HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Moddning av en liten sub
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2014/02/09 :  23:32:34  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Dags att dela med sig i den lilla skalan.
Emellan alla oavslutade årslånga projekt dyker sådana här små solstråle projekt upp, som påbörjas och avslutas inom loppet av några dagar.

Upptakten var min pappa, som tycker sig sakna lite botten, lite kött och blod, sedan han bytte högtalare. En subbas kan kanske hjälpa och skapa en liten nytändning, men skall det alls bli av de närmaste åren så får jag helt enkelt köpa en åt honom.
Sagt och gjort, ett par veckor senare dök en liten Mirage sub upp på blocket för ett par hundralappar.
Lite risigt skick, repor i plastfanéren, trasiga hörn m.m. men ett solklart fynd. 8" i liten portad låda med ett 100W slutsteg. River inga väggar, men duger fint för syftet.



Kopplade in den och testspelade. Inget verkade vara trasigt, men en hel del biljud tyvärr. Ett lätt sjungande missljud och dessutom ett skramlande, som någon komponent låg och vibrerade.
Skruvar loss basen för att kika inuti lådan. Elementet känns helt ok, och skicket är bra, även om plåtkorg känns lite rangligt.



På insidan är det mindre roligt. Basreflexröret sjunger när man knackar på det, kylflänsarna är som två kyrkklockor och hur länge jag än letar så hittar jag inte komponenten som vibrerar. Basröret slutar väldigt nära ena väggen, men det känns väl ambitiöst.



Läge att testa lite moddning för första gången. Inhandlade ett par paket plastelina-lera och tryckte dit på strategiska ställen, bl.a. en klutt mellan röret och väggen. Ringningarna i basröret försvann omedelbart och lådväggen blev lite stummare.
Ringningarna i kylflänsarna och det irriterande vibrerande ljudet verkade försvinna när jag tryckte hårt mot ena flänsen. Kapade en lite träbit som kilades in och limmades, vilket verkar fungera. När jag ändå var i farten kletade jag på ett lager på högtalarkorgen enligt Svalanders instruktioner och lite plastic padding mellan korg och magnet. Såg inte klokt ut men kändes omedelbart stabilare.



Nu låter det faktiskt riktigt trevligt, basen fyller i utan att lägga till eller direkt göra sig påmind. Förrän man stänger av den. Helt klart välinvesterad tid och detta har ju knappast med åldern/skicket att göra. Får en att tänka efter...

Så till det yttre. Lite spackel och en rulle dc-fix i bokmönster som matchar pappas frontar. Var första gången jag använde dc-fix, men det var förvånansvärt enkelt. Klantade mig lite och glömde torka av den sista sidan som monterades. Smuts under plasten syns rätt tydligt, även minimala ojämnheter, men bara i vissa vinklar så det får vara.
Skönt med projekt som bara ger energi.



NJR

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/02/10 :  06:44:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Tjusigt! Återbruk is the shit. Som du säger, ett sånt där litet projekt som blir lyckat ger energi.

/M
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/02/10 :  09:29:27  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Tycker att den ser riktigt snygg ut.

Rör...
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/02/12 :  08:14:55  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Riktigt roligt projekt. Att modda är skoj för det behöver inte alls bli dyrt för att göra stora förbättringar.

Musik är livet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000