HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Wimp HiFi nu släppt för pc/mac.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/25 :  06:54:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Det är inte lossless betan nej.


Kanske ändra rubriken då om Hifi-klienten bara har Normal.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/02/25 07:43:28
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/25 :  08:11:06  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Kanske ändra rubriken då om Hifi-klienten bara har Normal.


Hur menar du nu..?
Jag kan välja mellan Normal, Hög, och HiFi.
Och det låter fantastiskt i HiFi-läget..!

Edited by - CH on 2014/02/25 08:13:16
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/25 :  08:27:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok, trodde att din kommentar gällde Hifi-läget:
quote:
Det är inte lossless betan nej.


Jag har bara Normalvalet på betan.
Kanske det har med vilken Windows-variant man kör (har Windows 7)?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/25 :  08:30:39  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Ok, trodde att din kommentar gällde Hifi-läget:
quote:
Det är inte lossless betan nej.


Jag har bara Normalvalet på betan.
Kanske det har med vilken Windows-variant man kör (har Windows 7)?



Läste du inte min lilla mini-test med Kari Bremnes tidigare i tråden..?
Om du tar och investerar 199kr så ska du nog se att även du får det att fungera...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/25 :  08:41:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok, då har jag missförstått det hela.
Trodde att 24-timmarsperioden inkluderade lossless, andra inlägg fick mig att tro det.

Nej, 199:- är ju ingenting i detta fallet, även om jag nu har Karis skivor redan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/25 :  09:34:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tänk vad man kan få om man betalar lite pengar nuförtiden.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/25 :  09:46:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
När jag nu skall uppgradera så står det:

quote:
Du har en kampanj som ger dig 24 timmars fri tillgång till WiMP HiFi. Efter gratisperioden måste du själv uppgradera till ett WiMP HiFi-abonnemang för att fortsätta njuta av din favoritmusik i lossless ljudkvalitet. Giltig till 25.02.2014


Detta gäller väl inte datorvarianten då.

Gratis och gratis förresten. Med någon slags egen interndebitering har jag redan överskridit 199:- med råge på att försöka få lossless under provperioden. Men bara det blir bra i slutändan så får man ha överseende med det.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/25 :  09:51:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Fick Hifi efter betalning och återstart av Betan

Tack CH och ni andra för ert tålamod med mig

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/02/25 09:53:30
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/25 :  11:00:10  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Fick Hifi efter betalning och återstart av Betan

Tack CH och ni andra för ert tålamod med mig


Hur tycker trådsabotören att det låter nu då....?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/25 :  11:43:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det får bli finlyssning ikväll.

Kan dock redan konstatera att senaste månadens skivinköp var helt onödiga; de fanns alla på Wimp.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/25 :  12:30:39  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Går fint att importera spellistor från Spotify oxo...kanon..!

Lyssnar (njuter?) just nu av grannforumets <20Hz lista...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/02/25 :  13:31:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Lyssnar (njuter?) just nu av grannforumets <20Hz lista...


Vill du posta länk?


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/25 :  13:46:06  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
spotify:user:mrkitten:playlist:1Of0wCy23zikiR2kdzNeCo

http://open.spotify.com/user/mrkitten/playlist/1Of0wCy23zikiR2kdzNeCo
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/25 :  13:56:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Var försiktig med volymen bara...den listan bottnar nog vilket system som helst..
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/25 :  23:14:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Det får bli finlyssning ikväll.



Här är då mina intryck i min anläggning:

Loopade Wimp-klienten till JRMCs Live WASAPI.
Spelade sedan samma stycken i 44/16 flac direkt från JRMC.
Upprepade ännu en gång, men då inte hela stycket.

Gjorde följande noteringar till Wimps nackdel (sorry):

Alla Wimpuppspelningar började med dropouts i någon sekund. Men det är kanske barnsjukdomar, det är ju en betarelease som är testad.

Rebekka Bakken #8211; Not A Woman
Andra och tredje stämmorna inte lika distinkta samt svåra att placera.

Kari Bremnes #8211; Sangen om fyret ved Tornehamn
Både pulshöjning, svettningar och nackhårsresning uteblev. Med andra ord ingen nerv.

Van Morrison #8211; Moondance
Vans säregna och fraserade röst kom inte fram lika bra. Soloinstrumenten (flöjt samt saxofon) framträdde inte lika klart som i 44/16. Inga rysningar här inte.

Nils Lofgren #8211; Keith Don't Go
Gitarrerna fick ingen kropp. "Trumslagen" på gitarren ej distinkta. Gitarrplocket vid 3:23 och framåt distade.

Imelda May #8211; Johnny Got A Boom Boom
Likadant här, ståbasen fick ingen kropp. Perkussionen lite väl avrundat, här skall det skrälla rejält.


Kort sagt, det lät inte som om det skulle vara lossless 44/16 från Wimp Hifi.
Det kan ju också vara JRMCs WASAPI Live-koppling som inte är fullgod.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/25 :  23:48:28  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Intressant.

Jag har tidigare upplevt försämring när jag kört film i XBMC loopat in via Asio-bridge i jriver, kontra att köra filmen direkt i jriver.

Har ännu inte provat Wimp loopat till jriver då jag för stunden inte har behövt jrivers signalbehandling, detta då jag tillfälligt endast kör två passiva högtalare och inga subbar etc.
Jag vet att du behöver signalbehandlingen för att ditt system skall spela.

Men att spela Bremnes direkt i Wimp till Dirac-processorn, kontra jriver Bremnes flac till Dirac-processorn = ingen skillnad i mitt system.

Men jag skall prova loopbacken senare, både jrivers egen och Asio-bridge. Det är ju f-n om den skall degradera ljudet...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/26 :  01:26:31  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Så, nu har jag testat vidare.

Eftersom jag kör Dirac kan jag inte använda jrivers inbyggda loopback, men Asio-bridge går finfint. Solhaga, du kör inte Dirac, eller..?

Nåväl, jag har nu spelat tillräckligt med Kari Bremnes och Chick Corea för resten av året (nästan) på tre olika sätt:

Jriver flac till Dirac processorn.
Wimp till Dirac processorn.
Wimp via Asio-bridge till jriver till Dirac processorn.

Nej, jag hör ingen skillnad. Det är jag jäkligt glad över, då jrivers dsp kommer utnyttjas ordentligt framöver.

Solhaga, dina resultat förbryllar mig..
Du har ställt in Wimp på HiFi-läge..?

Prova Asio-bridge istället för jrivers loopback och se om det blir bättre..?!?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/02/26 :  01:44:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Var försiktig med volymen bara...den listan bottnar nog vilket system som helst..


Shit, det där var kul!!
Och högt :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/26 :  01:50:33  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Mer test...tur man inte ska upp o jobba imorrn...

Klassikern Keith don't go. Nej, ingen skillnad där heller, och ingen dist 3.23 o framåt..?!?

Antingen har du något fel i uppspelningskedjan eller så är mitt system för oupplöst...

Men prova Asio-bridge.

(Detta är mest mellan Solhaga o mig, men kanske intressant för nån annan oxo, hoppas jag)
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/26 :  06:23:58  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Ursäkta en kanske korkad fråga .
Varför via river, dirac och en massa via kopplingar.
I mitt fall kör jag WIMP HIFI -mini mac - rakt in i en DAC (AMR) DAC via USB - direkt slutsteg.
Minimera ju störkällor och enligt mig låter (nästan) som vinyl.
Droppsout i bland i början är det ända besvärande, jag rippar inte längre till flac, 95% av låtarna finns som man söker finns redan.
Är det för att elektronisk dela upp signalen till olika återgivande?
Ursäkt of topic, nyfiken!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/02/26 :  07:50:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@CH:
Det är säkerligen något skumt med WASAPI-kopplingen.

Wimp är dock redan konfigurerad för ASIO ut (USB-DAC:en) som på något oklart sätt ändå letar sig till JRMC WASAPI.
Det är väl där det skiter sig.

ASIO in på JRMC kopplar dock in motsvarande USB ADC, så den vägen är låst.
Skall försöka få Jack att skapa en direktkoppling mellan Wimp ASIO och Frequency Allocator.
Inte lika smidigt som att köra via JRMC när jag vill växla mellan mitt bibliotek och Wimps.

Jag försäkrade mig flera gånger att Hifi var valt, det stod också Hifi i Wimpspelaren.

Kan inte använda DIRAC då den inte har 2x2 utgångar med olika PEQ/frekvenssvar.

@CAB:
Har också DAC via USB - direkt slutsteg, men slutstegen är kopplade direkt till högtalarelementen.
All signalbehandling sker alltså i datorn.
Detta för att minimera analoga komponenter i signalkedjan och för att jag inte vill att det skall låta, bara återge.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/26 :  08:52:25  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Är det för att elektronisk dela upp signalen till olika återgivande?


Yes. Alltså när man kör helt aktiva system.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/02/26 :  08:57:19  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Kan inte använda DIRAC då den inte har 2x2 utgångar med olika PEQ/frekvenssvar.


Du kör idag delningarna via Frequency Allocator eller..? Räcker inte det..?? Går ju även att förlita sig på enbart jrmc för delningarna..?
Isåfall borde det väl gå att använda Dirac, just så kör Bernt J..?
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/26 :  09:02:13  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Solhaga:
Tack för svar, låter spännande om jag fattar rätt inga komponenter (delningsfilter)i signalkedjan mellan olika högtalare, bra!
Tillför inte dataprogramet / datorn i sig signalpåverkan ( det verkar ju så om man läser ovan skrivna) och medför det inte andra svårigheter mellan högtalarkomponenter.
Blir det inte onaturligt hög verkningsgrad som måste tämjas? Jag tycker att redan vid 100db ställs det krav på filtrering av strömatning till bl. a transformatorer att ger visserligen attacken i musiken finns men på bekostnad av musikaliteten.
Visst är det effektfullt på en rockkonsert men när man lyssnar på samma band utan PA låter det så låter det så mycket bättre klubb/konserthus, dvs. Utan krav på verkningsgrad. Är signalen ren och opåverkad till förstärkeriet är kanske då min fråga?
Allt låter mycket spännande, här måste jag lära mig och kan jag få användning av mera av mina olika rörslutsteg för att driva minna högtalare utan delningsfilter låter ju som jackpot förutsatt att inget tillförs.....,. Klart spännande!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/26 :  09:09:05  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Förlåt att jag inte höll mig till topic.
Claes har erbjudit sig att förklara ( spännande) så återgå Ni till ämnet, jag blir genom Denne vänlighet omhändertagen och får min nyfikenhet stillad,
Tack och förlåt en nyfiken Göteborgare.
Christian
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000