HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Fidelizer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/19 :  09:44:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://www.computeraudiophile.com/f8-general-forum/fidelizer-13350/

Nån mer än jag som provat?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/11/19 :  09:52:40  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Bernt, jag har hittat det för några månader sedan.
Använder Fidelizer 3.0 varje gång jag lyssnar på musik vid datorn direkt, eller via dator/Squeezebox/DAC/förstärkare.
Har bara inte gjort någon systematisk jämförelse med/utan.

Hittade f. ö. tipset om Fidelizer på JPlay's forum:

http://jplay.eu/forum/computer-audio/
http://jplay.eu/forum/jplay/

Där finns (också) mycket info om datorn som musikförmedlare.
För mycket, nästan
De går någonstans t o m in på hur man kan stänga ner explorer.exe i Windows för att få bättre ljud.

Ulf

Edited by - ulfn on 2013/11/19 10:06:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/19 :  10:10:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja sånt krångel är jag inte ute efter, jag gillar t.ex att surfa på nätet medan jag lyssnar.
Men detta verkar göra gott ljudmässigt och offrar ingen funktionalitet för mig.

Jag gillar också att när man bootat om så är allt återställt igen, bra för dataanalfabeter som jag.

Vilken fideliseringsgrad kör du? Jag kör professional just nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/11/19 :  10:15:59  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Audiophile, har inte testat annan inställning...

Hör t o m skillnad när jag lyssnar på musik på min laptop (via de inbyggda högtalarna) som jag absolut inte använder för finlyssning.

Ulf
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2013/11/19 :  14:33:00  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Instämmer - är ett utmärkt program som gör vad det säger. Lite segt att webbfönstret ska öppnas varje gång bara (man måste komma ihåg bocka av den lilla rutan om att få en ny hemsida...)

S
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2014/01/04 :  07:12:43  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Fidelizer 4.0 finns att ladda ner nu.

http://www.windowsxlive.net/fidelizer/

Ulf
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/04 :  07:56:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
De går någonstans t o m in på hur man kan stänga ner explorer.exe i Windows för att få bättre ljud.


Hm,
Att stänga ner det virtuella minnet låter som en dålig sak.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2014/01/04 :  08:47:26  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Vad de(t) avser är skalet i Windows "Windows shell" och det lär inte ha något med det virtuella minnet att göra, efter vad jag kommer ihåg.
Se Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/File_Explorer

Forumet på jplay.eu har t o m någonstans beskrivit att musikfilerna låter bättre om man tar bort namndelen i filen och låter filändelsen vara kvar. Be mig inte beskriva det exakt...
Bara ytterligare exempel för att visa, att i jakten på Nirvana kan vissa gå hur långt som helst.
Lägg också märke till att de avser datorer som används enbart för musikuppspelning.
Där är ju eventuella ändringar i inställningarna tänkta att gälla tills vidare och man behöver inte återgå till normalläge stup i kvarten.
För den som jobbar med datorers hård- och mjukvara dagligen, kanske detta kan vara överkomliga vägar, men själv tycker jag det är overkill och helt enkelt för komplicerat.

Men Fidelizer, som i princip bara innebär en "knapptryckning" eller två, kan väl räcka en bra bit på vägen.

Ulf


Edited by - ulfn on 2014/01/04 15:59:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/04 :  09:28:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
i stand corrected!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/04 :  09:59:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack Ulf,version 4 nerladdad!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2014/01/04 :  15:53:26  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Vi har ju tidigare diskuterat inställningar i Fidelizer, så här har jag provat på senare tid:


Har inte analyserat ev. skillnader när det gäller ljudkvalitet (ännu), men i Windows försvinner litet fluff-fluff, som man ändå kan vara utan under musiklyssnandet och det går att surfa.

Jag tror på de som hävdar att om datorn/Windows får mindre att jobba med, så kommer musiken att låta bättre. För att uttrycka det enkelt...

Ulf
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2014/01/05 :  07:49:28  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
quote:
i stand corrected!

Ingen fara, jag försökte inte "sitta på höga hästar".
Har alldeles för mycket respekt för hästar, för att våga mig på något sådant

Fidelizer är ju enkelt att använda. Kanske därför jag hittills inte orkat jämföra ljudkvaliteten med/utan.
Det är roligare och mer givande att bara njuta av musiken.
De gånger jag har lyssnat aktivt, på ett analytiskt sätt, för att försöka ta in ljudkvaliteten hos en apparat eller högtalare, har jag ofta varit helt slut efteråt...

Ulf

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/01/05 :  18:14:26  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Funkar också för mig (NAS - JRiver - JackD - Allocator - USB DAC) med ulfns konfiguration ovan.

En fråga bara, måste man öppna sin spelare i samband med att man startar Fidelizer (Open Music Player Application) för att få med optimeringen?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2014/01/05 :  22:20:35  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Hmm...detta var intressant...det måste jag testa!

\\K-man
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/01/06 :  00:48:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
En fråga bara ...

Även om jag nu måste starta JRMC via Fidelizer och därmed lyfta ut detta ur mina startskript,
så råkade jag upptäcka att JRMC inte behöver startas om när jag byter samplingsfrekvens, bara JackD och Allocator.
Komplexiteten är således på samma nivå som innan om inte bättre; kan lika gärna använda Fidelizer för att starta JRMC.

Kan dock inte avgöra om det låter bättre med Fidelizer, misstänker att jag bara skärper mina sinnen och det är ju inte illa det.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/02/04 :  12:20:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
"Audiophile Optimizer"....fish oil...?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/04 :  13:38:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har slutade snart att använda Fidelizer i min setup. Det blev ljudliga störningar lite för ofta.
Kanske beroende på det som diyaudio-tråden tar upp.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/04 :  14:48:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad menas med "ljudliga störningar"?

För mig funkar det utan minsta problem.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/04 :  15:12:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vid låtbyte. Antar att Jack kopplar ner och sedan upp med störning som följd.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/04 :  15:41:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Aha. Jag använder ju inte Jack, då är ju den problemet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/04 :  18:20:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, eller i kombination med JRMC.
Testade nyss ånyo, verkar vara borta nu...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/04 :  23:33:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Men ändå inte. Så fort jag börjar att surfa mer aktivt får jag avbrott i ljudströmmen.
Antar att vissa systemhändelser slår igenom på USB-resursen eller dylikt.
Så jag får nog lätta upp strypningen lite.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2014/03/21 :  06:24:54  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Så var det dags för Fidelizer 5.0

http://www.windowsxlive.net/fidelizer/

Ulf
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/02/14 :  13:12:28  Show Profile Send Appel a Private Message  Reply
Om jag vill testa fidelizer, kan jag tå ångra mig och ta bort det igen utan att Htpc påverkas ?
Hur funkar aktivering och avaktivering av detta program ??
Läste någonstans om att innan man väljer stt testa programmet så är det bra att ta screenshot och backup på en del saker ...
Vet inte så mycket om detta program så därför frågar jag här innan jag testar ;)

CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/14 :  17:14:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Man måste aktivt starta programmet för att det ska göra något.
När man bootar om så är man tillbaka på ruta ett.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/02/14 :  19:59:18  Show Profile Send Appel a Private Message  Reply
Ok då förstår jag , så startat Htpc som vanligt sen måste jag trycka igång programet , och när jag startar ok Htpc så är det som vanligt igen?

CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000