HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rengöringsvätskor Vinyl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/28 :  11:56:29  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Det fanns en tråd för ett tag sedan om hur man blandade vätskor för vinylrengöring.
Jag hittar den inte med search, någon som har ett tips.
Om inta så kanske ni kan dela med er av era egna "recept".

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:07:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
80% avjoniserat vatten, 20% isopropanol (IPA) och en eller två droppar Yes på en liter blandning.
Det var väl ungefär vad vi kom fram till.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:40:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
destillerat vatten 70%
IPA 29%
1 droppe yes diskmedel


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/01/28 :  13:58:51  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Destillerat vatten 100%.
Några droppar vätmedel (för fotobruk) till 1L destillerat vatten.

Buden är många.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/28 :  13:59:56  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag läste lite på Svalanders hemsida, han avråder från att använda isopropanol och avjoniserat vatten.
Han rekommenderar en annan blandning med dest, vatten (apoteket), någon typ av vätmedel, och några droppar absolut ren ättika.

Det verkar finnas olika skolor här.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/01/28 :  15:17:38  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Jag läste också på Svalanders hemsida.

Han rekommenderade apotekets destillerade vatten, vätmedel och ammoniak. Någon ättika såg jag inte till hos svalander?

Skall man använda ammoniak måste man nog veta vad man håller på med. Ammoniak är en effektiv rengörare. Jag använder ammoniak och vatten när jag skall göra rent på husets målade ytor. Skall man använda ammoniak till vinyl så måsta man vara väldigt noga med hur man sköljer skivan. Det är inget jag vågar prova innan jag har skaffat mig tillräckligt med kunskap.

Som sagt, det finns många skolor. En del anser isopropanol var OK andra att det är skadligt.

Själv har jag provat både med och utan isopropanol och kör nu endast med destillerat vatten 1L med några droppar vätmedel. För mig är det tillräckligt. Om jag köper en begagnad skiva som är mycket smutsig (vilket jag inte brukar) så tar jag för vatten och isopropanol 50/50 som första rengöring, därefter dest vatten och vätmedel med min tvättmaskin. Trots allt är vatten ett bra lösningsmedel.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/28 :  16:12:05  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag skrev fel, ammoniak skall det vara.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/03 :  11:17:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har det hänt något på den här fronten?
Själv använder jag normalt en egenmix av Aqua Purificata från Apoteket, blandar i ca 12-14% Isopropylalkohol och några droppar Yes. Detta används som förtvätt och ja, jag vet att det finns ett marginellt saltinnehåll i Yes vilket jag accepterar då det förmodligen inte finns kvar på skivan efter slurpning och huvudtvätt...
Sedan kör jag L'Art du Son utblandat med aqua purificata som huvudtvätt, slurpar av och det hela är klart.
Skivorna blir verkligen rena och låter trevligt.

Baserat på tips i ngt grannforum ville jag dock testa Tarkett Bioclean, ett biologiskt nedbrytbart rengöringsmedel som inte lämnar några rester. Dessutom oerhört drygt och billigt. Det rekommenderas bl.a. till vinylgolv!

Jag hittade hos en lokal leverantör och betalade hela 50:- för en literpava! (Herdins)
Väl hemma blandades detta med en halvliter apoteksvatten, Aqua Purificata (25:-/0,5L)
Rekommenderad styrka för normal rengöring (av golv) är en kapsyl (15ml) till 10L vatten!!! Snacka om koncentrat!
Jag testade i det häradet och blandade i en hel milliliter i min halvliters vatten. Det blev i överkant! det löddrar lite för mycket och jag kommer halvera blandningen till nästa gång.
Resultatet då? Jo! Det verkar fungera utmärkt, skivorna blir minst lika rena som med min gamla förtvätt, och det verkar inte lämna några rester efter sig. Skivorna ser ut att må toppen och de låter även väldigt 'nytvättade'
Jag känner att LArt gör ett marginellt bättre jobb dock. Men sett till kostnad och effekt är det hära definitivt Bingo!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/09/03 :  14:01:27  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Ultraljud kanske?

http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/21447-vinyl-vask-etter-usc-metoden.html
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/70440-ptba-s-usc-vinylvask-prosjekt.html
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/03 :  14:37:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ninja det är ett intressant komplement, men jag skulle aldrig kunna låta det ersätta en riktig skivtvätt med vakuum-tork...
I sig är det ju bara en glorifierad Knosti! ;)

Vätskan funkar nog utmärkt till en ultraljudstvätt dock....
VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/09/03 :  20:40:29  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Kärcher fönstertvätt - ger rena toner och ett transparant ljud.

Det är bara att spraya på den professionella tvättvätskan och suga upp för hand med Kärchern.

Rekommenderas för skivor du trodde var utom räddning.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2014/09/10 :  09:43:38  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
quote:
Kärcher fönstertvätt - ger rena toner och ett transparant ljud.

Det är bara att spraya på den professionella tvättvätskan och suga upp för hand med Kärchern.

Rekommenderas för skivor du trodde var utom räddning.


Kul idee, gillar den för riktigt skitiga skivor, mycket bättre än lim, det vill jag lova

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur


Edited by - pederb on 2014/09/10 09:44:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000