HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trattparty i S-sund - The return to sporthallen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/02/03 :  12:06:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Vissa av oss har sedan länge gjort bekanskap med redskapet ifråga, det är förmodligen ett av de älsta tricken i boken när det gäller att få en bra energiöverföring från källa till medium, alltså horn, helt enkelt.

Jag tror vi alla fick just varsitt kvitto på förträffligheten i denna princip, om än i kraftigt varierande former, allt från riktigt fina och mycket seriösa byggen signerade organisatören själv, till mindre seriösa, och väldigt mycket mindre i ordets bemärkelse från mig själv.

En tokig blanding av ljudalstrande mekanismer sammsades i hallen denna eftermiddag, allt ifrån 1" B&C drivers och 2" bredbandare från tangband till 10", 12" samt 18" element.

Det ska också sägas att vi fick möjlighet att prova mer traditionella system i jämförelse under samma förutsättningar, något som jag tror var en ögonöpppnare för oss alla.

Tack Slaith för att du ordnade denna möjlighet att få prova lite galna ideér, oheliga alianser, lyssna på ditt fina system, njuta av lite seriösa ljudtryck och ha riktigt trevligt tillsammans, och tack Circlomanen för bärhjälp, förklaringar och insikter.

Hoppas att deltagarna kan hjälpa mig fylla i tråden med lite bilder och kommentarer, trotts att min vid tillfället kraftigt haltande hälsa var detta mycket lärorikt och givande.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/02/03 :  14:33:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Men.... Det här vill jag ju se och läsa mera om!

Vad är det här för elak teaser!?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/02/03 14:33:56
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/02/03 :  14:39:04  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag också, det här är ju som en film som börjar med eftertexterna, ha ha!

Rör...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/02/03 :  14:48:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, här är en till som känner sig lite kränkt över bristen på bilder och information.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/02/03 :  19:59:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Nyfiken!!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/02/03 :  20:43:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
En visuell teaser...



Sätt igång och gissa i kategorierna "vad är det för prylar" eller om ni så önskar "vems är dessa prylar" eller min egna favorit kategori (och i vilken jag själv dominerar) - "Vad f_n är det där för något egentligen?" :)

Galet, kul och lärorikt !


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2014/02/03 20:55:51
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/02/04 :  08:09:58  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Var finns gilla knappen när man som bäst behöver den?


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/04 :  09:38:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tycker mig bland annat skönja midtrattar från Turbosound, JBL horn bestyckade med liten bredbandare - kan det vara så? De fina tappade hornen i trä skulle jag gissa på THAM10. De övriga burkarna och trattarna har jag ingen gissning på.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/04 :  10:57:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jomenvisst är det THAM10, Turbosound-toppar och ett par JBL-horn med små gulliga bredbandare i.

De stora bashornen är några Horn-reflexhybrider som kunde stoppa ut enorma mängder bas. Hela kroppen pulserar när man matar dem med 1000 watt st.

Tack SlaitH för en jätteintressant eftermiddag med mycket musik, ljudtryck, bas och intressant teknisk diskussion!

Det är alltid kul att lyssna på hornladdade 18-tummare med lite effekt bakom. Det belyser problemet med små bohyllehögtalare på ett ganska brutalt sätt. Man kan aldrig få den minsta antydan till rock n roll med lågeffektiva polyprop-koner och låga Bl-värden. Detta blir extra tydligt på väldigt låga volymer, där bashornen fortfarande presenterar en mycket närvarande, engagerande och hyperdetaljerad bas medans vanlig konsumenthifi mest låter trist, överkorrekt, slätstruket och totalt oengagerande.

Återgivningen från både THAM10 och SlaitHs bashorn gör att det krävs ganska höga doser Tiopental för att lugna ned fotens takt-stampande.
Tillockmed jag som HATAR att dansa fick kämpa hårt mot min kropps plötsliga danslika spasmer och ryckningar.



Mvh Johannes
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/02/04 :  12:10:59  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Ni vet väl att rummet är det viktigaste av allt!?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/04 :  12:40:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur lät stråkkvartett på dessa?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/04 :  13:06:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vet inte hur just stråkkvartet lät, men jag gillar det välupplösta ljudet av flamencogitarrer och Cello. Röster var sagolikt närvarande, välupplösta och tydliga. Fördelen med denna typ av proffsutrustning är att alla fasfel, problem med övergångar mellan olika register, peakar, dippar och andra ojämnheter återgärdas/justeras till smak och/eller mätning on the fly med hjälp av digitala delningsfilter/EQ/delay mm godis. Ett modernt proffsteg som en QSC PLD4.5 eller LAB-Gruppens PLM20000Q har inte en karaktär i sig, utan möjliggör en mycket detaljstyrd anpassning till ens behov och högtalarnas egenheter.

Det är en helt annan värld jämfört med det mesta konsument-hifi, där du köper en produkt som är på ett visst sätt, och inte går att justera till behov.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2014/02/04 :  13:39:37  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Det var jäkligt roligt att få tillfälle att rensa ur dom nya delarna inne i en lokal.
Har bara blåst ur dom utomhus och där skiner dom ju oavsett.

Jag tycker personligen att dom är fantastiskt bra på alla sorters musik, midden är helt fantastisk.
En jäkla upplösning, man får verkligen fram alla detaljer.
Oavset om man spelar 75dBa eller strax över 102 dBa som vi gjorde vid flera tillfällen.

Det är Turbosounds Turbomid horn från gamla TMS serien, matade med 10" från B&C
Tack Martinsson för att jag fick ta över dessa!!!!
Har förresten 2 till turbomid horn som ska in i ett par toppar med lämpliga element.

Att jag visste att mina subbar och toppar skulle fylla en gymnastiksal av standardmått visste jag.
Men att tham10 var så kababla som dom är var verkligen en överraskning, jag har hörd dom förrut och vet vad dom går för.
Men att vi kunde gasa såpass mycket som vi gjorde och ändå fick kvalitativ bas från en låda av såpass litet mått.
Det går väl 4 tham10 på en av mina hybrider.

Dina 2" toppar var verkligen en upplevelse i sig, fantastiskt vad hornladdning kan göra för ett "billigt" element som Tangband.
Du får fixa din DBX Anders så du kan ge dom lite justering på toppen för det översta registret.

Lågmiddarna i "Turbo" topparna är av egen dsign, vanlig basreflex med ett PD 12SB30 element i varje.
Detta enbart för att fylla ut mellan 120-300Hz där middarna möter.
Dock så är en ny design på gång i form av ett mera hornbaserat, då känsligheten inte riktigt möter allt annat som ligger runt 105dB/1W

Subbarna är en Hybridhorn lösning som heter MHB-46.
Principen är ett kort frontladdat horn ner till 70Hz eller strax där under, sedan tar basreflexporten vid och hjälper till neråt i registret.
Fördelen är att man får en jäkla hästspark ur hornet tillsammans med det djupa ur en basreflex, en allt i ett lösning som passar mig väldigt bra.
Dessa kommer jag dock att modifiera lite för att jag anser att konstruktören inte har utnyttjat lådans inre tillräckligt.
Får bolla lite funderingar med våra horngurus här på forumet.
Elementen är RCF LF18G401, som är en relativt långslagig 18" med en äkta effekttålighet på ca 900W RMS.
Vi matade lådorna med ett steg som ger 1100W/kanal i 8ohm strax innan klippning, vilket basarna bara tog emot och skickade ut sån bas så man hostar om man står 1 meter ifrån lådorna.

Om det finns intresse så kan jag mycket väl tänka mig att ta med systemet till en träff, så alla får höra att det går att få high fidelity kvalitet ur ett PA också.

Fråga på bara ifall det är något ni undrar.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/02/04 :  20:01:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Vafalls..

Vart tog den officiella inbjudan vägen ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/02/05 :  19:49:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det var synnerligen roligt att prova lite gränser, kan inte tacka nog för denna möjlighet, bland annat upptäckte jag (vi?) följande roligheter :

SlaitH's MHB-46'or kan verkligen smälla på duktigt och lämna en rejält omtöcknad, något vimelkantig samt med en liten klump i halsen, symptomen på +130dB stenhårt slående bas, eller lite som att få en rak höger av en naken megan fox :)

Turbomiddarna är inte några nya bekanskaper för min del, men det en upplevlse man inte snabbt tröttnar på om jag säger så, fantastisk upplösning och ett ljud som släpper, låter nära och stort även på de avstånd hallen som mest kunde erbjuda, det är nära till hands att tro att Tony Andrews visste vad han höll på med då det begav sig i början av 80-talet.

B&C DE250 kompleterrade med ett vacker skimmer uppåt, och för att citera en duktig konstruktör "de tutar då inte upptaget när man ger dem lite" :)

Ett väl sammanhållet system med modulär uppbyggnad vilket möjliggör flera kominationer, mkt smart, den enda naggande lilla detaljen som sved lite i mitt bakuvud var - får THAM18 stryk här ? :)

Vi upptäckte även att THAM10 lider av hörbar turbulens om man är i närheten av dem när man eldar på lite, med närheten avses några meter, bortom detta var det mest bas, dock ska sägas att detta gestlatade först vid relativt höga volymer, bortom det tänkta så kan man nästan säga, kul att två 10" varsin 60 liters låda (externvolym) kan kännas i golvet och bröstet ett par meter bort på plan mark :)

Skulle det även vara så att någon vänlig själ förklara den klart hörbara skillnaden i delning neråt mellan 40Hz och 50Hz i ett TH avstämt till 65Hz så vore jag mkt tacksam, de spelade rätt maffigt i det stora utrymmet, något som jag till min glädje fick höra av deltagarna vid flera tillfällen, sägas ska kanske att de är 45x45x30cm stora i yttermåtten, men nog med skryt om det här nu.

Att mina små bastarder av högsta rang, 2" bredbands bestyckade JBL2386 horn, kunde lira på lite visste jag sedan tidigare, men att höra dem faktiskt göra ett hyffsat jobb i den stora salen var en kul överaskning, "fader up - låt oss se om de håller" var mottot, skulle de börja brinna så finns vatten i närheten, elementen kostar ju ca 200kr/st och slutstegen småler bara lite genereat om de skulle få tampas med en plötslig korstlutning, en trygg testmiljö på alla sätt med andra ord.

Kort och gott, en suveränt kul eftermiddag i mkt trevligt sällskap.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/05 :  20:16:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så hela idén var db-dragrace? Inget fel i det iofs.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/05 :  20:23:30  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Mycket trevlig tråd!

martinsson, kan du utveckla lite? vad menar du med:
quote:
Skulle det även vara så att någon vänlig själ förklara den klart hörbara skillnaden i delning neråt mellan 40Hz och 50Hz i ett TH avstämt till 65Hz så vore jag mkt tacksam,

/mvhff

edit:
quote:
Om det finns intresse så kan jag mycket väl tänka mig att ta med systemet till en träff,
- Jajamän, intresse finns det gott om!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2014/02/05 20:25:39
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/02/05 :  20:52:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply


quote:
martinsson, kan du utveckla lite?

Det var mest en reflektion över att där fanns upplevelsemässigt märkbar output väl under vad den approximativa 3-segments simuleringen av THAM10 visar, och jag har fortfarande svårt att förklara varför det ter sig så, det ska också sägas att inga mätningar gjordes för att verifiera hurvida det egentligen förhöll sig så eller ej.

quote:
Så hela idén var db-dragrace?

Absolut inte, men det är inte så ofta man får möjligheten att testa lite gränser i det avseendet, vilket är både lokal och utrsutnings beroende, så det tillfället togs givetvis i akt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/05 :  21:50:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det där är intressant att tappade trattar verkar ge en upplevelse av att gräva djupare än vad simulering men även mätning (tror jag) gör sken av.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/06 :  13:04:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hur lät stråkkvartett på dessa?

quote:
Så hela idén var db-dragrace?


Med tanke på att du Bernt kör med nått ganska snarlik - proffselement, horn, trissor och digital signalkälla, - så utgår jag från att du bara håller dig till dessa två extremer???

Är det inte lite trista krassa frågor, de leder ju inte diskussionen och utvecklingen framåt. De frågorna i sin ensamhet känns lite krasst ifrågasättande, eller är jag bara onödigt känslig nu???

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2014/02/06 13:08:02
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/06 :  13:44:47  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Vad är det för låda som står längst ut på bilden längst upp?
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2014/02/06 :  15:30:22  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
För att hålla med föregående talare så var det inget dB dragrace, men å andra sidan så lånar man ju inte en gympahall för att mysspela och fika på filten direkt?
Självklart så drog vi järnet vid åtskilliga tillfällen, men det spelades ändå på moderata nivåer det mesta av tiden.

Lådorna längst ut på första bilen är ett par vanliga 18" basar som tillhör hallen.
Vilken jag för övrigt har ansvaret för ljudet i och har precis gjort en ganska stor investering i nytt ljud.
Så dom drog vi fram bara för att få en referens.
Man kan säga att dom stod sig ganska slätt mot mina horn.
Fanns ingen punch överhuvudtaget, dom spelade väl ungefär lika djupt.
Men utan riktigt lika bra upplösning, men dom gör det dom ska när det är gympa 5 dar i veckan i hallen.
Enkla att koppla in och rulla fram och tillbaka.

Men för mig var det verkligen en ögonöppnare att höra skillnaden på ett hybridhorn och en vanlig basreflex.
Sen har ju inte jag designat dessa BF lådorna utan köpt färdiga, så dom kan säkert lämna något att önska i form av avstämning och grupplöptid med mera.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

SlaitH
Member

131 Posts

Posted - 2014/02/06 :  15:37:59  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Jag tar mer än gärna med systemet till någon eventuell träff.
Inga problem alls.

Funderar lite löst(läs... väldigt löst), ifall man skulle kunna ha en horndag där folk får ta med sina alster och rensa ur dom ordentligt i en stor hall.
Bara hornbaserade lösningar är välkomna!!!!

Det skulle ju kunna vara i hallen, akustiskt är den väl sådär.
Men man får en ganska bra referns huruvida saker och ting spelar.

Tanken är absolut inte att göra någon DIY grej med olika rum med mera.
Man kan använda båda ändarna i hallen.
En riggar man i och den andra spelar under tiden, då skulle man kunna få lyssnat på lite olika grejer.
Dom som kommer och sätter upp kan få tex en 30 min att dema själva och sen är det 30 min med lyssnarnas önskemål.
Spotify med ett hyfsat ljudkort till funkar i den hallen kan jag lova.
Alla finlirare med 100 000:- vinylspelare kan hålla sig hemma.

Frågor på det???

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/06 :  21:01:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Circlo, jag lyssnar med förtjusning på stråkkvartett.

Vad gäller den andra saken så kan man lätt få intrycket av vad som skrevs att det är ljudtryck som är grejen.

Några exempel:
"De stora bashornen är några Horn-reflexhybrider som kunde stoppa ut enorma mängder bas. Hela kroppen pulserar när man matar dem med 1000 watt st."

"Fördelen är att man får en jäkla hästspark ur hornet tillsammans med det djupa ur en basreflex, en allt i ett lösning som passar mig väldigt bra."

"Vi matade lådorna med ett steg som ger 1100W/kanal i 8ohm strax innan klippning, vilket basarna bara tog emot och skickade ut sån bas så man hostar om man står 1 meter ifrån lådorna."

"SlaitH's MHB-46'or kan verkligen smälla på duktigt och lämna en rejält omtöcknad, något vimelkantig samt med en liten klump i halsen, symptomen på +130dB stenhårt slående bas, eller lite som att få en rak höger av en naken megan fox :)"

"Vi upptäckte även att THAM10 lider av hörbar turbulens om man är i närheten av dem när man eldar på lite, med närheten avses några meter, bortom detta var det mest bas, dock ska sägas att detta gestlatade först vid relativt höga volymer, bortom det tänkta så kan man nästan säga, kul att två 10" varsin 60 liters låda (externvolym) kan kännas i golvet och bröstet ett par meter bort på plan mark :)"

Kände helt enkelt att frågan om dB-race var befogad.

Personligen vet jag ju att den här typen av grejor i regel kan finlir också. Kommentarerna tog en annan ton efter det vilket nog hjälper oss mer än att spä på de vanliga fördomarna om "PA" osv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/02/06 21:02:51
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/02/06 :  21:41:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Funderar lite löst(läs... väldigt löst), ifall man skulle kunna ha en horndag där folk får ta med sina alster och rensa ur dom ordentligt i en stor hall.
Bara hornbaserade lösningar är välkomna!!!!


Vore kalas!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/07 :  09:25:59  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
I vilken del av landet ligger den här hallen?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000