HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vägghängt med Peerless 830656 och XT25SC90
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/27 :  15:36:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Fick för ett tag sedan en förfrågan om att bygga ett par högtalare åt en kompis:

Kompis - De måste vara små, spela riktigt bra, detaljerat och gärna massa bas och vara diskreta och lätta att dölja eller få att smälta in i ett rum...

Ranna - Nämen, jaha. *Det är ju lätt ordnat.*

Kompis - Glömde en sak. De skall ju helst vara väldigt billiga också.

Ranna - Jo, tjena. *ett handslag på det*


Lite av det där syndromet av att bara för att någon har hört att man gillar "ljud" så blir man på något sätt utnämnd expert på allt ifrån hemmabioriggar till bästa inställningen på ljudkort och tv-apparater...

Men det får gå ibland. Vad har man vänner till om inte för att stjälpa på traven? Jag var lite sugen att bygga nåt ändå. Samt att jag behövde öva mig på hur filter funkar.

Detta var inte ämnat att bli ett bildreportage utan mest egendokumentation, varpå det är en del illa tagna mobilbilder. Samt att det hoppar friskt då kameran inte alltid var med när intressanta grejer hände.



Först beställdes lite element.







PDF SDS 830656

PDF XT25SC90


Så får vi se hur f-n man skall få ihop det där.

/M

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/27 :  23:38:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Utgick från ett A4 och stökade i garaget nån timme.








Det här blir billigt och enklast möjligt. Lite längre än ett A4 för att få lite volym i lådan. Material blir 16mm MDF. Bestyckning blir en ringradatordiskant á 1", Till mid och bas 5,25" (tror jag det skall vara?). Klämde tom dit en basport. Kanske mest för symmetrin... Klart det måste testas.

/M
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/12/28 :  10:59:22  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Små söta saker. Din kompis kommer nog bli hur nöjd som helst.

Musik är livet
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/12/28 :  12:40:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul - jag följer med intresse! Far och mor min uttalade intresse för vägghängt! Detta blir bra utbildning. I synnerhet filtret!!!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/28 :  15:59:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Detta blir bra utbildning. I synnerhet filtret!!!
Njae. Nu sätter du press på mig, EA. Jag kan ana att det säkert skall till en del filterkrumbukter för att hantera diverse fasfel, utsläckningar och för att tygla basstödet? Men det är långt över min kunskap. Det här blir absolut utbildning - för mig. Vill ni andra se när jag gör alla fel man kan tänka sig så varså goda att haka på. Bara det att jag har en basport i högtalarens hörn, mitt i tryckmaxima(?), blir spännande att se effekterna av.

Det blir vägghängt och med siktet på ett ljud som är tillräckligt bra för att fylla ett rum med ljud eller agera dugliga surrounds i en hembiorigg.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/29 :  11:33:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Lite mer tid har gått och det har frästs på baksida baffel och borrats för montering av element samt att basporten har fått ett rör och en avrundning.




Använder mig helt ogenerat av diverse räknehjälpmedel på nätet och labbar fram något rimligt. Röret till basporten blev 5-6 cm nånstans. Ett vanligt 45 mm vvs-rör användes. Lådorna är limmade (inga skruvar här inte) och det skall testas filter framöver.

/M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/12/29 :  12:10:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Njae. Nu sätter du press på mig, EA. Jag kan ana att det säkert skall till en del filterkrumbukter för att hantera diverse fasfel, utsläckningar och för att tygla basstödet? Men det är långt över min kunskap. Det här blir absolut utbildning - för mig. Vill ni andra se när jag gör alla fel man kan tänka sig så varså goda att haka på. Bara det att jag har en basport i högtalarens hörn, mitt i tryckmaxima(?), blir spännande att se effekterna av.

Det blir vägghängt och med siktet på ett ljud som är tillräckligt bra för att fylla ett rum med ljud eller agera dugliga surrounds i en hembiorigg.


Äsch kom igen! Bara på-att!

Hoppas du kan få till några rå-mätningar med högtalarna på vägg. 1 meter ifrån respektive i lyssningsposition.

Vad gäller basstödet så är det väl bara att tacka å ta emot? Du slipper baffelstöds-pillet!

Blir kul att se hur det funkar med portat till SDS elementet. I mina ögon är det utpräglade "sluten låda-element" men jag har egentligen bara kollat dom större elementen i SDS serien (och byggde själv med SDS 10or för ett "några år sedan").

Jag är också nyfiken på hur du tänkt lösa upphängningen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/12/29 :  12:43:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Aha, OK. Då kan jag eventuellt hjälpa till lite.

Basstödet kommer bli intressant. Porten kommer troligtvis bli en aning rock´n roll.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/02 :  16:49:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Ok. Det har kommit till ett filter. Eftersom det finns en budget (troligtvis) som skall hållas så blir det inga värstinggrejer här. Utan lugnt och fint i lagomklassen.




Och om någon undrar så är det inget superspecialfilter utan det är faktiskt två filter på bilden ovan. Liggandes på varran.

/M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/01/02 :  16:57:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bra - och vägghängt har ju med sig VIKTEN att tänka på. Knappast läge för 2kg spolar.

Nyfiken på filtret! Schema? Värden?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/03 :  11:36:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Som sagt helt ogenerat använt mig av en onlinekalkulator där jag matat in värden för elementen och sedan försökt skarva ihop det hela. Valde helt enkelt värden som låg i närheten av vad kalkulatorn föreslog. Diskanten ligger runt 91dB enligt databladet och mid/bas ligger runt 85dB så diskanten behövde också dämpas.

Filtret jag valde blev ett andra ordningens 12dB Butterworth. Delningen är kanske djärvt vald och borde hamna nånstans runt 1850Hz.




Ritade lite pilar för att vara övertydlig.

/M
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/01/03 :  16:14:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/04 :  11:34:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jovars. Än så längen funkar det bra.

En minirigg knåpas samman för lite lyssning. Element, låda och filter behöver bekanta sig lite med varandra. Krokodilsladdar och sockerbitar för diverse elgöromål gör filterknåp så mycket enklare! Skall det labbas filter - skaffa krokodilsladdar bums!

Det har även funnits lite tid för spackling och efterslip.




Men vad nu? Alla med falköga noterar att högtalarna är samma. Dvs två vänster eller är det två höger? Korrekt iaktaget. Skyll på min lathet, dumhet eller vad man vill. I detta fallet mallades högtalarna efter samma mall (för eventuell fortsatt produktion) och de kommer fungera alldeles utmärkt för att både fylla ett rum med ljud, agera framtida surroundhögtalare i en biorigg och att spela fullgod musik. Men blir det stereo då? Jo då. Det låter hur mycket stereo som helst.




Påminner mig otäckt mycket en robot(?!) man slitit ut ett öga på.




Det låter inte direkt illa. Det skall puttra några timmar med lagom musik.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/10 :  13:10:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Efter att ha bekantat låda, element och filter med varran låter det fortfarande inte helt illa. Spontan reaktion: Detaljerat, det flyttas en del luft i basporten och det får nog fyllas på med mer fluff i lådorna, samt att det är ganska köttigt ljud för att vara så litet. En mätning kommer nog avslöja att det är lite buckligt över basområdet.

För att mäta lade jag lådan på golvet med elementen uppåt för att simulera en vägg bakom lådan. Satte micken i ett stativ ovanfrån och mätte på olika punkter ovanför högtalaren.

Körde frekvenssvep 20-22. Ignorera dB skalan då det inte är kalibrerat på så vis. Mätningen avslöjar väl mest hur frekvensgången verkar.

Blå är på första bilden 1m från högtalaren. Grön är basport och röd akustiskt centrum (typ mitt emellan mid/bas, diskant och basport).




I med mer fluff. För att förvirra än mer så är röd denna gång diskant, blå akustiskt centrum utan dämpad port och grön akustiskt centrum med dämpad port. Så någonstans mellan blå och grön borde frekvensen gå kan man tänka. Porten kom ned några dB med dämpad port. Låter mer balanserat.




Som synes är de lägre registren väldigt engagerade att få vara med. Lite hängmatta, men det låter helt ok. Kanske lite mer diskant än vad jag skulle önska. Vi får se hur det låter på väggen i ett musikaliskt sammanhang senare.

Mätte åter på 1m. Blå




Och så 1m ca 20-30(?) grader off-axis.




Vet inte riktigt hur det skall tolkas, men det är lite berg-och-dal-bana beroende på minsta knix på micken så det får nog tas med en ansenlig nypa salt. Rätt nöjd ändå då jag var beredd på att det skulle se helt åt helv... ut eller rent av börja brinna i filtret.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/14 :  20:37:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Det blev målat. Och innan dess lite borrat också.

Bilden tagen vid en av grundningarna innan topplack.


Ställde upp en för att få lite känsla av hur den skulle kännas på vägg. Hmm... Tror det funkar.

Om nån undrar så är kulörvalet vitaste vitt - 0500-N.


/M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/15 :  06:32:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad hamnar du på för kostnad för element o filter?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/15 :  18:37:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tjena, Johan. Element och filter, beroende på vart man köper det osv, landar på ca 1000kr/högtalare dvs 2 tusen kr paret. De som tråden handlar om landar på ca 1500kr för paret. För vad det låter ett väldigt rimligt pris.

Medans färgen härdade ordentligt köptes detta:

Frontpluppar!


Nyckelhålsbeslag!


Detta för att kompisen har specificerat att frontgaller är ett måste samt att de skall upp på väggen på något sätt. Som jag tänkt kommer de sitta kanoners.

/M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/01/16 :  08:21:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul att se fram-marchen!

Gjorde du mätningarna med högtalarna mot väggen eller rent av hängandes på väggen?
Om inte - gör det...SNNÄÄÄLLLLAAAA!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/16 :  08:50:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det är mer än ett Ok pris!!
Billigt är bra :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/16 :  12:42:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

EA - Nej, de hängde inte på väggen. De låg på golvet, element uppåt och jag mätte ovanfrån. Tänkte att det borde efterlikna ungefärligt som om de satt på vägg.

Jag får känslan av att det är något som jag missar, inte tänker på eller är omedveten om här.

/M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/01/16 :  13:22:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Nej hur skulle man kunna tänka på allt!?? Jag antar emellertid att micken var riktad mot högtalaren/golvet?

Liggandes på golvet är jag beredd på att ge godkänt på.
Nog kan du sakna lite basstöd längst ner jämfört med att hänga på väggen men det är nog ändå inte så mkt att göra något åt i filtret (om man inte gillar stora filterkomponenter).

Jag "saknar" en dipp i mätningarna, som skulle komma från en utsläckning pga reflektion (och därmed ett fasfel om ger utsläckning) från baffelkant/vägg.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/16 :  15:35:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jodå. Micken var riktad mot högtalaren/golvet. De skall ju så småningom upp på vägg så vi får se hur det verkar senare.
quote:
Jag "saknar" en dipp i mätningarna, som skulle komma från en utsläckning pga reflektion (och därmed ett fasfel om ger utsläckning) från baffelkant/vägg.
Tycker nog att det är gott om "dippar" mest överallt i mina mätningar. Det ger ganska mycket utslag på frekvenskurvan om man flyttar micken lite och det är möjligt att jag "fångat" dippen på nån av de andra mätningarna. Det kändes svårt att hitta en helt stabil mätmetod när man trixade och mixtrade med högtalaren mellan mätningarna.

Vart skulle teoretiskt denna dipp hamna och hur bred skulle den isf vara?

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/23 :  10:27:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vidare... Tillräckligt ok är helt ok så det är bara att fortsätta. Filtret har blivit mer i ordning. Buntband, smältlim och en fiberboard i lagom size blir snyggt.




Sen upptäcktes det att diskanthålet fått lite mycket färg och passformen väl tajt så jag fick karva lite där. Inget som syns så ingen skada skedd.

Plugg-honorna för elementskydden har blivit islagna också. Och här får man passa sig! För tajta hål och för hård färg kan göra att färgen får mikropsprickor. Jag fick sandpappra upp ett par hål på varje högtalare för att vara säker på att det inte uppstår större sprickor efter ett tag. Men samtidigt så skall de sitta såpass hårt att de inte följer med ut vid borttagande av frontskydd. Lite svettig var man allt när man knackade i dem med stora hammaren.

Mycket att tänka på...


/M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/01/23 :  19:59:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
"Är det inte det ena så är det det andra, sa kärringen med näsblod".
Mycket att tänka på och att ta fram "one-of" innebär alltid små farthinder längs vägen. Tycker du hanterar dom finfint!

Filtret ser bra ut, även om spolarna normalt sett är dom (fysiskt) stora...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/01/24 :  13:51:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Stora spolar är dyrt. Och är man på tajt budget gör man bäst i att hitta den där kompromiss-andan kvickt. Dessutom är lådan så liten att större spolar skulle käka lådvolym på fel sätt. Strecket drog jag vid e-lytar i filtret. Nån jäkla ordning får det väl ändå vara?

/M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/01/24 :  16:30:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kloka beslut.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000