HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Fått mig en ny skivspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/05 :  14:46:23  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Senaste inköpet var igår där bla. en ERA 444 ingick. Ganska fint skick med helt plast lock och bara ett litet märke på träramen. Finns även rost på ett ställe (något runt har legat där) så det är nerslipat och ska målas.

Det finns några fel. Remmen ska bytas, ingen antiskak vikt, pickup nålen är ''lös'' och silikonvätskan har runnit ut.
På Svalander tar de runt 170kr för silikon men jag tycker det är för dyrt eftersom att jag inte behöver särskilt mycket. Kan man köpa det någon annanstans, t.ex Ebay?
Rem har jag hittat för ynka 40kr så den är beställd.
Googlar jag på skivspelaren så är det bara vissa som har den där antiskak vikten så den är väl bara ''extra''.
Pickupen är en ADC XLM och en ny nål kostar visst 1000kr.... Får se hur jag gör där.

Den fungerar som den är men jag får ha väldigt lågt nåltryck och remmen kan hoppa ur ibland. Dock så har jag lyssnat på ett par skivor och den låter vad jag tycker väldigt bra.


Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/01/05 :  14:59:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kolla på Ebay efter silikonvätska där bör finnas flera olika densiteter att välja på, om du skall köpa nål så titta på denna http://stylus.export-japan.com/product_info.php?cPath=1&products_id=34 utan att ta i så är Jico så bra på att göra nya nålar att de kan jämföras med originalen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/01/05 :  17:34:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Annars har hobby-handlare silikonvätska i olika densiteter. (Alltså, typ, modellbilar)
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/05 :  17:59:58  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Vad ska man välja för densitet då? Finns en himla massa...

Den nålen var inte särskilt dyr, dock så har jag lite andra pickuper som ligger och skräpar. Får se hur jag gör. Tack för tipset!

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/12 :  12:55:30  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Nålen är kass. Blir hispigt/distat när det är mycket röst. Fick prova med en nål till en ZLM och den låter mycket bättre.

Var inne på Balance och de ska se om de kan hitta vad för densitet man behöver till lyftet. Jag har fått rekommendationen 300000/500000 menb jag ska höra vad de har att säga.

Själva spelaren sitter på en metallplatta med fyra stora dämpfötter men de har sjunkit ihop. Hifikit har SONIC DESIGN fötter för olika vikter men jag måste veta hur höga de är. Får skicka ett mejl.

Har spelat ett antal skivor nu och jag är väldigt nöjd med den. Dock så verkar något glappa för om man pillar på armen hörs det ur högtalarna. Skalet till pickupen är inte det bästa då pinnarna som gör kontakten är böjda. Får se om jag kan fixa till det. Kan ibland fixas om jag lossnar på skalet så felet borde ligga där.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/01/13 :  17:32:47  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag skulle mana till försiktighet med Sonic Design, de är iof bra fötter. Men du har en pickup och pickup arm som har en resonans någon stans runt 8-12 Hz eller så, blir det likartad frekvens på skivsplare-fötter blir det inte roligt för baselementet när det seglar runt. Här bör man försöka att få att skeivspelare-fötter ligger en oktav under tonarm/nål resonansen.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/13 :  19:45:57  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Hur kan man veta vilka ''specifikationer'' fötter har? På t.ex Hifikit står det bara vilken vikt de klarar.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/15 :  21:26:44  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Spelaren är helt isärplockad och jag ska se om jag kan få tag i lite delar. Vad jag tänkt att göra är följande:
Nya sladdar (både signal och ström)
Dämpa lådan med blymatta
Ny rem
Nya kontaktbleck och sladdar till pickupskalet
Ordentlig rengöring och påfyllning av vätskor
Nya fötter
Nya gummidetaljer

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/01/15 :  22:06:42  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Är inte ERA upphängd i tre fjädrar med gummibussningar som t ex Thorens? Kanske idé att byta dom också i så fall?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/01/15 :  22:07:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hoppas vi får se lite bilder på återupplivningsförsöken?
Jag skulle själv försöka hitta silikonvätska till tonarmslyften på en SME 3009 S2 Imp, och skaffade en trög sak som jag har för mig var på 35-50 000CTS, men det fungerade inte alls. Jag beställde original från SME och den var mer som vaselin i konsistensen...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/16 :  07:27:28  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Tonarmen är upphängd i fyra fjädrar utan något som helst gummi eller annat. Det enda stället som det finns gummi är axellagret till skivtallriken. Själva lådan är bara ihopskruvad utan några konstigheter. Verkar finnas lite olika versioner men min är den minst avancerade.

Bilder kommer, dock så är internet nere för mig så det är lite krångligt att komma åt webben.

Jag öppnade lyften och det lilla som fanns kvar var var som du säger som vaselin så 300000/500000 blir nog bra.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2014/01/16 :  09:03:56  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Servicemanualen för SME 3009 säger 1000000 cts (1x10e6 alltså)
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/01/16 :  10:46:58  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Har också en ERA 444 jag fick med på köpet. Kanske är dags att sparka liv i den lilla rackaren.

/Marcus
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/16 :  17:37:33  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Tonarmslyften är helt enkelt en cylinder med en kolv. Inget märkvärdigt men för att den ska fungera så måste silikonet kunna åka runt kolven så att den kan åka upp eller ner. Det lilla som var kvar hade väl torkat lite eftersom resten hade kunnat rinna ut. Provar med 500000.

Kunde ta en titt på lite fötter. Sonic designs fötter var tok för små, om man sätter två på varandra kanske det skulle gå. Fick även se lite mer avancerade fötter med fjädrar. Enligt förpackningen skulle de nog fungera bra men de var dyra (750kr).

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/30 :  16:48:44  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Här kommer en bild på urverket. Kan inte bli mycket enklare.
Utan själva kåpan så är det en del vibrationer mm. men det går att provspela i alla fall. Ett problem som uppstått är att det snurrar för sakta. Innan var det lite för snabbt men nu är det lite för sakta. Byter jag till original remmen är det likadant. Lagret till skivtallriken är smörjd med olja och motorn har rengjorts från gammalt gummi. Om något borde det snurra snabbare... Får se om jag kan hitta felet.



Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/02/17 17:57:00
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/02/17 :  17:21:56  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Snurrar fortfarande lite för långsamt men nu bara på 45... Byter kondingen men tror knappast det hjälper.

Var i alla fall inne på Balance och beställde nytt kablage samt lite silikonolja.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/02/17 :  21:25:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ser ut att vara ngn form av mekanisk hastighetsreglering? Jag antar att motorn är en vanlig synkronmotor?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/02/18 :  07:32:22  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Japp, remmen flyttas upp eller ner för 45/33 på motorn med hjälp av spaken.
Motorn är en 48 polig synkronmotor.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/17 :  16:48:02  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Nya sladdar är monterade. Väntar fortfarande på lite silikon men den går använda ändå.

Jag har satt ihop den och visst så snurrar den. Låter förträffligt! Jag har dock ett litet problem. Nålen är så mjuk att jag får mycket infraljud. Jag kör med 0.75g nåltryck (har jag högre bottnar nålen) och spelaren står stadigt. Problemet ligger alltså att alla skivor inte är helt platta men det går knappast göra något åt. Finns det något annat man kan göra? Hjälper en del med subsonic filtret men inte helt.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2014/03/18 :  16:34:57  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Om nålen bottnar vid högre nåltryck så verkar den ju inte helt ok. XLM rekommenderas 0.75 - 1.5 g och VLM 1 - 2 g. Har du våg att kontrollera med?
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/18 :  16:48:08  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Har tyvärr inte det. Tror att det är gummit till nålen men priset för en ny nål är för tillfället lite högt för mig. Den låter bra så den får sitta på tills jag köpt mig en ny nål. Den följer skivan väldigt bra och lågt nåltryck är bra för skivan så jag får överleva med lite hoppande baselement.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2014/03/18 :  20:00:54  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
"Högt" nåltryck nöter inte på skivan heller. Felinställd pickup (med svårare slipning) kan däremot göra det.
Tror det var Ingvar öhman som tidigare gjorde ett test på någon skiva med igentligen bara ett spår - och lät den stå och snurra i ett antal timmar (motsvarande x-tusen spelningar) och det var i stort sett inte ens mätbar skillnad. Däremot sparar lågt nåltryck på själva nålen :-)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/05/10 :  21:47:33  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Blymattor monterade på alla rena plåtsidor. Har även satt dit två RCA därbak så man kan byta sladdar.

Först intrycket är över förväntan. Mycket mer stabilare ljud och den redan väldigt tighta basen är nu ännu mer tight. Det var helt klart värt arbetet!

Jag provade även att ta en skumgummibit och skära ut fyra fötter. Blev bara värre. Armen hoppade runt som en loppa. Nu så står den direkt på ett par kassettband vilket verkar fungera bra. Eftersom att laminatgolvet inte ligger helt stilla så tror jag det bästa är fasta fötter. Får ta och såga ut fyra träbitar istället.

Jag har provat lite olika nåltryck och 0.9g verkar vara det bästa. Spårar och låter som den ska samt att den inte är helt intryckt i pickupen.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/05/10 :  22:47:47  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
0,9 gram låter väldigt lite. Vad har du för puppa?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/05/11 :  10:57:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Däremot sparar lågt nåltryck på själva nålen :-)


Men det är det ända. För lågt nåltryck kan skada skivorna så att de blir helt ospelbara anledningen till detta är att det lägre nåltrycket gör att nålen börjar rida uppe på spårets väggar och orsakar då skador när nålen kastas mellan spårväggarna. Detta fenomen skapar brännmärken på de partier som är känsligast dvs. de område som innehåller mellanregister och diskant det uppstår helt enkelt distorsion.

Därför skall man alltid se till att ha så korrekt nåltryck som möjligt så skaffa en bra nålvåg.

Här den jag använder http://www.dx.com/p/mini-precision-digital-pocket-scale-100g-max-0-01g-resolution-29836

Din ERA kan spela väldigt bra när du har fått ordning på den jag har en bekant som har en sådan och blir lite imponerad varje gång jag hör den.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/05/11 :  12:11:37  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Kör med en ADC ZLM.

Har jag mer nåltryck så trycks nålen in för mycket men har jag mindre så blir det en del distorsion (speciellt i röster). Som jag har det nu så är nålen inte helt intryckt och jag har ingen distorsion. Låter det såhär bra tror jag knappast att jag skadar skivan.

Jag får ta och köpa en sån där våg. Kostar ingenting och vem vet hur exakt den inbyggda ''vågen'' är i tonarmen.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000