HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gör ditt eget baselement
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/10 :  09:35:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hittade denna Zaponlack.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/06/10 :  12:33:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"Skulle kvistlack kunna vara ett alternativ?"
Det finns både cellulosa-baserad och Shellack-baserad kvistlack, men utmärkande för dem är att det är en hård lack

Jag har allt mer börjat använda Shellack, som i grunden är ett lus-sekret som torkats till flagor
Dessa flagor löses först upp i Eter-sprit till en lite slemmig vätska

Fördelen med denna variant är att du med mängden sprit kan styra viskositet.
Nackdelen är ju om underlaget tar skada av spriten




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/10 :  14:13:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bra tips!
Shellackflingor finns att köpa i en vanlig färgaffär?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/06/10 :  18:45:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tror det
Har för mig att Fuling köpte en paket i en affär, för att impregnera sina egenlindade trafos

Jag köpte mitt från Ebay i UK
Lite billigare, men tog en vecka har jag för mig

sök på shellac flakes

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/10 :  19:24:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hade faktiskt lite schellacklösning löst i etanol hemma, dvs kvistlack.
Låter nu ett provskott torka innan jag lägger på ett lager till.

Har börjat att fundera på en lite annorlunda motor som borde vara lättare att bygga med vanliga plattjärn i dimensionerna 20x5 och 50x5 mm:



Linjärt och starkt magnetfält genom hela det 10 mm breda och 20 mm djupa gapet:


Här skulle man kunna låta 2 eller 3 magneters bredd enligt ovan utgöra styckvisa linjära sektioner av en cirkulär motor.

En annan kul grej man kan hitta på är ett koaxmembran. Avsluta basmembranet vid 15 cm diameter, fäst det och fortsätt sedan inåt med ytterliggare ett membran drivet av en egen talspole och motor.
Hmm, vid närmare eftertanke så behöver man kanske inte "terminera" basmembranet, det inre elementet överlagrar ju sin information.
Här behöver man kanske tänke på diverse intermodulationsfenomen, men det får man ju i det första fallet också.
En fördel med det andra förslaget är att det är enklare att prova.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/06/10 :  20:07:50  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Utan att förstå ett jota, men jag är grymt impad av kunskapen och följer med förtjusning, så undrar jag över om det är meningen att denna ytbeläggning skall svänga med i tongångarna? Det blir ju ganska snart oändligt många gånger och ytbeläggningsmaterialet torde utmattas och spricka och därmed förlora egenskaperna.
Fråga mig inte bara vilket som kan funka men någon form av polymer skulle jag allt satsa på. Med hög tålighet mot böjning.
Vad har man för beläggning på veckade elementkanter?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/10 :  22:59:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Materialet i sig måste nog kunna hålla veckningen och här är fortfarande 74-filmen den bästa kandidaten.
Polymer, schellack mm har ju inget inneboende styvhet, så jag tror att den vägen går bort.

Uppspänt sämskskinn eller annat tunt skinn med en styvare platta som "kon" är en väg att gå.
quote:
pix skrev: Bl.a renoverades Lowther (kort Vmax) med tunt sämskskinn flitigt förr

Hur mycket linjär Cms får man då med enbart skinnet säg cirka 10 cm i periferin?

En annan väg är att vulka/limma in en cykelinnerslang av lämplig storlek.
Givetvis uppblåst, här är problemet att få membranet att fästa mitt på cykelslangen.

Får nog fundera lite till...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/10 :  23:37:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
... eller en P-list modell större.

Eller det allra enklaste: Gummiduk med förstyvning för "konen" och eventuellt försvagad periferi för upphängningen.
Bara för att bara komma vidare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/11 07:16:35
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/06/11 :  08:40:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
P-list var ju smart
Säkert väldigt UV/åldersbeständig också

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/11 :  08:57:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jovisst, men då uppstår problem med limning mellan de olika materialen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/11 :  20:22:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dammduk 0,5 mm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/11 :  22:57:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så här går mina tankar nu:

Diameter på "konen" är 60 cm med 10 cm upphängning runt om.

Som kon tänker jag mig en cirkulär, 60 cm i diameter, bit av tunn plywood som limmas mot duken.
Får se vad Mms och Cms blir av detta.
För att öka Cms utöver det den 10 cm långa sträckan ger kan jag antingen tunna ut membranet där med sandpapper eller, om det blir en OB, skära ut rektanglar de sista fem centimetrarna.
Mms är ju lättare att öka men motorn måste ju orka driva det också.

På plywooden, som är in mot motorn, kan jag lättare bygga upp talspolen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/06/12 :  07:45:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag hänger inte riktigt med, då jag ser den ursprungliga Janus50 konstruktionen framför mig
Men kör på Claes så klarnar det nog

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/12 :  07:59:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nej, det kan ju vara lite svårt eftersom det enda från Janus jag har lånat är hur talspolen och magnetfältet är orienterade.

Enklast kan man se det som ett vanligt element fast med en diameter på talspolen mellan 30-40 cm, konen 60 cm samt hela membranet 80 cm.
Membranet och "konen" är helt plana.

Detta har säkert blivit gjort tidigare...

Edit: Lade till en länk.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/12 08:56:56
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/12 :  09:35:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det här kanske kan ge inspiration:
http://page.freett.com/knisi/afp1000.html
Jag har en bekant i GBG som äger SB-AFP100, gjordes ett bildreportage hos honom som tyvärr dött med bildservern.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/06/12 09:37:09
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/06/12 :  10:12:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag minns reportaget i Hifi & Musik om Technics-högtalaren från 80-talet (tror jag). Vill minnas att man framhöll vissa fördelar med dessa framför en kon.
Någon som minns vad dessa var?


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/12 :  10:51:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack Bernt.

Dom skulle var intressanta att titta på och framförallt lyssna till!

Det bra att man får en "reset" emellanåt så att man blir tvungen att titta på ingångsparametrarna en gång till.
Det ser ut som det är fyra cirkulära drivers per 30x80 cm stort membran.



Här skulle två eller fler linjära drivers passa bättre.

Om jag använder ett helt plant membran med bara försvagningar som upphängning, så behöver ju inte membranet vara runt med alla de svårigheter det skulle innebär.
Ett rektangulärt som bilderna i länken visar är naturligtvis mycket enklare ur konstruktionssynpunkt.
Antar att det också spelar mindre roll ur akustiskt synpunkt, åtminstone vid dessa frekvenserna.

Siktar dock på lägre än basrespons än 35 Hz.
Det blir till att bolla med membranyta, Xmax, Bl, Cms och Mms.

Det skulle även här att kombinera med en koaxial diskant, varför inte en Janus-variant.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/06/12 :  11:17:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En "fattigmans technics" kunde ju vara att montera dit ett större antal befintliga talspolar/motorer på en stor frigolitskiva
Jag tror det finns skivor upp till 2400 x 1200 mm
Då snackar vi element-yta!



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/06/12 :  13:20:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dali testa med att spänna plastfilm över en större baffel som hyste en 8"
Lät inte helt pinkat, minns dock inte om det var en dipol eller sluten lådda.

Dali DaCapo hette den.

*edit*
Sluten lådda på 21 liter

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/06/12 13:21:55
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/12 :  22:55:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Undrar då om man i stället skulle ha direktpåverkan på den 3 mm tunna XPS-foamen jag funderade på innan som förstyvning/"kon".
Alltså ha det både som membran och förstyvning.
Jag har använt liknande materialet innan när jag byggde mina Cornus.

Vet dock inte om dess dämpande egenskaper ("ljuddämpar ner till 21 db") är till för- eller nackdel i detta fallet.
Det får nog bli praktiska prov i helgen, äntligen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/13 07:32:16
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/06/13 :  08:47:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ser fram emot lite byggbilder för man vet inget förrän man provat

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/14 :  08:27:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
pix skrev:Ser fram emot lite byggbilder för man vet inget förrän man provat


Material för en första funktionsmodell:

Två stycken magnetkonstruktioner för bandhögtalare. Den till höger är vänd 180 grader för att få en återledare i rätt riktning.


Tyvärr så kommer de horisontella bitarna av talspolen bli waste här.
Lite fnös skall tas bort samt stagning flyttas på den vända pelaren.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/14 :  08:39:30  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Får att få detta:



anbringas stål för linjarisering av gapet. Kommer i detta läget bara att använda ett lager till skillnad från simuleringen ovan ovan:


och stål för slutning av magnetkretsen, här blir det inte lika tjockt som i simuleringen ovan:


Så fältet i gapet blir inte lika starkt som simulerade:

Men det lär duga för en funktionsmodell.

Strömbanan (det röda strecket i mitten av gapet) vänds 90 grader för att lättare kunna bygga talspolen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/14 08:40:22
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/14 :  08:41:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Material för att bygga det första membranet och dess ram:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/14 08:42:13
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/06/14 :  08:52:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Talspolen byggs upp på det första membranet:


Använder larmtejp varvat med kaptontejp.
Larmtejpen har lagom bredd, 10 mm.
10 m ger 2 ohm så jag får se vad en rulle kan ge i resistans (borde vara 33 meter, dvs 6 ohm).
Blir det för lite så kan jag seriekoppla två rullar.
Tyvärr faller en fjärdedel bort i de horisontella delarna, men med 25 meter i magnetflödet så kanske Bl kan bli 7 Tm.

Först måste dock talspolen 25 mm in i magnetgapet från membranet.
När/om jag skall testa andra membrantyper, så skär jag ut talspolen från detta första membran.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/14 08:55:15
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000