den nog än mest intressant i det senare.
Nackdelen säg vara stor spridning mellan exemplar.
Jag har mätt ca 20 exemplar (original och nyproducerade) och kan lägga upp data om någon är intresserad

Dess prestanda kan tros påverka dess pålitlighet, men jag har kört med dessa rör i många år nu och aldrig upplevt ett trasigt rör.
(kör ca 20-25mA vilket är långt under dess max)

Obs! Gate-stopper på bägge gallerpinnarna är ett måste

Edited by - pix on 2013/11/11 19:42:43
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/11 :  19:59:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
INTE något pe eller Pi!!!!!! Pi är ingen bokstav i ryska alfabetet!!!!!!!. Röret heter ju 6S45P - inget annat.

Jag har grubblat på C3g som drivrör till mina GU72.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/11 :  20:55:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
jajaj men vi vet ju i alla fall vad vi menar
Jag har provat 6S45P-E från Saratov och även Electra Harmonix 6C45-Pi gold pin utan att kunna höra/mäta någon större skillnad
Fina rör med hårresande prestanda, om än ibland beskyllts för en lite kall ton, om de pressas max (8W)
Lite mätdata:
http://klausmobile.narod.ru/testerfiles/6s45pe.htm
Ang C3g så har jag själv aldrig provat, men många pratar ju varmt om alla Telefunkens post-rör

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/11/11 20:59:32
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/11/12 :  08:27:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ljudmässigt tror jag inte du blir besviken,om C3g passar att driva GU-72,har inte kollat..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2013/11/12 :  10:45:53  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hel allesammans!
Nu blev det en tvärvändning (minst sagt). Kollade fram och tillbaka på schemat, priser, trafos och andra delar och blev riktigt matt på det hela. Vet inte om det är mitt krävande jobb, små barn eller ålder som har kraftigt begränsat tålamodet. Hur som helst blev jag riktigt trött på detta projekt och började leta efter alternativ. Helst kit #8221; all inclusive#8221; så slipper man letandet. Kollade på bland annat PSE 300b varianter men det fans inte så mycket (till vettiga priser).
Efter en del googladet kom jag fram till http://www.tubes4hifi.com/bob.htm och bestämde mig att slå till på en upphottad variant av Dynaco ST 70 som går under namnet VTA120 med en Weber WZ68 istället för GZ34 och time delay kit. Till detta kommer jag att beställa Tung Sol KT120 som tydligen funkar bra i VTA120 och håller längre än KT88. Vet inte hur mycket VTA120 har gemensamt med Dynaco klassiker förutom utseendet. Nån som har erfarenhet av Bob Latino#8217;s produkter?
Igår gjorde jag beställningen och nu är det bara att vänta. Den bör skickas inom 4v så har jag tur så kan jag sätta i gång med detta innan jul. Kommer att lägga upp bilder på uppbyggnad samt kommentarer.
Tack för er engagemang!
Hälsningar
Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2013/11/12 :  10:52:56  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Just det- köpte uppgradering på kondningar också
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/11/12 :  11:50:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja så slipper man tillverka chassie/låda oxå,vilket kan vara en jobbig del.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/12 :  12:50:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kondensatoruppgradering???? Du menar till de klirrande (missljudande, ultradistande) ryska PoI?

fan vad negativ jag är idag, eller bara en rejäl släng av Asperger ...
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2013/11/12 :  12:56:44  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
quote:
Kondensatoruppgradering???? Du menar till de klirrande (missljudande, ultradistande) ryska PoI?

fan vad negativ jag är idag, eller bara en rejäl släng av Asperger ...

Eller bara ärlig... Ärligheten uppskattar jag alltid

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/12 :  17:28:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"klirr" betyder förvrängning eller distorsion på tyska för de som undrar.
PIO (papper i olja) vs. plast-kondensatorer, en av alla eviga hifi-diskussioner
Jag vågar inte gå in i denna fajt med dig Magnus när du redan på förhand medger att du är i ett negativt mode
Bra kondensatorer (både ryska PIO och plast av god kvalité (typ Rifa polypropylene)) kostar ingen förmögenhet.
Köp först den ena typen
När allt funkar som tänkt så prova den andre och bestäm sedan vilket du själv gillar, det är mitt råd


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/11/12 17:29:41
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/13 :  18:24:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har precis nyligen byggt en rörförstärkare i byggsats (6P1-SE från AliExpress) och bortsett från något transistoriserat är detta det enda jag byggt i byggsats. Självklart är jag HIMLA intresserad av vad du får hem och dina erfarenheter.

Kul hopp att gå från bauta-SE-steg till bauta-PP.

Vi ser fram emot att se en utförlig rapport och massa bilder jämte beskrivning av ditt bygge.

Inspirerad av ditt beslut att köra på KT120-PP beställde jag genast två KT-120 från TAD för att komplettera de två jag har redan för att stoppa in i min Priboj istället för de 6R3S som sitter där.

Vad driver man KT120 med? Har förstått att de som vill köra det i SE att det är inte trivialt att få fart på röret, men i PP?? Jag funderade på att kanske köra med EF86 triodkopplat på ingången och 6N6P som drivrör.


Jag var lite grinig förut. jag ville givetvis inte såra eller krängka någon.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000