HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sommarprojekt beyma 15k200 näsan klara
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/03/28 :  14:09:13  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Hej allihop,

Köpte för ett tag sedan fyra basar som jag tänkte bygga något roligt av. Målet är att bygga några bottnar till mina Mackie toppar. Tänker att dessa ska spela mellan ca 40-150Hz. Kommer att använda mitt dbx driverack PA+ delningsfilter och labsteg. Har ni några andra förslag? Horn? Hade varit fint om dem hade passar i tham15 men de verkar inte trivas tillsammans. Har googlat lite för att få lite inspiration men hittar inget spännande.



Vad tror ni om det här? -3 vid 48Hz




Tänkt design

Edited by - goodsound on 2014/07/22 12:41:10

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/03/29 :  06:30:25  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Är det för hemmabruk/hifi el för PA? Jag brottas litet med Basreflex el hornlösningen litet med och jag har PRO-element, Jag vet att Johannes (en kille här på forat) hade en k200 som han ville göra något skoj med, det är samma typ av låda som jag funderar på att bygga till mina JBL 2242. Här är hans tråd och simuleringar: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81232

Men jag är novis på detta med högtalarkonstruktioner och vidarebefordrar bara vad jag läst samt hört. Doch har jag hört beyma K200 i dubbel-15 lådor i BR för länge sedan och vad jag minns lät de mycket trevligt men spelade inte speciellt djupt. Lådorna var av Typ: JBL 4715a men jag vill minnas av porten va ändrad för k200.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/03/29 :  08:32:44  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Hej.
I denna tråd har det diskuterats och simulerats en del med SM115K, vilket är snudd på samma element.
Mina BR på 135 liter spelar riktigt bra och som jag uppfattar det, med hyfsat djup. Saknar inget normalt sett.
Så allt är väl en fråga om hur högt man vill spela och hur stort det får vara - som vanligt...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88377&whichpage=4

Mvh:
Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/03/29 :  09:53:23  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Ska använda dem till PA. Lådorna jag skissade på ligger på endast 178 liter för dubbla element vilket är litet. Storleken har egentligen ingen betydelse:) men jag ser gärna dem så små som möjligt. Jbl 4715 är mycket större än mina. OM jag nu ska bygga BR, vad ska jag sikta på som -3? 40Hz eller räcker som min sim -3 vid 48 och -10 runt 32Hz.

Vilken avstämning har du på dina basar Figge? 27 el 33

Edited by - goodsound on 2014/03/29 09:54:34
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/03/29 :  11:49:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Stora lågt avstämda MLTL. Du kan lätt få dessa att gå hela vägen ner till 20 Hz. Fina dubstephögtalare. Men vad ska du ha dem till för sorts musik?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/03/29 :  12:39:57  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Ned till 20Hz behöver dem inte gå. Dessa ska användas mestadels utomhus. Musiken kommer att vara blandad, allt från minimal techno (sävlig techno) till indiepop.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2014/03/29 :  13:25:44  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Mina lådor är portade till 36 hz.
Ska du köra PA så kan du nog gå ner i storlek lite. Är din sim på 178 lit med dubbla element ?
Tror det kan vara en fin kompromiss.
Portar du lite högre tål de lite mer effekt, kan ju vara fint i PA.
Har byggt i 28mm bänkskiva så mina är stadiga och döda. Ska man köra med plywood så får det stagas rejält.

//Figge

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/03/30 :  12:35:30  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Japp! Simmen är på 2 element portat till 39Hz. Ökar jag volymen lite till ca 230 liter 45Hz så ökar SPL men group delay ökar till 12,5ms vid 45hz. Är det för högt? Kommer basen att upplevas som bumling då?

Ang material, ska man försöka använda 18mm plywood eller kan man gå ned till 15mm om man stagar väl?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/03/30 :  14:09:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tänk på att slaglängden kommer begränsa före effekttåligheten. Designa därför en mindre låda och lyft tonkurvan elektriskt. Du kan tjäna halva lådvolymen säkert. Simulera mol i hornresp

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/03/30 :  16:54:02  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Tack för all input. Ska jag designa en mindre låda än 178 liter eller tycker ni att den verkar vettig? Ska försöka simma i hornresp men vi är inga kompisar än...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/03/31 :  21:21:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kollade nyss, 178 liter känns för litet. Bygg 225 liter, 500 cm2 och 30
cm lång port. Du kan sätta porten i botten på lådan längs med hela
lådans bredd. Korta då av den 5 cm i och med den medsvängande luften
som adderas.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/04/01 :  10:40:01  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Okej! Då blir den avstämd till 37Hz. Är det korrekt?

Kommer nog att gå på en annan design men det spelar mindre roll.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/04/01 :  12:42:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/04/01 :  21:35:30  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Har designat en ny låda (pappaledig). Totalvolymen hamnade på 266 liter inkl port,element och stag mm.

Till höger på bilden där det är en vit fyrkant, vid porten. Kommer den utstickande sidopanel påverka porten något? Ska man ta med det i någon form av beräkning?

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/04/01 :  22:10:50  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Den portdesignen funkar mycket bra i de lådor jag hört. d&b J-SUB bland annat. (även om den har lite fler funktioner inbyggt)

Om du menar kanten runt lådan så tror jag inte det gör så mycket.
Även om portarna är stora så mår dom alltid bra av att inte få skarpa kanter som skapar blåsljud. Så runda gärna det som går att runda, även insidan.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8250 Posts

Posted - 2014/04/02 :  09:38:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Du kan sätta porten i botten på lådan längs med hela
lådans bredd. Korta då av den 5 cm i och med den medsvängande luften
som adderas.

Gäller detta generellt med slitsportar,att man drar av 5cm från längden?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/04/02 :  09:43:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Slitsportar får ju en hårdare koppling till insidan också, så det korrekta sättet är antagligen att justera porten tills avstämningen blir den man vill ha.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/04/02 :  14:53:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Beroende på bredd och höjd på porten har jag fått dra av 10-20 procent för att hamna rätt. Lådans dämpning spelar också roll.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/04/02 :  16:05:20  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Hur blir det då med en kvadratisk port som jag har designat? Visserligen har jag delat den mitt itu men ändå.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/04/02 :  19:28:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag tror inte att det blir så stor skillnad i verkligheten. Det är ju bara en sida som så att säga förlänger porten. Om det blir skillnad så blir den avstämd lite lägre, vilket du kan kompensera genom att korta den på insidan.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/04/02 :  23:30:51  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Hittade det här igår som Circlomanen har postat
quote:


Man har ett tryckmaxima i hörnen inuti lådan. Sätter man portarna där så "matar" man portresonansen med maximalt tryck, dvs optimerar basreflexfunktionen. Det kombinerat med att trekantiga portar har en mycket större "våt" yta som det heter i båt-termer, dvs mera frikion dvs lägre Q. Man får maximal effektivitet genom hörnplacering av portarna men ett lägre Q på portresonansen pga den större invändiga ytan i portarna. Mindre men ändå viktiga bieffekter är att med slitsportar eller hörnportar jämt fördelat runt elementen så får man en jämnare belastning av konen. Det är kanske viktigast vid lite mer spl, men inte fel i hemmamiljö heller. Hörnportarna är placerade så långt irån elementen som går vid baffelmontering, vilket bidrar till en mjukare avrullning under avstämningsfrekvensen. Ingen jättestor skillnad, men alla bäckar små. Det innebär oxå ett lägre Q på portresonansen.


Hur mycket kan man vinna på det här? Har placerat mina trekantsportar mitt på för att vinna lite stagning på köpet. Men ska man tänka om?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/04/03 :  09:50:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det stämmer att tryckmax för alla resonanser är i hörnen. Alltså även för alla resonanser som kommer från lådans dimensioner. Den basreflexresonans du vill ha ligger långt under lådans resonans vilket innebär att du har samma tryck överallt i lådan. Du får alltså ut mindre skräpresonanser om du inte placerar porten i hörnen. Med din element och portplacering kommer inte portresonanser vara något problem. Det är en bra lösning rent ingenjörersmässigt.

Angående q-värdet kan man antingen minska lådan eller öka mängden dämpmaterial om det skulle vara ett problem. Du vill alltså inte ha varken högre eller lägre q, du vill ha rätt q, det som du simulerat fram. Annars bygger du ja en annan låda än den du simulerat.

Snedbelastning på konen är extremt osannolikt i basreflexfall. Möjligt i en hårt komprimerad pipa.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/04/03 :  10:55:22  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Tack Petter och alla ni andra! Vilka kunskaper ni sitter inne med.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/04/04 :  13:11:17  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Håller på att placera ut handtag på skissen. Skulle vilja ha ett på sidan av lådan men då hamnar handtaget i basporten. Hur mycket påverkar det tror ni?

Se i mitten av bilden där handtaget kommer att sitta.



En annan grej, hur noga på litern att det blir 225? Handtag mm har jag inga exakt siffror på hur mycket plats dem kommer att ta upp. Men räknar så klart med en ungefärlig siffra. 0,6-0,8 liter per handtag.
Go to Top of Page

ssoep
Starting Member

23 Posts

Posted - 2014/04/04 :  23:20:35  Show Profile Send ssoep a Private Message  Reply
Vilket seriöst projekt med ett par "gamla" Beyma.
Riktigt bra element har haft några (minst fyra på 90-talet)
Är de inte ungefär som JBL 2235 mest lämpade om man vill ha bas neråt 20Hz?
Låg verkningsgrad och låg effekttålighet inte riktigt rätt om man är ute efter discobasar.
Med dina förslag så har du en låda som kostar mer än basarna och ger ganska dåligt tryck.
Jag skulle satsa på något annat element för dina behov.

Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/04/05 :  18:36:50  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Du har säker rätt. Men menar du att det inte kommer att bli något discodunk alls? Klart det finns bättre element men till vilken kostnad. Dessa kostar typ inget och lådorna, visst kostar dessa lite men det spelar ingen roll. Kommer jag att bli besviken på ljudtrycket dessa levererar eller avsaknaden av ljudtrycket dem levererar? Tanken är inte att använda dessa till någon form av pro ljudsystem utan ha lite på hemmafester/gårdparty. Men klart att dem måste prestera ljudtryck men jag räknar med att dem inte ska spela högst i stan.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000