HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aktiv tvåvägare - AE TD12M & Beyma TPL150H
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/01/05 :  09:03:19  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Tänkte att jag skulle dokumentera lite på bygget, skoj att ha kvar!
Då mina Audiovector K3 inte orkade med att spela på den nivå jag vill kunna göra i biorummet så fick jag tipset om att bygga egna toppar istället för att köpa något värre.

Tanken var att bygga något som ska ha lite headroom också, så att man inte ligger och spelar just på gränsen. Nu blir det lite kompromissat ändå, med obegränsad budget så hade jag köpt dubbla TD12M till varje topp (6st totalt). Men det bör nog räcka med en.

Här kommer lite suddiga bilder på diskanterna som kom i veckan.
50cl flaska som referens för storleken:




AE TD12M:orna skickas förhoppningsvis under nästa vecka och då beställs även en MiniDSP 10x10hd som ska sköta delningarna på frontar, center & submodulerna.

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/08 :  14:29:59  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Då dök äntligen midbasarna upp från Acoustic Elegance.
TD12M.



Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/03/08 :  18:04:05  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Stor tumme upp!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/03/08 :  18:06:13  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Slutna toppar som går ner till?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/03/08 :  18:17:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Du har skaffat dig ett fint utgångsläge!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/03/08 :  18:27:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
AMT:er och AE-basar är en oslagbar kombination!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/08 :  18:28:08  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Enligt simuleringarna så ska de gå ned mot 100Hz som slutna. Nu går det ju alltid att köra lite EQ om man vill dela lägre, men jag tror 100Hz blir ett bra utgångsläge att dela vid.

Delade mina förra högtalare, rena frontar (Audiovector K3 Sign.) vid 150Hz. Delvis pga att det lirade bra där mot mina 4 Dayton HF 15" men även för att avlasta dom så gott det gick.

Dayton-subbarna spelar så pass rent och snyggt runt 100Hz och över att det ska nog fungera bra.

Lådorna är på gång, får hjälp av en polare på ett snickeri. Det blir 2x28mm MDF på alla väggar förutom bak där det blir enkel 28mm. Radiefräst i baffeln så att elementen ligger jämnt med utsidan.

Total innervolym blir ca 30 liter, före element samt ett stag som sitter mellan diskantens hål och midbasens. Staget borras med 5st 75mm hål.
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2014/03/08 :  19:49:07  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Ser lovande ut. Minst sagt rejäla.

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/08 :  20:12:22  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Haha, jo.
Fick en smärre chock när jag lyfte upp ett element. Visade sig att AE 12:an väger runt ett kilo mindre än Dayton RS390 15"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/03/09 :  08:21:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag måste bara fråga varför du använder en sådan liten låda?
Jag förstår att dessa bara skall spela 100 Hz och uppåt, men jag tror ändå att de skulle blomma ut mer av lite större låda. 30 liter är en väldigt liten låda för en 12a.

Du har valt riktigt fina element! Tror detta kommer att bli oförskämt bra. Kul att se seriösa byggen med fina proffselement.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/09 :  09:07:21  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Enligt simuleringarna så gav det i princip inget om man ökade på lådvolymen över 30 liter. Nu ska ju lådorna fyllas med fårull också, det ökar på volymen lite.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/03/23 :  19:55:57  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Hur gå're med bygget Jonas, jag trodde du hade lådorna klara sedan tidigare, före jag skickade TD12:orna. Mina AE PB18+ kom på plats därfram igår kväll. Låter riktigt bra redan från början, utan att ens ha gjort minsta justering mot frontarna . 4 st lådor till för 15":arna bakom soffan återstår och ligger väl några veckor framåt.


Edited by - adhoc on 2014/03/23 19:58:55
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/23 :  20:01:19  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Snickaren min fick en del förhinder, så lådorna blev lite försenade.
De ska tydligen bli klara i veckan dock!
Har fördragit allt kablage, kopplat receivern till MiniDSP:n och stegen och till och med gjort lite snabba filter. Så jag hoppas kunna montera elementen till helgen eller senast nästa vecka och köra igång :)
Postar bilder så snart lådorna dyker upp!
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/23 :  20:02:21  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Skoj att det lirar så bra på en gång också, ser fram emot dina intryck när 15" finns inkopplade med :)
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/03/24 :  07:42:48  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Läcker bild adhoc, är det altec 604?

/Marcus
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/03/26 :  00:21:16  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Ja, det är Altecs 604:or, K-varianten.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/27 :  10:19:03  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Det tar sig! :)

Edited by - JonasW on 2014/03/27 10:20:55
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/03/27 :  13:00:46  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Se där ja!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/03/27 :  13:39:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ser proffsigt ut

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/27 :  14:51:49  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Ser riktigt fina ut, ska fota lite bättre ikväll.
Vägde dom nu, 29.2kg tomma. Hamnar på 44-45kg med element, fyllning osv.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/04/14 :  01:13:23  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Fick hjälp av deka erik för en vecka sedan att montera allt och nu lirar de :)
Jösses vilken kapacitet och vilket klipp!

Första lyssningen blev lite av en besvikelse då de bitvis lät väldigt vassa i diskanten, men efter lite mätande med REW så hittade jag problemet. Det var en peak vid delningen (1300Hz), ca 50Hz bred som låg ~5dB över resterande diskantnivån. Efter att ha tagit ned den så låter de numer fantastiskt bra enligt mig.

Delar dom vid 80Hz mot mina Dayton-subbar, under det så har de tappat för mycket i output. Använder uppskattningsvis 1mm i slaglängd vid HÖG volym. De 6mm i linjär slaglängd som finns kommer aldrig att vara nära att utnyttjas.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/04/16 :  23:53:41  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Hade besök ikväll där vi testade burkarna lite. Vansinnigt med headroom finns det i alla fall.
Spelade 112dBA på topparna, osäker på bassystemet men närmare 120dB skulle jag tro med tanke på hur frekvensgången ser ut över registret. Det är fortfarande så himla oansträngt (förutom submodulerna som nog börjar svettas lite där).

Två av bilderna som togs:



Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/04/17 :  06:48:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det måste låta alldeles, alldeles underbart!
Den bästa svartbygget jag har sett.

quote:
Det var en peak vid delningen (1300Hz), ca 50Hz bred som låg ~5dB över resterande diskantnivån. Efter att ha tagit ned den

Hur delar du mellan elementen i topparna, passivt?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/04/17 :  08:19:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Trevligt! Måste vara ett fantastiskt lyft jämfört med vad du hade innan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/04/17 :  12:12:38  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Jo det blev ett jäkla lyft :)
Lite farligt för hörseln bara...

Solhaga: Delar aktivt mellan mid/diskant samt subbarna genom min MiniDSP 10x10hd.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/04/17 :  12:29:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tyckte att jag hade läst tråden noga, men icke:

quote:
då beställs även en MiniDSP 10x10hd som ska sköta delningarna på frontar, center & submodulerna


Då har du ett gäng slutsteg för detta? Eller kör du med två HT-receivrar (det kanske är/blir en annan tråd?)
Har du behövt sätta upp någon PEQ i MiniDSP:en?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000