HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Minidsp "Dirac Series"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/05/07 :  13:41:25  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Någon som har provat dessa?
http://www.minidsp.com/products/dirac-series

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/05/07 :  14:18:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mycket intressanta grejer. Dirac Live har jag köpt och installerat i datorn så funktionen har jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2014/05/15 :  18:55:56  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Undrar hur den står sig mot Antimode 2.0 dual core?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2014/05/20 :  11:54:42  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Finns snart möjlighet att testa. en beställning är lagd.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/05/20 :  13:29:18  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
quote:
Undrar hur den står sig mot Antimode 2.0 dual core?


Det kan man undra. Trodde att antimode var för subwoofer men den heter ju 2.0 så den är väl för stereo?

quote:
Finns snart möjlighet att testa. en beställning är lagd.


Kommer ni att vara återförsäljare?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2014/05/21 :  09:17:24  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Det är tanken. Både den analoga och digitala versionen är beställda.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2014/05/23 :  21:56:35  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Goodsound: stereo, svar ja.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2014/06/12 :  19:51:58  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Har fått dom första exemplaren av MiniDSP - Dirac Series. Rumskorrigeringsenheter, en helt digital in och ut, den andra analoga XLR in och ut. Kommer komplett med Dirac mjukvara för mätning och korrigering samt en bra mätmikrofon. Testar den heldigitala hemma mellan drive och dac, och den analoga i butiken mellan för- och slutsteg. Förstaintrycket är att det är sensationellt bra. Ofta brukar det vara både för och nackdelar, där många varianter jag hört har haft fler nackdelar än fördelar. Med denna MiniDSP - Dirac Series verkar nackdelarna, om några, försumbara.
Har blindtestat det på en kund såhär långt. Han föredrag klart den korrigerade versionen. Fler ska utsättas för detta test.


Akkelis Audio Kund Nr2 har nu suttit och blivit blindtestad. Det var kul att höra hans kommentarer för han trodde att det han hörde var precis tvärtom. Han föredrog klart det korrigerade, men trodde det var okorrigerat. Musiken blev mer intressant, mer tredimensionell, mer engagerande. Kul:-) Fler ska utsättas för detta men redan nu inser jag att detta är en riktigt spännande produkt



Akkelis Audio Kund nr 3 har nu blivit "blindtestad". Han föredrog klart det korrigerade, men gissade även han att det korrigerade var det okorrigerade då han inte såg vad jag valt. Närvaro, nerv, fokus tyckte han var klart bättre korrigerat.
för 2 timmar sedan · Gilla

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/12 :  20:53:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Alla ni som har fördomar mot DSP och eq i allmänhet, och mot digital rumskorrigering i synnerhet, ni bara måste prova Dirac i någon form.
Inget ger er en större förbättring..glöm nya högtalare, nytt slutsteg, glöm ny dac.

Även ni som tror ni sitter med ett "perfekt" rum, prova Dirac. Ni kommer inte ångra er..

Edited by - CH on 2014/06/12 21:02:28
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/06/12 :  21:53:24  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Blir det samma positiva resultat med den digitala som du har hemma?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/06/12 21:53:59
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/06/12 :  22:01:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad kan den burken som Dirac på en Pc inte klarar?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/12 :  22:09:39  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Ingenting. Den är begränsad till två kanaler. På pc kan du köra åtta kanaler.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/06/12 :  22:16:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kan man justera runt på minidsp:s modell utan att ha Pc kopplad?
Dirac kommer det vet jag, kostar en del dock om det ska vara till 5,1
Sen behövs ett ljudkort med...

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/12 :  22:18:07  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Du kan skifta mellan tre eller fyra targets på en minidsp. Utan pc inkopplad.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/06/12 :  23:07:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Pc it will be then...

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2014/06/13 :  14:50:32  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Använder du bara datorn som signalkälla så är dator + Dirac programvara + mic det du behöver.

Dessa MiniDSD apparater ger fler inkopplingsmöjligheter. Den ena har XLR (eller RCA via adapter) in- och ut, den kopplar du mellan för- och slutsteg eller mellan signalkälla och förstärkare. Den andra har tre digitala ingångar så där kan du koppla dator, cd drive, mediaspelare, eller vad du nu har för digitala signalkällor.

Datorn använder du vid inmätning. Sedan kan du lagra 4 st olika kurvor, ex en för sweetspot, en för en hel soffa, osv. För att växla mellan dessa behövs ingen dator, då mätningen är gjord behövs inte datorn längre.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/06/15 :  11:39:23  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Du tillför elektronik men "tar bort" rummets negativa påverkan på ljudet. Även om du vill ha signalen helt opåverkad så går de ändå åt pipsvängen så fort ljudet lämnar högtalarna. Behålla signalen intakt känns lite som att sila myggen men släppa igenom elefanterna. En feelgoodgrej som gynnar den totala upplevelsen föga.

IMHO

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/06/15 :  12:05:35  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Rumskorrigering har nog fått ett dåligt rykte för att det är så lätt att göra fel, och mycket svårt att göra rätt.
Det intressanta med rumskorrigering är inte vad man kan korrigera, utan vad man inte ska korrigera.
Och där är det väldigt svårt att få till det utan att manuellt gå in och välja vad som ska göras.
Vad jag förstått mäter Dirac på flera ställen och har möjlighet att någorlunda sålla bort det som inte bör korrigeras, och jag antar att det ligger rätt mycket arbete med att få till algoritmer som gör detta möjligt, och framför allt tillgängligt för alla.

Rumskorrigering är dock ingen ersättning för att lösa problem som finns i rummet, men det tillåter betydligt mindre fysisk behandling för att fungera. Vill man ha bra korrigering i större del av soffan måste man få bukt med vissa problem först.

Det känns lite "fel" att lägga till stora mängder linjär distorsion för att släcka ut annan linjär distorsion, men det är så det funkar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2014/06/15 12:09:23
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/15 :  18:12:22  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Om du köper den digitala versionen så sätter du den i din digitalkejda, mellan transport/dator och dac. Då kan du dock inte korrigera din vinylspelare.
Köper du den analoga versionen sätter du den mellan för- och slutsteg, alt. i tapeloop om du har sådan. Då får du korrigerat alla källor du har. Nackdelen är ev. att du då alltid kommer lyssna till den inbyggda dac'en i minidsp'n vars kvalitet jag inte kan uttala mig om...
Men även i det fallet är jag tämligen säker på att fördelarna med Dirac är större än den ev. degraderingen pga dac'en.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/06/15 :  22:47:53  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Lämnat tråden!

Edited by - CAB on 2014/07/08 09:21:42
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/15 :  23:07:50  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Christian:
Det svarade jag också på, kanske lite underförstått. I den digitala varianten slipper du AD/DA-omvandligen, sålunda är den digitala tveklöst att föredra. Men, spelar du vinyl så är ju den analoga varianten nödvändig. Huruvida den degraderar hörbart kanske Akkelis kan svara på. Eller du själv, efter ett hemlån..

Jag har förstått att du är skeptisk mot saker i signalvägen, och där kommer den att ligga oavsett vilken variant man väljer. Även mina åsikter gick lite åt det hållet tidigare, men jag kan nog med 100% säkerhet säga att DRC är i mitt system för att stanna.

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/06/15 :  23:32:42  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
"bäst" jobb gör den där den behövs.

Och om du menar var volymkontrollen ska vara så beror det på.
Kan du matcha källan till ingången så att den inte är för hög eller låg så kan den sitta innan försteget.
Varierar signalen stort in så är det bättre efter då du kan matcha nivån till hur högt du vill kunna spela, förutsatt att du kan ställa nivån in i steget.

quote:
I den digitala omvandligslinjen om jag får uttrycka det så finner jag att det adderas rumsdist eller är det så att disten kommen ifrån själva konverteringens villkor som då adderas till den befintliga rumsdisten som alltid finns i varierande grad?


Då distorsionen är linjär i ett rum (vilket betyder att den är volymoberoende till skillnad från olinjär som ändrar sig beroende på volym) så vet DSPn hur mycket "fel" en viss signal kommer att bli, den korrigerar då med en motsignal som kommer att resultera i en signal som matchar vad man ville ha från början.
Detta är dock väldigt förenklat då korrigeringen endast kan göras i två dimensioner men rummet har tre(fyra?). Vilket betyder att man endast kan korrigera en enda punkt i rummet.
Det finns saker som inte är realistiskt att korrigera, till exempel en stark reflektion, detta skulle betyda en fördröjd korrigeringsspik för att motverka den första, som i sin tur skulle behöva en korrigering för att släckas ut, som i sin tur... vilket inte är praktiskt i längden. Dessutom kommer det att fylla rummet med spikar som hörs på alla andra ställen.

Tar man en djup dipp i lyssnings position och försöker förstärka upp den springer man snabbt iväg i effekt, eller får en då låg lyssningsvolym att det inte hörs, samt att man fyller resten av rummet med massa energi.

Korrigerar man högtalarna i tid/fas finns det också en stor risk att man hör ekon innan signalen egentligen skulle börjat, eller så kan man få en metallisk klang.

Man vill peta tillräckligt mycket för att korrigera problemen men så lite som möjligt för att undvika att andra poppar upp.

Olinjär distorsion antar jag att den inte korrigerar, så det problemet får man lösa på annat sätt.

Jag har själv inte hört Dirac men lyssningsintryck jag läst om verkar tyda på att de valt en bra balans med vad som korrigeras och vad som lämnas kvar.

Ursäkta novellen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/06/16 :  07:54:54  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Lämnat tråden!

Edited by - CAB on 2014/07/08 09:22:16
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/16 :  09:04:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kör programvaran i min musikPC sedan knappt ett år. Rena revolutionen ljudmässigt. Tydligare tal och sång, lättare att följa varje instrument för sig om man vill, större ljudbild, dramatiskt mycket bättre bas. De här förändringarna är mycket större än att byta rörtyper, dacar, slutsteg mm.

quote:
Vad jag förstått mäter Dirac på flera ställen och har möjlighet att någorlunda sålla bort det som inte bör korrigeras, och jag antar att det ligger rätt mycket arbete med att få till algoritmer som gör detta möjligt, och framför allt tillgängligt för alla.

Man mäter på 9 punkter och Dirac korrigerar bara problem som är genomgående. Väldigt lättanvänt, man mäter av det hela på 10 minuter.

quote:
Rumskorrigering är dock ingen ersättning för att lösa problem som finns i rummet, men det tillåter betydligt mindre fysisk behandling för att fungera. Vill man ha bra korrigering i större del av soffan måste man få bukt med vissa problem först.
Precis. Här hemma har vi förutom lite av det vanliga basbumlet i rummet bland annat en hård reflex på vänster vägg som ska åtgärdas framöver. Men det blir ytterst diskret, ful akustikreglering är verkligen inte vår grej...

Ett tips: Kvaliteten på mätmikrofonen är viktig, har man möjlighet att använda en kalibrerad mick så är det det bästa. Jag har använt dels min gamla goa XTZ, dels en kalibrerad Behringer 8000 och så har CH mätt här med sin kalibrerade. Bäst hittills har det blivit med Behringern, XTZ gav betydligt sämre resultat. Sen ska man ha glest mellan mätpunkterna, här blir det bra med en mätning i sweetspot och sen knappt en meter ifrån runt om.

Vad gäller vinyl så kommer jag troligen att skicka det ljudet via Dirac också när det blir dags. Det är så grymt stor skillnad på okorrigerat och korrigerat så det vill jag absolut ha med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/06/16 09:14:24
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2014/06/16 :  12:51:35  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Användbar med Mac också?
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/06/16 :  13:10:21  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Jag har använt dels min gamla goa XTZ ...


Lite OT, men är det den som hör till Room Analyzern?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000