HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 TANNOY GRF MEMORY HE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2014/01/19 :  17:37:53  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Grattis CAB
Det var riktigt snygga högtalare tycker jag.Hos mig är bilden åt rätt håll på min ipad och Mac Mini.Jag ser fram emot att få lyssna på dessa fina Tannoyer.
Med vänlig hälsning, Preben
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2014/01/19 :  17:43:33  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Nu är bilden upp och ner men inte från början.
Med vänlig hälsning, Preben
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/01/19 :  17:44:45  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Upp och ner bägge :-)

Grattis! Är dom bättre än den Danska paret? ;-)
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/19 :  17:46:14  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag ger upp, ägnar mig åt Musiken i stället, blir bättre så, då slipper jag tekniken, den tråkar ut mig fullständigt!
Må gott bästa musikvänner, nu tar jag ett glas vin och lyssnar...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/01/19 :  17:47:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det gör du helt rätt i

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/19 :  17:55:43  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Ninja:
Ja mycket bättre och mer förfinad men lika musikaliska, väldigt olika.
Vi skall ha en lysnings afton jag har nu 4 olika Tannoyer hemma för A,B,C och D lyssning.
DC-10, Glenair 15, FSG-215, och GRF alla är mycket bra på olika sätt, men kräver i turordning allt bättre elektronik i samma ordning.
C
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/19 :  20:19:37  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Riktigt fin!, Nu tror jag att de är åt rätt håll.
Hoppas att det är ok att jag vände på bilden, annars så tar jag bort den.


Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/01/19 20:20:55
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/01/19 :  20:47:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Wow vilka läckra högtalare!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/01/19 :  21:13:50  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Mycket vackert!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/19 :  21:14:45  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
R1 T: tack, det verkar vara något fel i överföring ifrån Apple miljö till Windows, tror jag.
Tack alla Ni andra för ert beröm, dom låter faktiskt som dom ser ut, inte alltid så har jag märkt.
Jag hoppas få till en lyssningskväll när dom är inspelade så får Ni själva bedöma
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/01/19 :  21:57:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Läckert

Måste ta o komma igång med mina GRF hörnhorn

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2014/01/19 :  23:45:20  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Wow

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/20 :  08:33:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant, det skulle vara kul att höra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/01/20 :  09:52:04  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag tar ett kölapp redan nu
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/01/20 :  10:22:29  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Fantastiskt, tidlöst och snyggt! Ngt som tilltalar mig som "vintagefrälst" är att dessa pjäser är estetiskt bundna till mina favoritstider, nämligen 40- och 50-talen. Racken med alla nakna rör är bra matchning!

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/20 :  11:40:22  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Adi6606:
Jag håller med om att Vintage kan vara snyggt (ibland) men något som verkar mer och mer som en sanning i hifi sammanhang är att ljud ideal mer och mer går mot moderna exotiska materiel och mer och mer utmejslat hifi. I mitt tycke fantastisk upplösning och så och ofta med en fantastisk dynamik genom extrem verkningsgrad, lätta tunna material och t.o.m. hjälpförstärkare och en massa elektronisk för att få ihop faslinjärhet med olika element. Låter fantastisk som hifi men enligt mig inte musikaliskt. Det är i detta sammanhanget jag tycker dessa äldre komponenter ofta inte är perfekta i hifi sammanhang men ack så fantastiska när det gäller musikens kropp och själ, den äldre tiden när allt var bara var analogiskt och då man hade tid att lyssna och få ihop det rent musikmässigt, genom tidsmässigt massor av tid rent hantverktmässigt. Ställ frågan om det tar ens tar en timme att sätta ihop ett tyskt horn för en kvarts miljon och hur många timmar det tar att sätta ihop en horn på exempelvis 50-talet. Jämförelsen blir liksom att gämföra en fransk roccokobyrå från 1700-talet med med en byrå från någon samtida designer. Bägge fyller sin funktion och värde men det finns en anledning att den äldre pjäsen håller sitt värde genom ett hantverk som sen länge gått förlorat och ersatts med CAD program.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/01/20 :  12:36:01  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
CAB:
Jag tror att jag beskrev samma sak i en av mina tidigare inlägg. Då med orden: "Ljudet ska vara punchy, snabbt och stort men icke attackerande. Det ska vara harmoniskt, musikaliskt och varmt."

Hemma lyssnar vi mycket på vinyl. Inte bara för ljudets skull utan för att det blir lätt till en ritual. Lite som japanskt "te-stund". Det är säkert gott med te i påsen men hela ritualen ger en speciel aura till te som har tillagats på "rätt" sätt.

Det är samma med musikstunden där hemma: Värma upp anläggningen, få igång skivspelaren, välja ut 2-3 lp-skivor som ska lyssnas, rensa utvalda skivor, lyssna på sida A, gå upp och vända på plattan, lysna på sida B och under tiden kanske läsa det som står på fodralet....

Min son som är 9 år gammal har fått en förståelse för att artister förr i tiden gjorde låtar och konceptualiserade dessa till ett verk som varade i 40-45 minuter, i två akt, ibland i fyra akt när det är dubbla LP skivor, pauser emellan akten... Ja, hela den biten som har gått förlorad med digitaliseringen och även med våra sätt att konsumera musiken.

Spotify kan jag ha på när jag lagar mat eller gör andra saker i huset. Men musiken kräver sin tid och koncentration så det är analogt som gäller :)

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/20 :  13:22:14  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Adi6601:
Mycket trevligt beskrivet, håller med dig fullständigt.
Dock lyssnar jag mycket på Spotify och allt mera på Wimp som låter bra för att hitta musik som jag sedan köper gärna då vinyl.
Men får inte blunda för att man lever i sin nutid och Wimp måste jag erkänna är värt sitt pris som förra årets ljudprodukt.
Jag kör genom en AMR DAC och du kan ju bara gissa om det sitter NOS rör i den.
;-)
Må gott och må Du finna Dig i goda vinylstunder med nära och kära!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/01/20 :  21:05:29  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Under tiden, studera följande länken :-) ... du har redan DC driver :-)


Grädde på moset :

http://www.diyaudio.rs/topic/2723-diy-tannoy-westminster-royal/?hl=westminster
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/27 :  11:49:34  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Kära Tannoy Vänner.
Så hur låter nu dessa nya GRF?
Dom börjar så smått att släppa efter nu kanske 150-200 timmar. Jag tyckte först att de var för låg energi i basområdet, men ack vad fel, det är ju så här basen skall låta, inte rummet.
Högtalarna har Tannoys genomgående spelglädje, det jag ofta brukar benämna musikalitet, med det märks att utvecklingen har gått vidare och mellan och framför allt övre register har bättre klarhet och känns betydligt modernare i sin konstruktion, något som Tannoy i sina äldre konstruktioner haft lite problem med. Målet Westminster som jag har haft som drömmål för nog vänta lite, dessa burkar stannar helt klart i min huvudanläggning, det känns verkligen att dessa högtalare är rappare och minst lika musikaliska som WE. Ett mycket svart val mellan dessa så annorlunda och olika samtidigt och så helt fantastiska bägge två.
Kort sagt, hemma hos mig har det inte låtit bättre! Lysnings tillfälle kommer!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000