HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hiraga 15W
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/05/21 :  12:35:32  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Mohm motstånd i serie? Vet inte vad de har för läckström men annars lägre ohm?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/05/23 :  15:43:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Formering på G.
Lade ett effektmotstånd på 3W och 15Kohm i serie.
Började på någon volt. Spänningen över resistorn faller konstant. Antar att att kondingen laddas. Får se om det börjar plana ut och kondingen börjar formeras.

Någon som har koll på normal läckström?


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/05/23 :  22:32:20  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Hej. Jag tror att det går onödigt sakta med ett så stort motstånd, ta 1 kohm eller kanske tom kanske 100 ohm.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/05/23 :  22:57:27  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Allting mellan 20-50kohm har jag sett som exempel.
Om jag räknat rätt borde läckström vara under 0,14mA eller så för en konging på 40V.

Om man ger hela kretsen angiven märkspänning för kondingen bör inte spänningen sjunkit mer än 10% pga läckström efter att ha laddats upp en timme.

http://www.vcomp.co.uk/tech_tips/reform_caps/reform_caps.htm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/05/24 :  09:47:56  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Aha, tror att jag tänkte lite fel där... sorry !
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/05/24 :  20:26:29  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply


Kopplade upp denna kretsen. Kan vara användbar till fördröjd inkoppling av utgången.
Verkar fungera reläet slog till efer ca 5 sek. Men mäter bara 6V över reläspolen? Använder 12V relä. Matningsspänning på 12V


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/05/27 :  13:32:44  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har simmat lite på nätdelen.
Det verkar som en litet motstånd gör mer nytta än en drossel för ripplet. Om man inte använder järnkärna på drosseln blir den stor och otymplig. Jämförde mellan mina 4,7mH klumpar på 3kg och ett motstånd på 2ohm. Vilket gav lägre rippel med motståndet.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/05/28 :  19:59:39  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har formerat i steg upp till 32,9V (Så långt mitt labbagg klarar)
Slutade på en laddström på 0,3uA. Om jag räknat rätt. 4,8mV över 15Kohm.
Efter 10 min mätte jag 32.8V över kondingen.
Verkar vara i sin ordning.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/02 :  17:19:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Fortsatte formera resten av kondingarna.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/02 :  17:22:40  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Köpte färdigklippt aluplåt i dag för 150 spänn.
4mm till lådan och 5mm till fronten. Ville ha tjockare plåt till fronten men det var beställningsvara.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/04 :  21:50:06  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det anlände ett paket i dag med en softstartmodul. Tack Bernt!
Letade upp ett 12V-relä och testade. Relät slog till ganska omgående. Hann inte säga Mississippi innan tillslag.
Blev nyfiken på vilken konding som bestämde tillslagstiden. Såg ett motstånd och en konding som såg ut att ha varit utbytta. Lite trångt att få plats med något större konding.
Ändrade från 33uF till 100uF. det gav en ändring på tillslaget till ca 3 sekunder.
Gjorde en sim på nätdelen med alla kondingar jag har hemma. Får antagligen inte plats i förstärkarlådan. Simmen gav full spänning efter ca 2 sek.
Det som kan vara begränsande tror jag är hur varmt effektmotståndet som begränsar strömspiken vid uppstart blir. Det sitter ett 30W 330ohms motstånd där nu.
Bör jag sänka tillslagstiden något? Byta effektmotstånd?

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/06/04 22:30:36
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/06/04 :  22:49:57  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Motståndet börjar med att äta 160W och sjunker snabbt i takt med att kondingarna laddas upp.
Räkna ut vad du vill ha för maxström och dimensionera efter det.
Lampa i serie funkar också utmärkt.

Iom class A är det nog svårt att komma ifrån en andra strömspik när reläet slår till. Så antingen större förstaspik och mindre andraspik eller tvärt om. Beror lite på när trissorna börjar dra ström.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/06/05 :  07:05:08  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hur stor nätdel har du?

Min med 2×12V/300VA och 98 000 + 98 000 uf behöver ingen softstart. ..
Kanske har du ett icke-problem?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/06/05 07:06:30
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/05 :  08:06:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kör med 500VA traf. Tänkte trycka i så många kondingar det får plats med i lådan. Ryktet säger att monstret låter bättre med mycket kapasitans.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/05 :  09:23:38  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kanske skulle testa C-R-C-L-C?
Kanske blir instsbilt med för många länkar i filtret?
C-R-C eller C-L-C blir tillräckligt tyst?


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2014/06/05 :  11:09:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag använder C-R-C i mina klass A (F3,F5,F6) och dom är tysta i alla fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/06 :  09:31:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Slipar kanterna på aluplåtarna. Kanter klippta med gradsax blir ganska råa.
En stor platt fil och T-sprit så blir det rakt och jämnt.
Plåtarnas ytor måste slipas med sandpapper för att få bort en del repor.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/07 :  21:05:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Repskydda slipade plåtar med tejp.


Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/06/07 21:09:57
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/06/07 :  21:56:43  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Stiligt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/08 :  00:04:10  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Om jag nu skall pulverlacka mina plåtar. Vad blir snyggast mattsvart ellet blanksvart?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/06/08 :  00:27:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag röstar på matt, ingen speciell anledning förutom att jag tycker att det är snyggt :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/08 :  09:00:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den där softstarten använde jag på ett OTL-steg med 1000-1500 VA trafo. Det viktigaste är att kärnan magnetiseras i en så stor trafo vilket inte behöver särskilt mycket ström. I en senare version använde jag två vippströmbrytare, den ena via ett motstånd i ena läget för att "få igång" trafon. Pass brukar lösa det hela på ett annat sätt till klass A-byggen, med termistor. Det är det absolut enklaste, så länge det är klass A.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/08 :  11:11:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har en sådan brytare. Tänkt att sitta på fronten:
http://www.reichelt.de/Schlafaugen-Taster/FA-200-OR/3//index.html?ACTION=3&GROUPID=3281&ARTICLE=7495&SHOW=1&OFFSET=16&

I databladet står den tål 250V 4A. Tycker bara lödöronen ser väldigt klena ut?

På andra sidor hittar man data som 28V 2A och 125V 0,5A!
Förvirringen är total!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/06/08 :  17:54:40  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Svårt att hitta snygga nätbrytare med centrumfäste!!!!!!!!!

Ett alternativ är en momentan brytare. Finns otroligt snygga vandalsäkra tryckknappar med LED-belysning.
Behöver någon slags logikkrets som håller i ett läge. Eller finns reläer som bara behöver en momenten puls för att hålla?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/08 :  19:32:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Blå lampa men annars lovande:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/tryckstrombrytare/strombrytare-1-pol-on-off-p36141

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/06/08 19:33:37
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000