HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Schiit Gungnir
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/03/27 :  20:19:45  Show Profile Send dB a Private Message
Då var det dags för en ny pryl från USA. Efter en väldigt lyckat inköp av VTA ST120, blir nästa en ny DAC.
Efter mycket letande hittade jag denna krabat med ett lustigt namn: Schitt Gungnir www.schiit.com/products/gungnir
Vet inte vad Schitt betyder men ska tydligen uttalas som man tror.. Ehh... OK...
Gungnir däremot är namnet på Odins spjut vilket tyder på ett träffsäkert val!
Har kollat lite vilka som står bakom Schiit och hittade följande info:

Mike Moffat was the founder of Theta, Theta Digital, and Angstrom, and his audio history covers an impressive list of firsts, including the first standalone DAC, the Theta DSPre, the first use of digital signal processing and bit-perfect digital filter algorithms, the first DTS surround processor, and more.

Jason Stoddard was the former engineering lead at Sumo, designing power amps that included Polaris II, Polaris III, Andromeda III, Ulysses, Ulysses II, The Ten, The Five, as well as preamplifiers including Athena II, Diana, and Artemis, and Sumos first digital line: Axiom and Theorem.

Så gubbarna bör veta vad de håller på med! Intressant!
15 dagars "öppet köp", 5 års garanti, uppgraderings möjligheter, ingen uppsampling, diskret uppbyggd analogdel, vettiga priser med tanke på vad man får, snygg som 17, bra omdöme, både av användare och skribenter.
Dags lägga in en beställning!
Spännande!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2014/04/01 23:08:19

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2014/03/27 :  22:03:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ser intressant ut!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2014/03/27 :  23:37:19  Show Profile Send govinda a Private Message
Ser framemot att följa kul

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/28 :  04:18:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Off topic,
Var gång jag ser hur Asagudarnas namn uttalas på Engelska (as)garvar jag.

On topic,
Intressanta produkter med helt Ok priser!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/03/28 :  08:23:20  Show Profile Send dB a Private Message
Första uppdatering.
Schitt är riktigt snabba på att svara på mail. Varje mail jag har skickat har besvarats inom 2 timmar. Man ska självklart ha tidsdifferansen i åtanke.

Ang lev tid. fick jag detta svar i natt:
"The Gungnir is slowly coming out of backorder, so your order should hopefully be shipped within the next couple of business days."
Förhoppningsvis är den framme inom 2 veckor (inkl transporttiden).

Är lite nyfiken på Loki ( http://schiit.com/products/loki ) för 150$ får man DSD avkoning, om man nu behöver den...

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/03/28 :  22:53:33  Show Profile Send dB a Private Message
Uppdatering Nr 2, The Schitt has been shipped.
Sen' är det lite roligt att lillebror Bifrost har hamnat på Stereophiles lista över rekommenderade produkter!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/03/29 :  09:15:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det skall bli kul att höra om din intryck av din Schiit!
Den tål nog att jämföras med flera stora namn!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2014/03/29 :  10:28:26  Show Profile Send Io a Private Message
Det här är en av få digitala apparater som jag verkligen är nyfiken på. Ser fram mot att få höra dina intryck!

/O


  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/04/01 :  15:09:13  Show Profile Send dB a Private Message
DACen är i Sverige. Hoppas att få den imorgon eller torsdag. Det gick riktigt snabbt, 5-6 dagar från beställning till leverans!
Jason Stoddard håller på att skriva en bok om Schiit Audio, hans erfarenheter av Sumo, Theta... Intressant läsning:
http://www.head-fi.org/t/701900/schiit-happened-the-story-of-the-worlds-most-improbable-start-up

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/04/02 :  15:35:05  Show Profile Send dB a Private Message
Gungnir är uppkopplad och spelar.
Första intryck.
Den är större och tyngre än vad jag hade väntat mig. Riktigt snygg! Byggkvalité känns kanon, 10/10.
På baksidan hittar man följande ingångar: Coax, BNC, Optisk/SPDIF och USB.
Utgångar XLR och dubbla RCA
På framsidan hittar man en knapp där man väljer ingångar samt 5 st lysdioder (vita) Första 4 visar vilken ingång man har valt och den femte lyser när (citerar så slipper jag förklara fel): "Technically, Adapticlock is the industry#180;s most advanced jitter-reducing reclocking system. It automatically switches between VCXO and VCO reclocking, depending on the quality of your source. High-quality sources run on the VCXOs, for best jitter performance. Lower-quality sources that deviate from the range of the VCXOs are routed automatically to the VCOs, and an LED on the front panel comes on. We call this the "buy better gear" light. "
Den lyser inte när jag spelar ifrån min Squeezebox Touch så man kan säga att Squeezebox får godkänt av Gungnir (spelar via VCXO).
Ljudet out of the box var lovande men det kändes att det kunde bli bättre. Gungnir fick spela i 2 timmar och bli lite varm. Nu var det mycket bättre. Jag kan inte säga någonting annat utan att upprepa allt som redan är skrivet i användarrecensioner. Ljudet är detaljerad, inga hissade diskanter och aldrig påträngande och tröttsam. Underbar 3d känsla. Helt enkelt naturligt ljud. En kille skrev att han inte behöver sin Linn LP12 längre och jag förstår vad han menar.
Även om ingenting förbättras med "inspelning" är jag riktigt, riktigt nöjd. Helt otrolig vad man kan få för pengarna när man skippar mellanhänder. Vågar inte ens gissa vad den hade kostat om den såldes via vanliga försäljningskanaler.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2014/04/03 :  09:47:17  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message
Åkte du på tull och moms när du importerade gungnir?

Mats
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/04/03 :  14:21:16  Show Profile Send dB a Private Message
Hej Mats,
Ja,det gör jag varje gång jag handlar i från USA. Det gick på 1450:- men även med detta påslag känns Gungnir extremt prisvärd.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2014/04/13 :  21:10:03  Show Profile Send bmxx a Private Message
Hur tror du den står sig mot DAC1:an??

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/04/18 :  10:17:19  Show Profile Send dB a Private Message
bmxx
DAC1 har en annan spelstil. Jag blir lyssningstrött av den - upplever den som (ursäkta uttrycket) "syntetisk" på något sätt. Detaljerna kommer över en och jag kan inte slapna av och njuta av musiken. Gungnir förmedlar inte mindre detaljer men den spelar på ett naturligare sätt. Allt känns mer harmonisk, inga hissade diskanter, uppsampling eller liknande - bara underbar musik :)
Jag skulle aldrig välja en DAC1 över Gungnir, bara mina 0,02$.



Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2014/04/30 :  10:43:34  Show Profile Send bmxx a Private Message
OK. Tack för svar. :)

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000