HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dator shootout...vad är sant och vad är falskt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/11/26 :  19:57:41  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Visste inte riktigt vad jag skulle döpa den här tråden till. Inte heller vilken avdelning jag skulle lägga den i. Men här blev det.

Nåväl.

Vi är nu tämligen många som ersatt cd-spelaren med en dator i någon form. Men det är säkert många som fortfarande skyggar lite inför tanken att spela upp sin musik via dator, av många och ofta förståeliga skäl. För visst är det lite av en djungel i början..rippning, filformat, lagring, backup, drivrutiner, uppdateringar etc etc..massor av potentiella frågeställningar, val och problem. En del hjälp finns i den digitala kokboken i detta forum, vidare så finns givetvis enormt mycket info på nätet.

Sedan är det också ett område fullt av myter och subjektiva påståenden, liksom inom hifi-hobbyn i övrigt.
Det är just detta jag vill rikta in mig på i denna tråd. Tanken är att vi ska försöka avslöja myterna och fastställa fakta kring datoruppspelning, i den mån det nu är möjligt..

Smyger igång lite:

Edited by - CH on 2014/11/26 19:59:09

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/26 :  20:20:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Spännande! Följer med spänning! (230volt ungefär )
Men, med en Kenwood L07 och en Garrard 301, vad ska du med filer till? När du dammsuger kan du ju lika gärna spela på din gamla Walkman!

Jag skojar förstås, men bara till en viss gräns...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/11/26 :  20:24:28  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Det är inte mitt system. Ägaren/värden är stor vinylfantast. Till skillnad från mig.

Men jag kan redan nu avslöja att det är lika pilligt och komplicerat att få till ultimat fil-ljud som ultimat vinyl-ljud. Minst..
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/26 :  20:39:38  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Där ser man. När jag såg vinylspelarna så tänkte jag fråga om du hade get upp det digitala mediet

Spännande ämne för en tråd. Jag kommer följa den med intresse.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/26 :  23:35:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Spännande, sanningens ögonblick nu alltså?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/27 :  09:06:08  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hörde talas om erat shootout, och är väldigt nyfiken på vad ni kom fram till. Problematiken med en htpc är ju allt från små till stora, vilken bufferinställning o program o hårdvara ska det vara till 2-kanal till att Emil o Grisaknoen inte startar.

Edited by - Stormen on 2014/11/27 09:13:00
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/11/27 :  17:41:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Ett kompetent system behövs för att kunna detektera de mest sublima skillnader. Det har vår värd..



Nån som kan detektera hårdvaran....?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/11/27 :  20:14:04  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Accu och Ayon?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/27 :  22:37:44  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kul o se bilder från den anläggningen. Har bara hört talas om rummet o anläggningen.

Fortsätt med bilder o berättelser nu CH. Inte läge o va blygsam nu när vi sitter bänkade :-) :-)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/11/27 :  23:12:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Men det är säkert många som fortfarande skyggar lite inför tanken att spela upp sin musik via dator, av många och ofta förståeliga skäl. För visst är det lite av en djungel i början..rippning, filformat, lagring, backup, drivrutiner, uppdateringar etc etc..massor av potentiella frågeställningar, val och problem.

Känner igen mig i detta och sedan så får jag för ofta känslan att det lät blir dyrt om det ska bli riktigt bra. Men jag har kanske fel här då jag läst ganska lite, är liksom inte där än på ett tag att jag kommer ta just det här steget då datorer inte är min grej.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/30 :  20:05:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja där har man lyssnat några gånger nu. Bra system att testa i.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/12/02 :  17:05:41  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
En samling garvade, väderbitna stofil..förlåt, audiofiler med fladdermusöron behövs ju också.
Själv är jag dock inte fullt så gammal och rankar mig således bara som ett audioföl...


Edited by - CH on 2014/12/02 17:23:27
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/12/02 :  18:51:00  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Bakgrunden till denna shootout var att jag nyligen byggt ihop en dator till vår värd. Komponenterna till denna blev i stort sett identiska med min egen. Då föddes tanken på ett seriöst test för att utröna verkliga skillnader, både på hård- och mjukvara.
Mycket saker har snurrat i tankarna sedan jag började pyssla med datorljud, t.ex. nätdelar. Har de någon påverkan på ljudet i en dator? Vidare, olika operativsystem, låter de likadant?? Detta, och mycket annat, ska vi nu både A/B- och blindtesta..
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/12/02 :  21:07:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tummen upp!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Claesse
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/12/02 :  22:11:54  Show Profile Send Claesse a Private Message  Reply
Som gammal analogräv får jag passa på att kommentera tidigare inlägg. Det är bara att konstatera att filavspelning nu har blivit såpass bra att den väl står upp mot och i många fall överträffar analoga ljudkällor, bortsett från rullband med mastertaper förstås.
En väl konstruerad dator med förslagsvis ett Lynx ljudkort kan vi konstatera låter bättre än så gott som allt i cd spelarväg, oavsett pris!
Förklaringen är nog att datorn inte vet om att den måste låta "hifi" utan bara gör det den ska, det vill säga inget marknadsanpassat eget "sound"

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/12/03 :  06:43:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande det här

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/03 :  08:36:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men... Det går ju så sakta...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/03 :  08:46:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sakta och värdigt... Audiofölet kanske får ett sprittande infall snart?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/12/03 :  09:17:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Mycket saker har snurrat i tankarna sedan jag började pyssla med datorljud, t.ex. nätdelar. Har de någon påverkan på ljudet i en dator? Vidare, olika operativsystem, låter de likadant?? Detta, och mycket annat, ska vi nu både A/B- och blindtesta..


Mkt intressant, jag gillar speciellt att ni inkluderar operativsystem i detta, min erfarenhet är att detta är relevant.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/12/03 :  09:19:28  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vi väntar in "infallet" då
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/12/03 :  13:11:23  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Intressant tråd! Och intressanta högtalare! Vad är det för några?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/03 :  13:55:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Consensus

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/12/05 :  18:02:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Innan vi kunde börja jämföra så eliminerade jag den enda skillnaden mellan datorerna, nätdelen. Alltså, in med samma passiva Seasonic 520W i värdens dator som jag redan har i min.



Sedan skiljer bara chassit.
Hårdvara i övrigt är Intel i7 (Devils Canyon), Asus moderkort, 16GB minne, Intel 180 GB SSD, Lynx Two B ljudkort. Båda datorerna körs helt passivt. Kan speca mer detaljerat om någon önskar.

Ang. processor så är ju detta också ett val att göra, snabbaste vassaste möjliga (i7), eller raka motsatsen, typ Intel Atom. Finns anhängare av båda alternativen och även detta kommer givetvis testas. Dock inte denna gång, utan förhoppningsvis i del II..
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2014/12/05 :  21:30:56  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Mycket intressant.
Måste bara fråga vilket chassie som är till höger i bild.
HFX Classic känns ju igen, har själv planer på att använda ett sådant.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/12/05 :  21:58:56  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Digger,

Det är ett Origen S21T. Mycket bra chassi, även om det inte är tänkt att köras fläktlöst som jag gör nu. Kommer dock stoppa in fläktar framöver som får hjälpa till när jag spelar, men för musikuppspelning kommer det förbli passivt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=159306
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/12/05 :  22:46:25  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hade du ett extra seasonic i bakfickan,, bara sådär ?

ett datorchassi för 8500 o ett par högtalare för en halv miljon , ja här kompromissas det inte. Synd att man inte kan säga hur det låter och fungerar genom att titta på bilderna o prislapparna. Men man kan ju anta
Nu är jag sugen på att få veta vad som kom först upp att testat. Började ni med komponenter o hårdvara för sedan mjukvara/operativ o sist inställningar och småknep?

Edited by - Stormen on 2014/12/05 22:51:48
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000