HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ordning o reda!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/14 :  12:27:55  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Min Benz Lukachek PP-1 har länge fått ligga i sin fina läderlåda medansvar jag avnjutit RIAAt i min JJ. Rör är kul! Men redan tidigt kom jag till insikt att step-up trafo var en nödvändighet. Men trafoköp har verkligen dragit iväg i tid. Men av nyfikenhet över i första hand över klangriktighet utan trafo samt att nivå var så låg att jag på vissa skivor körde "full kran" inte optimalt alltså. Så ska man ta tjuren vid hornen....eller i svansen?
Det blev svansen, jag fixade strömförsörjningen med nytt kablage, nya kontakter och metallskärmning på den nya kralliga 75VA/ 24V trafon från Noratel som legat overksam länge.
Jag har inte lyssnat på PP-1an på länge och inte på nya riggen heller. Men nu när allt var iordning och insikten om att SUTinköp ligger efter akustik i prio, tänkte jag " BENZ LP och BENZ PP-1 är gjorda för varandra alltså en perfekt matchning, måste höra rätt klangbalans" jag vet att PP-1 måste värmas ordentligt men redan från första stund kändes det att något stämde. Visst saknades lite rörglöd och eufori.
Lite mycket kostym över spelstilen, snyggt korrekt, stiligt. Men nu ett dygn senare, vänta, vad har hänt! OK fortfarande kostym, men nu var det något helt annat, Armani eller rent av en Brioni!
Ja, nu förstår jag. Den är alltså så här bra?
Jaha då färjan väl bygga ut spelaren till en SD, köpa en ny läcker arm, en SUT och sedan ytterligare en läcker PU och köra rör-RIAAn i JJ på den. För just nu är jag väldigt nöjd med denna kombo. Skitsnyggt spelar kombin!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/09/14 12:37:28

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/14 :  23:28:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag antar att din autokorrigering driver med dig emellanåt? Det blir lite svårtolkat ibland

Men jag fattar nog konceptet, Lukaschek (?) sparkar stjärt med rör-RIAA!
Spännade! Jag har bara hört PP-1 i okända sammanhang och vet inte vad den gör bra och mindre bra.
Jag testade ju själv StepUp nyligen, men jag har inte kopplat upp min VTL ännu, som jag tror verkligen kommer trivas med StepUp, snarare än rör för MC förstärkningens första steg.
Mitt test är ju med den lite stela "Dressmankostymen" Lehman Black Cube (originalet) och det var verkligen ett jätteskutt framåt i min smak med Lundahl LL1678 (1:16).

Hursom, mitt Tom Evans MicroGroove kom ju åter från Wales för ett par veckor sedan och har fått några timmar speltid nu, och jag har svårt att se att något rör-RIAA petar bort detta från min personliga tron!
(Tom Evans Microgroove är nu ett Mk II Plus X)

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/15 :  18:35:16  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nej det är väl inte så att det sparkar stjärt direkt. Jag är säker på att tonaloteten blir bättre med rätt drivning. Som det är nu är signalen för svag till JJs RIAA. Jag kan tycka att JJ är mer lekande med mer spelglädje och passion. Lukascheken spelar väldigt elegant, stiligt och snyggt. Enormt vackert och med auktoritet. JJ lirar mer på känsla. Det som behövs är mer output och med det större auktoritet samt en mörkare tonalitet.
Kul att ha olika att lira på, tur att jag inte sålde lukascheken!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/09/15 21:51:37
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/15 :  21:55:10  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nej nu vet jag varken ut eller in rören tillför något som PP-1an aldrig förmår.....
Detta kräver mer fördjupade tester.sitter nu och lyssnar till Miles D......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/09/16 :  08:31:43  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Min Pure Sound P10 + SUT sparkade ut Xono från bänken ... mer levande och lättlyssnade ... saknar gain men, men, man kan inte få allt
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/16 :  10:04:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det blev det väldigt mycket lyssning igår kväll. Ja tror ändå jag i 90 % av fallen föredrar JJ. Det känns som om Lukaschek aldrig tillåter sig att expandera utanför gränserna. Inget snack om att kanalseparationen är mycket bättre men musikerna tar liksom aldrig i för kung o fosterland. Renheten är också den på en mycket hög nivå, extremt lågt brus. Den gör allt rätt, men ändå!
När man kopplar in JJ med bra NOS då tillför man framför allt mer textur, allt kommer till liv. Det måste nog ändå bli en step-up när jag hinner ta tag i det. För med Lukascheken får jag lite CD känsla fast utan den jobbiga effekten som jag inte kan sätta fingret på, den där känslan av att axlarna åker ner och man slappnar av när man efter att ha lyssnat på en bra CD övergår till en vinylplatta. Det måste ju vara ett gott betyg?
PP-1 Lukaschek får helt enkelt agera referens, den är ju konstant och konsekvent.
Det är ju bra att ha när man ska bygga step-up trafo sen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2014/09/16 :  10:23:18  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Lite off topic; beträffande Benz Micro så hittade jag denna intressanta artikel om Albert Lukaschek:

http://www.tagesanzeiger.ch/leben/gesellschaft/Der-Mann-der-50-000mal-die-gleiche-Schallplatte-hoert/story/21618757


Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000