HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Överdämpat rum utan någon dämpning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/10 :  09:31:53  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag bor i en betonglägenhet, vilket aldrig är bra för akustiken.
Jag och sambon tänkte det skulle vara snyggt att regla upp en trävägg på ena kortväggen (till vänster om stereon) och så fick det bli.
Virke hade pappa så allt var gratis. Helt perfekt. Snyggt blev det också.
Jag lämnade några mm glipa mellan varje liggande bräda för estetikens skull också. Luftspalten mellan brädorna och den riktiga väggen bakom är ca 17-18 mm.
Nu till frågan. Jag har haft en tryckande känsla över öronen den sista tiden och kunde först inte förstå vad det var. Till en början hade jag stoppat in lite dämpning (glasull) bakom träväggen och tänkte att det kunde göra något. Det tog jag bort efter ett tag.
jag har för närvarande ingen dämpning alls i rummet men jag upplever ändå tryck över öronen.
Kan en trävägg med glipor mellan varje bräda dämpa så det får en sådan effekt?
Kan det också vara så att det är ojämnt dämpat? Alltså att jag bara har trävägg på ena kortväggen?

Tacksam för hjälp.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2014/04/10 09:32:22

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/04/10 :  11:59:29  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har du möjlighet att mäta med XTZ eller liknande?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/10 :  13:46:04  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jo jag ska mäta ikväll efter jobbet. Men det jag tycker är konstigt är att jag inte absorberar något alls utan enbart diffuserar. Många bokhyllor och böcker osv.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/10 :  14:56:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bokhyllor tar långt mindre än vad man kan tro, finns inte djupet diffuseras typ ingenting eller väldigt lite.

Vad du har byggt borde falla under den här kategorin, http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp#showcalc
Nu är det bara att justera den rätt :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/04/10 :  16:01:10  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Kan en trävägg med glipor mellan varje bräda dämpa så det får en sådan effekt?

Du kan ju höra med dom här grabbarna om vad de tycker om en panel med små hål o springor :-)
http://gustafs.com/sv/

Vill ändå vara lite tvärtom "att ett betongrum är suveränt som en grund" då du kommer att ha betydligt mera kontroll från början än om att du har fladdrande och energislukande gipslösningar eller träfiberskivor. Men det går såklart åt en del åtgärder i ett betongrum,men du har energin intakt från början, speciellt i basområdet.
Den panelen som du byggt är ganska effektiv ( med dämpull i) men förmodligen inom ett visst område. Det kanske blir lite "överdämpad" inom ett visst frekvensområde. Att ha en dämpning inom ett smalt område kan göra iallfall mig lite illamående. Om det är samma som "tryck över öronen" vet jag inte.
Vid lite närmare eftertanke: Eftersom det bara är ena kortväggen så borde det totala intrycket inte vara så kraftfullt såvida du inte sitter precis bredvid väggen. Det brukar vara behagligt att ha paneler bakom sig.
Eftersom du bor i lägenhet så undrar man samtidigt om det råkar vara så att man bor i undertryck. Vilket inte är helt ovanligt i täta lägenheter med centralt fläktsystem. Suger det mycket när man öppnar ytterdörren och fönster ? ( energitäta fönster och daloc skyddsdörrar tar bort mycket "luftfunktion")

passus för att mina åsikter inte alls är begrundade mot vetenskap eller mätprogram utan bara tyckande. ( som tur är kan man då ändra sig med åren) :-)

Edited by - Stormen on 2014/04/10 16:12:33
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/10 :  20:35:49  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
--> Stormen:
Jag känner faktiskt igen mycket i det du säger. Jag sitter nära träväggen i vår hörnsoffa (ca 50-60 cm) och det är vänsterörat jag känner det mest i (alltså mot träväggen).
Det borde ju vara undertryck i lägenheten, då man får trycka ganska mycket för att kunna öppna ytterdörren.

Här kommer en skärmdump på en 1-punktsmätning vid lyssningspositionen i soffan.
http://www.fotografpernilsson.se/ovrigt/Roomanalyzer4.jpg

Måste även förklara att lyssningspositionen (sweetspot) inte är så nära väggen som 50-60 cm. Min vanliga plats i soffan är nära väggen, men finlyssningen görs när sambon inte är hemma.
Men fortfarande lyssnar vi ju båda på musik och tittar på film tillsammans, och min plats i soffan lär inte ändras (då den är väldigt bekväm) =)

Jag testade även att tejpa för springorna i väggen, men det gjorde inte så stor skillnad.

Fler tankar och idéer mottages gärna =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2014/04/10 20:37:14
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/10 :  20:39:24  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag vet att jag har en kraftig mod vid 40 hz, men det hade jag i min förra lägenhet också (som även den var betonglägenhet) och där var det inget tryck över öronen.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/04/10 :  21:50:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ja, efterklangstiden vid 40Hz är väldigt lång och den ger även kraftig dipp vid c:a 80 Hz - undrar om det inte är den du upplever som ett tryck?

Jag skulle pröva några alternativa högtalarplaceringar för att kolla om det inte kan bli lite bättre.

Hur man gör det står i Kokboken

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/10 :  21:57:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kan du ge oss måtten på den nya väggen och avståndet bakåt?
Eftersom du inte hörde det innan du smällde upp den så borde det vara den som är boven i dramat.

Kan du ge oss en vattenfallsmätning?
:)

*edit*
Ändra också om till RAW så får du en mer ärlig kurva.
Vattenfallet ger också en mer ärlig bild av vad som händer i basen då RT60 är meningslöst så långt ner

Jämförelsebild från en egen mätning i mitt eget reglerade rum.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/04/10 22:11:32
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/10 :  22:39:49  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Här kommer en väldigt "fin" ritning över vardagsrummet.

http://fotografpernilsson.se/ovrigt/vardagsrum.jpg

Jag fixar en vattenfallsmätning så snart jag kan =)


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/10 :  22:59:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Stämmer måtten, väggen till sovrummet är bredare än träväggen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/10 :  23:35:12  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Nej det är fel av mig. Träväggen ska vara 4,45 meter.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/11 :  01:27:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då gav det teoretiska mening direkt :)
Ditt rum är olikformat men det finns info att hämta iaf.
Då får man fram en mode vid 38hz nere vid träväggen och ett gäng utsläckningar mellan 75-100 också vid träväggen.
38hz är på 5,1met och utsläckningarna är 2,45/4,5met.

Jag har svårt att se att det inte skulle vara väggen som ställer till det. Fast sen sitter du ju relativt nära ett hörn.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/11 :  08:03:22  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ok, jag tror också att det är träväggen. Trycket över öronen känns mer och mer ju närmre väggen jag kommer, och när jag sitter i soffan känns det mest på vänsterörat.
Jag ska testa att sätta för en spånskiva mot väggen där jag sitter för att täcka över mellanrummen mellan brädorna. Om det hjälper blir det ju att ta ner väggen igen och göra utan mellanrum. Jobbigt, men då har jag en lösning i alla fall =)
Jag återkommer med nya mätningar och resultat i helgen!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/04/11 :  09:40:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har du en mätning före/efter träväggsbygget?
En konstruktion med ett hålrum och spalter får en avstämningsfrekvens där den absorberar,
är det något du räknat på så att den sammanfaller med någon problemfrekvens?
(För att ta lägre frekvenser - smalare spalt.)
Finns fler varianter - jag kan rekommendera Adhocs tråd: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=6176

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/11 :  14:26:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
min länk i början av tråden blev inte rätt, klicka på den o välj Slat resonator, då finner du ganska exakt vad din trävägg jobbar som.

För läääänge sedan hade vi en replokal där vi satte upp hålad masonit på reglar en bit ut från väggarna. Dom som vet hur ett trumset låter live hade tappat hakan för det lät precis som på skiva. Inga hårheter överhuvud taget :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/04/11 :  14:31:44  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Funderar lite fritt kring hur hjärnan o kroppen upplever den stora skillnaden mellan att resten av rummet inte har någon dämpning utan mycket reflektion och sedan ganska kraftig absorbering av klang vid sidoväggen.
Hur upplever man det i ett bibliotek när det är dämpat o diffuserat överallt?ganska skönt om man frågar mig. Här hittar vi dock hårt golv som håller lite balans i tillvaron. Går vi till det mest extrema så en liten inspelningsstudio på några kvadrat med full dämpning kan ge en sugande känsla.

Eftersom vi ogillar allt för stora svängningar i frekvens med stående vågor så kanske vi reagerar liknande med efterklang ?
Skulle inte förvåna mig om du lyckats kombinera den nya dämpande väggen med div noder o annat ljudligt skräp i rummet. ( lagen om alls gävlighet såklart )
Men livet är fullt av möjligheter att lära sig nya saker :-)

Att tejpa tror jag inte ger så mycket skillnad. Testa att håll upp spänd plastfolie 2 cm framför munnen o prata. Det hörs mycket tydligt vad du säger. Det blir reproduktion direkt av vågrörelserna. Men håller du upp en kudde omvandlas det till värme istället o du upfattas lite mumligare :-)

Jag är mest imponerad av våran hörsel i denna tråd, tänk att lite estetiskt placerade brälappar kan påverka dig så pass :-)
Sen är du rätt lyckligt lottad som får bygga akustikpaneler av dessa mått för din andra hälft i hushållet :-)

Edited by - Stormen on 2014/04/11 14:36:46
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/04/12 :  16:59:52  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Bogus, träpanelen kan funka ganska bra som absorberande spaltpanel. Jag har en sparad pdf med mätningar från KTH som visar spaltpanel med brädor 70x16 och 34x34 mm. Med 2 till 4 mm spalt är dom riktigt effektiva i området ca 160 till dryga 300 Hz. Har du panelen bara på din ena sida och sitter nära panelen kan resultatet bli en lite skev ljudbiln. PM:a din mailadress så kan jag mejla en kopia av pdf:en, dryga 11 MB, om du vill.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/12 :  23:05:00  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Hej alla.
Jag har nu under kvällen tagit en spånskiva och satt framför träväggen vid min lyssningsposition i soffan, och det gjorde skillnad! Trycket försvann nästan helt från öronen, så jag tror att lite reflektioner där vid min position funkar bättre. Nu gäller det bara att ta ner träväggen och göra om den så det funkar bättre. men det får bli ett senare problem. nu kan jag lugna ner mig lite när jag tror jag har hittat problemet i alla fall =)

Men som ni säger så ska jag nog ändå försöka utnyttja det faktum att jag har en stor trävägg på något sätt, som kan absorbera. Fast mera bredbandigt då.

--> Johan. Tack för din länk. Den var mycket intressant, och jag tror faktiskt att jag kunde identifiera ungefär var väggen har tagit för frekvenser genom att mata in data i formuläret.
(Och visst har du rätt... jag är överlycklig att jag en så förstående bättre hälft).

--> Bernt. Jag har tyvärr ingen bra mätning från innan träväggen var på plats. jag ska kolla igenom din länk när jag får tid. Tack! =)

--> adhoc. Du har pm.

Jag har tyvärr inte hunnit att mäta någonting idag. Får se om jag hinner imorgon.

jag återkommer med fler intryck, funderingar och mätningar =)


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/04/14 :  10:32:18  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Intressant iaktagande med spånskivan.
Kan vara skönare att ha full dämpning bakom lyssningsposition, än bara för ena örat.

Jag är mera inne på att du ska fortsätta i samma stuk o göra mer paneler, bokhyllor o annordningar i rummet. :-)
Du kan ju fylla mellanrummet bakom med träpanel som du svartmålar så blir det tätt. alltså det området som du nu ställde för med skivan. Så lyft bara bort de brädlapparna det gäller och sätt extra bakom så du inte får luftspalt.
Eller ta bort reglarna och montera dit en spånskiva som du målar svart och sedan monterar brädorna på. ( finns lite olika sätt)
En väldigt stor tavla är också en idé, bokhylla i olika utföranden osv.
jag tänker att han man fått in en så stor absorbent så är det ju synd att ta bort den.

Edited by - Stormen on 2014/04/14 10:34:04
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/04/14 :  13:51:00  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Bogus, pdf:en mejlad 13/4.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/14 :  22:15:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ja visst kan lite påverka Vældigt mycket!!
Jag misstænker att hela mitt rum fungerar på det viset før æven med RT60 som ovan så har jag inte gjort något næmnvært med det.

Jag vet att rummet inte ær helt tætt o det drar gærna lite på golvet o uppe vid taket. Sen ær det inte speciellt rakt byggt heller.
Men So What :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/14 :  23:41:15  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
--> Stormen: Japp jag kommer att antingen sätta en spånskiva bakom träpanelen eller sätta brädorna helt kloss an mot varandra. Jag kommer dock att ta ner hela väggen för att hyvla om brädorna då pappa har köpt nya hyvelstål, så nu blir det helt slätt och fint =)
Kommer att lägga upp bilder på hela härligheten sen när det blir klart!

--> Adhoc: Tack =)

Jag har en ny fundering.
När jag läste om slat resonator, så kom jag på att jag har ett ganska stort utrymme bakom tv:n som nu hänger på liknande brädor som jag har på väggen (jag gillar brädstuket som kanske ni förstår). Jag har alltså möjlighet att bygga en stor låda som kommer att bli ungefär 450 liter som jag kan stämma av till 40 hz enligt Johans länk.
Jag har redan testat att bygga en helmholtz där bakom men hur mycket än pulade med den så blev det aldrig riktigt bra.

Min fundering är att om jag bygger en låda som en slat resonator istället, kommer volymen att räcka till att göra någon skillnad på min puckel vid 40 hz? Jag har redan gjort en kvartvågspipa med gjutrör för att testa effekten, och den var bara på 145 liter, men skillnaden var markant! Tyvärr gjorde röret störst skillnad precis mitt för träväggen så det var inte särskilt waf. Men vid/bakom tv:n har jag även där väldigt mycket bas., men där kan ju inte röret ligga/stå.
Så för att komma till kärnan i frågan: fungerar en slat resonator på samma sätt som en kvartvågspipa? Jag tycker ju att den borde göra det då det rör sig om en sluten kavitet som jobbar i motfas. Eller tänker jag fel?
Dessutom kommer ju tv:n att sitta framför och täcka en del av ytan, men eftersom det rör sig om 40 hz kanske det inte spelar någon roll eftersom bas sprider sig så mycket åt alla håll och kanske letar sig in i springorna mellan brädorna bakom tv:n. Tv:n kommer alltså inte att sitta helt mot brädorna utan några cm ut.


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2014/04/14 23:42:13
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/15 :  00:56:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Utan att kunna svara på din fråga, har du röret kvar, testa då o ställ det vid tv:n o kolla om det låter bättre.
Ev kanske du kan bygga in något vid den första träväggen.

*edit*
Finurlade runt med olika värden o slat depth måste upp över 15cm och djupet över 20cm för att komma lågt ner. :(

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/04/15 01:06:51
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/04/15 :  07:11:25  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Japp, ska försöka lägga röret ovanför tv:n och se.
Det fina är att jag faktiskt kan komma upp i över 20 cm i djup (nästan 25 cm). Mellanrummet mellan brädorna blir bara 1 mm. Är den ens verksam vid så smala springor?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/04/15 :  08:24:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Så för att komma till kärnan i frågan: fungerar en slat resonator på samma sätt som en kvartvågspipa? Jag tycker ju att den borde göra det då det rör sig om en sluten kavitet som jobbar i motfas.
Nja, snarare som basreflex. Men i gjutrören bestämmer rörlängden frekvensen så det är ju kvartsvågspipa.

quote:
Tyvärr gjorde röret störst skillnad precis mitt för träväggen så det var inte särskilt waf.
Kan du inte täta brädväggen förutom en spalt för rätt frekvens precis där?

Johan, den där mätningen är ju fantastisk! Täta inte rummet, jag kan tänka mig att det läcker ut övertrycket i alla problemfrekvenser. Jag tänkte själv fixa "läckage" i bortre ändan av vardagsrummet, upp genom taket till krypvinden. På sommarn kan jag öppna fönstret där, det blir första testet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/04/15 08:35:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000