HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Diskanten hmm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/07 :  19:43:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag har en liten fundering. När jag spelar musik med AirPort express och Spotify så upplever jag inga problem med diskanten men nu när jag lirar LP (exakt i denna stund Cult) så låter det som att det är för mycket diskant. Hör ju inte så bra men upplever att ljudet är lite tunt på något sätt även på andra skivor. Kan det vara en inställning av pickupen? Det är, som några redan vet, en Acutex 312. Spelaren är en Kenwood KD2055, originalarm. Harman Kardon HK730 inbyggda RIAA

Retro låter fint.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/07 :  20:43:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Cult? De är ju klockrena, men bas har de aldrig haft med på sina skivor!
Näh, spela lite Yello eller nåt så får du rapportera igen sedan?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/07 :  23:51:37  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Visst är de!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/08 :  00:29:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ursäkta mitt ganska oseriösa svar tidigare, men faktum är att korrekt uppsatt plockar Acutex'en fram bas om den finns där på skivan.... (I visst mått även om den inte finns ;)
Kolla dock att du har bra VTA, alltså nålens/pickupens vinkel mot skivan sett från sidan.
Om du har aktern för hög brukar det bli vasst och essigt. Pickupens ovansida skall vara parallell med skivytan, eller luta lite nedåt i bakkant.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/08 :  12:08:02  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
https://www.dropbox.com/s/t5qjyyt8fe2fq5c/Photo%202013-12-08%2012%2005%2047.jpg

En bild som visar pickupen från sidan. Ser väl bra ut eller?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/08 :  12:23:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag skruvade ut den lilla skruven som hållare armens "pelare" drog allt uppåt. Drar man upp hela vägen låser sig armen och går inte att vinkla in över skivan men om man släpper ner den någon millimeter så får den samma rörlighet som innan. Detta är nog ingen riktig justeringsmöjlighet på den här armen men det fungerar. Nu försvann den för ettriga diskanten, kanske för mycket vi får se men hör finns fininställningsmöjlighet med några millimeter av VTA vad det verkar.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/08 :  12:36:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Hmm jag höjde alltså aktern och fick mer bas och mindre diskant?! Äsch vet inte om eller vad skillnaden blir. Något odefinierbart känns dock sämre. Släpper ner armen och spelare Stevie Wonder.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2013/12/08 12:49:28
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/08 :  19:17:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bilden ser OK ut, du kan titta efter att skruvarna som du monterat med pekar rakt upp, när du ser dem rakt från sidan.

Det är faktiskt en vanlig form av VTA justering som du har där, samma på t.ex. Linn Ittok LV II. Förvånande att du fick den effekten genom att höja aktern dock, det brukar blir tvärtom... Men givetvis låter du diamanten göra sitt allra bästa jobb genom att den justeras in enligt dina preferenser.

För övrigt har jag spelat igenom ett antal av mina Cult LP idag och ingen av dessa är nåt att hänga i granen för sin ljudkvalle...
Låt också nålen få jobba in sig genom att spela i runt 50 timmar innan den låter som den ska...

Slutligen, har ju ingen aning om kvaliteten på RIAA steget i din stärkare, men många gammaldax phonosteg (inbyggda) brukar låta sådär...

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/08 :  20:07:49  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tack Micke du är en fantastisk källa och dessutom hjälpsam. Nu har jag lyssnat på alla mina nyinköp och Cult låter inget vidare men det är bra musik. Vad spännande att höra att pickupen spelas in. Det låter rätt bra redan nu och ibland hajjar jag till över hur bra vissa ljud kommer fram och vilken känsla jag kan få uppleva genom de här relativt enkla sakerna. Hittade en sajt som påstod sig inflations- och köpkraftskompensera priset på HK730 från 1977 vilket gav ett pris med dagens dollarkurs på ca 11000kr men givet de priser man ser i dollar på saker som säljs här så brukar 10ggr pengarna ge mer det pris som gäller vilket ger 15-16000kr. Om det här är rätt och riktigt vet jag inte men det talar ju för att förstärkaren var rätt dyr på sin tid.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/12/10 :  20:01:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mycket tack Jeppe!
Glöm dock inte att de råd jag ger, bygger på just min erfarenhet och mina misstag! Det betyder inte att de representerar ngn sanning, bara min personliga åsikt!

Tror du kommer bli toknöjd med Acutexen, ffa när den fått spela in sig ordentligt.
Tänkte på en sak till, har du placerat svarven bra? Stabilt, och absolut vågrätt?

För övrigt uttryckte jag mig oklart, jag menade snarast att RIAA-steg i gamla förstärkare snarare drar åt det mörka och inbäddade hållet än toppiga.
Kan du justera kapacitans och impedans i förstärkaren? Isf torde Acutex trivas bäst med 47KOhm och kapacitansen vet jag inte...

Vh Micke
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2013/12/12 :  09:57:49  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Pickupen lutar för mycket bakåt. Den röda delen som gränsar till den svarta ska vara parallell med skivan...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/09/16 :  21:45:00  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Gissar att det är få som funderar på detta med rätt elektrisk anpassning till pickupen kan ha stor påverkan på tonkurvan. I synnerhet är det viktigt för MM då de har större induktans än MC.

Pickupens spolar har en resistans och en induktans, kablarna har (huvudsakligen, för dessa frekvenser) en kapacitans och ingången på förstärkarsteget en resistiv last och eventuellt en extra kapacitans. Tillsammans skall dessa idealt ge en så rak tonkurva som möjligt.

Sedan har man det mekaniska systemet med fjädring och rörlig massa att ta hänsyn till, så det säkraste är nog att variera lastresistansen och kapacitansen (där kablarna är en signifikant del i sammanhanget) och antingen mäta om man har resurser för detta, eller i annat fall försöka lyssna sig fram.

Lägger en länk till en test av Nagaoka MP11, där man just visar hur mycket tonkurvan påverkas med olika laster.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000