HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nytt hus och nya möjligheter..?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/02/25 :  09:32:43  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Eller inte så mycket som man kunde önska men något kanske kan funka ok/skapligt iaf?

Förutsättningar:
Vardagsrummet är ca 7*4m uppdelat i "2" delar då ena långväggen har en altandörr på mitten och den andra långväggen öppning mot hallen och resten av huset.
Då soffan inte kommer bytas ut på ett tag kommer den endast få plats mot ena kortväggen och blicka ut mot rummet.
Detta innebär att högtalarna kommer att få spela från halva rummet in mot soffan. Ingen vägg bakom högtalarna med andra ord. Högtalarna kommer även att behöva stå så nära som en halvmeter från sidoväggarna också. Utvinklingsbar TV kommer att sitta på ena långväggen och för att den inte skall sitta i taket samtidigt som den inte skall stå ivägen för ena högtalaren helst så är väl 1m högtalare maxhöjden
Känns som en mardröm att få till ok ljud men det kanske kan gå?

Funderingar som jag har eller har haft:

Magnepan skulle kunna funka men frugan säger nej till rumsavdelare.

Carlsson OA50/52 alternativt Larsen 6 ståendes "fel" utmed långväggen men ändå delvis riktade mot soffan?

Gradient högtalare (dyra) eller någon form av dipol som inte skärmar av rummet totalt (läs 1,5m höga och metern breda)?

Andra tankar är typen JBL monitor eller Tannoyer som är max 1m höga? Frågan är om det blir någon bas alls då?

Helst hade jag velat bygga själv men då mätutrustning saknas är det svårt att bygga helt från scratch! Kopiera eller modifiera befintliga DIY projekt skulle funka bra.

Har ni några tips eller idéer?

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7522 Posts

Posted - 2014/02/26 :  00:26:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nära sidoväggarna men ingen vägg direkt bakom högtalarna, det låter ju som ett kanonläge för dipoler. Någon meter breda ska de inte behöva vara, Linkwitz Orion är t.ex. ca 33cm bred vad jag kan förstå.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/02/26 :  09:38:17  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag instämmer med Fuling, skulle vara roligt att testa dipoler med de förutsättningarna.
Jag har dipoler men ett uselt vardagsrum.. Rätt placerade låter de bra, som de står nu är det hemskt. Ett rum bakom högtalarna, separerat med en tunn mjuk vägg 40 cm från bakkant av högtalarna.

Rör...
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/02/26 :  11:06:12  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Jo, jag har förstått att dipoler skulle funka bra. Orion är jag lite tveksam till bara, vet inte varför har fått för mig att de har karaktären lite "artiga" och mjuka men korrekta. Kan ha fel. Finns det någon i göteborgstrakten som kan dema?
Finns det fler än Orion att titta på? Jamo R907 är för dyra.

Samtidigt är jag lite nyfiken på att testa högtalare som JBL L80, 4412, Tannoy DC (eller tom Seas A26) eller liknande oxå.

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/03/07 :  10:10:40  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Om jag skulle bygga egna JBL eller Tannoykopior, vilka element är det som gäller då? Finns ju en så stor uppsjö framför allt från JBL.

Tänker mig en monitor på max 100L, ner till 40Hz, 2 eller 3-vägs passivt filter. 10-15 tum i basen.

Såg länken till Kendricks JBL i en annan tråd. Vet att det finns lite kunskap om JBL/ Tannoy här. Andra alternativ typ Beyma, 18sounds, Faital osv funkar ju också (faktiskt även Seas, Scan-speak osv, jag är inte så kinkig)men jag har dålig koll.

Max 10" för element och filter
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/03/07 :  11:27:49  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Med 100 liter max kan kanske 15 i basen bli svårt.

max 10kkr för element och filter bromsar en del också förstås.

Ett förslag ska du få iaf. Tänker mig en två vägare med LE14(JBL 250ti) med ett typ H9800 horn med lämplig 1,5" driver i, kanske 2451( går att hotta upp med true extent Be membran sen om du vill)

Le14 har jag sett på hifisentralen.no och 2451 dyker upp lite då och då på tradera/blocket. Det är väl egentligen hornet som är svårt att få tag på. Finns dom som gör kopior. Matsj kan ha ett par liggande fortfarande?

Ska du få detta för 10k får du nog gå en prutkurs iof.

Det finns så mycket olika som du säger och så många olika element som skulle passa bra ihop. Jag är lite svag för sånna tvåvägare typ TAD monitorerna 2402, 2404 osv. Kör med 4425 på kontoret och har du tur kanske du kan hitta ett par för runt 10 loppor. (Kendrick verkar gilla dom, finns många videos på dom)

/Marcus
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/03/07 :  11:50:25  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Skulle nog kunna gå upp till 120-140L om det skulle behövas, beror lite på utformningen.

Vet att inte 10-12000:- ger mig de stora och fina JBLarna men hur är det med lite nyare och billigare? 4410/4412? Bara skräp?

Finns lite annonser på magasinet och på hifi4all men om de är bra saker och vad de kan användas till vet jag inte.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/03/07 :  12:04:24  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Jag vet inte hur de nyare låter. Att de skulle vara skräp tror jag absolut inte, de är ju JBL trots allt :) Fördelen med de äldre är att det finns mycket referenser på nätet (som man givetvis får ta med en nypa salt) samtidigt borde det gå att få provlyssna nyare grejer i butikerna som säljer dom men jag vet faktiskt inte var man kan göra det.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/08 :  07:11:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
4410/4412 är lite mer för närlyssning än dom äldre monitorerna. Har man dom för nära vägg blir dom också lätt bumliga. Avsaknad av väggstöd får dom att låta lite fattiga i basen.

Resten är bara positivt :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/03/08 :  08:53:43  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Lyssningsavstånd ca 3m och inget väggstöd.

Funderar på att gå till "handlarn" och lyssna på XPL160 om det kan vara något?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/08 :  08:57:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då är det inte så illa, dom med suffixet A är den nyare modellen med anorlunda filter o något mindre låda.
Jag har ägt xpl 200 men lyssnat för lite på 160 för att kunna säga något.
Dom borde dock vara billiga!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/09/16 :  10:41:07  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
SÅ var man igång med tankarna igen.. och de fastnar för tankarna hos dipoler/ OB pga av förutsättnignarna i rummet, finns någon eller några resonanser i basen (Mina små slutna stativare drar igång dem rejält ibland när det tittas på film, mindre vid musiklyssning. Har inte mätt upp!).

Visst hade JBL, Tannoy eller No-Frills-Audio varit lockande vid en normal möblering men måste tänka på rummets stora inverkan, både med brist av väggstöd men även pga resonanserna. ML eller Magnapan funkar säkert också men det suger lite i byggtarmen.

Är det Eminence Alpha 15 som gäller som bas vid OB eller vad finns det för alternativ? Gissar att det är högt Qts som är vägen att gå utan väggstöd?

Just nu har jag lite element liggandes hemma men osäker om de går att använda ihop med ovan nämnda bas pga så olika känslighet?

Seas L22rn4x/p
Seas Ca18rly
Seas 22taf/g

Eller vet ni om något annat diy-projekt ni kan rekommendera som håller sig inom hyfsat snäva ekonomiska ramar? Av någon anledning är inte Orion så lockande.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/09/16 :  11:51:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Aktivt eller passivt filter eller rentavt DSP/datorlösning?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/09/16 :  19:25:42  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Helst passiv lösning så slipper jag mer slutsteg.
Kan dock dela basen mot toppar i recivern idag.

Men gissar att det är svårt med dipol i basen utan LT eller väldigt många basar?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/09/16 :  20:16:13  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok, har ingen erfarenhet av att köra OB passivt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/16 :  20:28:18  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Dipoler generellt är nog att föredra att köra aktivt på alla register. Linkwitz gjorde även lx521 som är en nyare variant av orion dock lite billigare element i. Dock spräcker nog de också budgeten iomed alla aktiva förstärkarkanaler.
Linkwitz har även Pluto som kanske är ett alternativ även om jag inte hört dem. Sen finns även NaO men de har jag inte hört heller.
Jag vet inte om CH har kvar sina orion eller om han fick dem sålda. Han skulle säkert kunna dema och visa att de kanske inte är så "snälla" som du tror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000