HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Polera/slipa aluminium
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/06/21 :  16:43:46  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Med mitt senaste köp (Pioneer SA-9900) följde det med en massa delar, bla. en till aluminiumfront. Hade en del repor men jag tänkte ändå att jag skulle kunna polera bort dem.

Eftersom att den från början är borstad så tog jag först 240 papper. Tog en bra stund att få bort alla repor och ner förbi det borstade. Efter det varvade jag mellan 400 och 600 papper (vått) för att få bort alla repor från 240 papperet. Slutligen åkte jag till Biltema och köpte en polerskiva samt den bruna polerpastan. Åkte hem och började polera. Tog ett par timmar men nu så skiner den väldigt fint.
Självklart visste jag inte att man även skulle ha en blå pasta för slutpolering.

Det jag nu undrar är:
Ska jag köpa den blåa pastan eller finns det något bättre?
Hur ska jag polera? Ska jag köpa en till polerskiva och ska jag i så fall ta en annan ''lösare''?
Denna var det jag köpte. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Polerskiva-bomull-192039/

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/07/14 14:02:22

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/06/24 :  14:02:27  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Testa Autosol och se om din nuvarande finish blir bättre - det tror jag utan att ha provat den bruna polerpastan. Se till att ha en egen skiva till varje pasta - viktigt. För finare pastor fungerar "lumpskivor" väldigt bra. Fukta skivorna med lite vatten före användning.
Som sista steg rekommenderar jag alltid Häxans kopparputs. Den är kanon till det mesta; Inte bara koppar. Glasögonbågar i plast blir som nya tex. Krita funkar också bra som slutputs.
Värsta slutputsmedlet jag känner till är nåt som kallas "vinsten"; Speciellt till guldlegeringar. Tror nog det är overkill til ditt projekt dock.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/06/24 :  20:02:49  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Svinto med tvål, det blir bra,.har provat det några gånger. Tar inte bort repor efter för grovt slippappaer, ytan blir skitfin. Först med 400 och sedan minst med 800 papper, gärna 1000 Och sedan Svinto.

Det krävs lite jobb med aluminium...... Men snyggt blir det.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2014/06/25 :  07:27:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag kan tänka att din Pioneer-front är anodiserad som ytbehandling
Anodiseringen är en hård ytbehandling som stänger igen de annars öppna porer som aluminium har
Är reporna djupa, så riskerar du att slipa igenom anodiseringsskiktet (typ 5-15nm tjockt), då blir dessa betydligt känsligare för senare oxidering och fingeravtryck

Extra problematiskt kan det bli om du lyckas slipa bort anodiseringsskiktet på visa ytor, men inte andra. Det kan då vara svårt att på en jämnt färgad yta

Att få en borstad yta på ren aluminium kan vara svårt utan special-verktyg.
Men är man inte rädd för att skita ner sig så kan man köra med bandslip och olja. Oljan går ner i porerna och ger ett visst skydd mot oxidation. Denna plåt är slipad med bandslip och 100-papper (som fort mattas av iom oljan)

http://i214.photobucket.com/albums/cc96/hififorum/Pix%20Denchi/back.jpg
http://i214.photobucket.com/albums/cc96/hififorum/Pix%20Denchi/meter.jpg
http://i214.photobucket.com/albums/cc96/hififorum/Pix%20Denchi/final1.jpg

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/06/25 07:28:36
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/06/26 :  18:38:52  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Jag har slipar ner en bra bit då jag ville bli av med alla repor. Den anodiseringen du pratar om är sedan länge borta och ja, den är väldigt känslig mot fingeravtryck. Någon oxidation har jag inte märkt men det har inte gått många dar.

Den där slipande plåtbiten ser riktigt snygg ut. Helst så skulle jag vilja ha den som borstad men det är lite väl mycket för mig. Kanske kan hitta någon som kan göra det åt mig i så fall men för tillfället blir det polerat.

Jag provade autosol och mässingsputs efter det bruna vaxet. Det blev bättre om man inte räknar med alla små repor som bildades...
Det kostar inte många kronor för lite mer vax och polerskiva (lumpskiva) så jag får prova det.

Svinto har jag inte provat men det känns som att det skulle bli en himla massa repor efter det. Dock så kan jag ta och prova det (måste ändå ta ett till varv med det bruna vaxet).

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/06/26 18:41:06
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/06/26 :  23:12:39  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om jag minns rätt kommer oxidation nästan omedelbart på aluminium och bildar ett skyddande lager som hindrar från fortsatt oxidation.

Lever man nära havet kan det fortsätta pga allt bös som salt etc i luften, matt vitfläckig yta är resultatet och man kan tom få gropar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2014/06/27 :  07:14:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dra på ett par lager klarlack,men är ytan blankpolerad blir den lite mattare..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/06/27 :  09:56:35  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Nära havet bor jag inte (Jönköping) så det borde inte bli några problem med fortsatt oxidation i alla fall.

Någon lack har jag funderat på men är rädd att det ska förstöra den nu blanka fina ytan.

Jag ska i alla fall blankpolera den så får jag ta det därifrån. För tillfället tycker jag den faktiskt ser riktigt bra ut men alla rattar/knappar är borstade så det kommer nog se lite konstigt ut när de är fastsatta.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/27 :  10:33:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bra med tips här, även jag vill tacka för detta!

Jag visste inte man kan polera med vinsten, det används ju ibland vid matlagning och även infärgning av textil men detta var något nytt.

Biltema har våtslippapper upp till 1200 om jag minns rätt, kan ju också vara bra att veta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/06/27 10:34:59
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2014/06/27 :  19:08:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Anodisering är fullt möjligt att göra i garaget om man vill
Jag tror fö att det finns kemikalie-kitt att köpa för detta

Man "betar" först detaljen i ett bad (vilket rengör detaljen och öppnar porerna. Därefter kopplar man ström i badet/detaljen
Antalet minuter i badet ger anodiseringens tjocklek
Efter vad jag hört så skall faktiskt vissa typer av textil-färg vara möjlig att använda

En annan variant är att medvetet bygga ett (grått) oxidlager genom att doppa detaljen i saltpetersyra
Jag provade detta en gång, och resultatet blir en "industri look"
Denna är kanske snyggare på tanks eller spett än på hifi-fronter
Men oxiden är hårdare än aluminiumet vilket stärker den för nötning
Det är också ett bättre underlag att måla på än naken alu


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/14 :  14:17:31  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Avslutade poleringen med mässingsputs så nu skiner den så fint. På nära håll ser man lite repor och märken men står man 1 meter ifrån ser den väldigt bra ut.

Nu har arbetet börjat med den andra fronten. Denna ska jag inte polera utan försöka borsta den så bra som möjligt. Därav ändringen i titeln (hoppas det är okej).

Jag har lyckats få bort 90% av alla märken och anodisering men nu kom regnet så resten får vänta tills solen kommer tillbaka.
Denna gång gjorde jag det lätt för mig med en ''mus''. Har kört med 240 papper då jag inte vågade med 120.
Hur ska jag få bästa resultat i slutändan? För tillfället så ser den väldigt matt ut eftersom att den slipar i någon form av cirkelrörelse. Jag måste komma på något som styr slipklossen så att det blir rakt men ska man göra något innan det? Självklart rengör jag med t-röd innan men är det något annat man också bör göra?

Pix, vilken sorts olja ska man använda? Och måste man använda någon? Oxidation verkar inte vara något problem för mig eftersom den polerade inte oxiderats.

Tar gärna emot förslag på företag eller privatpersoner som kan tänkas göra det.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/07/14 14:54:42
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/07/14 :  20:07:23  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag brukar använda 3M Scotch Brite och diskmedel (YES) när jag vill ha en borstad yta.

Fördelen med Scotch Brite dukarna i förhållande till slippapper är att de håller sig rena och inte släpper några slipkorn som oftast gör en okontrollerad repa i aluminiumet.

Det finns olika färger/grovlekar:
Scotch-Brite Medium: gröna ark som motsvarar P180-240.
Scotch-Brite Fine: vinröda ark som motsvarar P320-500.
Scotch-Brite Ultra Fine: grå ark som motsvarar P600-800.

De brukar säljas i samma storlek som slippapper och jag använder hållare för slippapper till dem.

eller

Hållare med kardborrefäste fungerar hyfsat.

Jag brukar använda den vinröda varianten. Jag "lånar" dem av städerskan på jobbet.
Firmor som säljer lackeringstillbehör brukar ha dem på lager.

Spänn fast eller lägg fronten på en eller flera blöta disktrasor så den ligger kvar.
Dränk aluminiumytan med mycket outspätt diskmedel och kör slipduken över ytan, men bara på ett håll.
När du kommer till änden på "fronten" så lyfter du duken och börjar om.

Jag lägger en liten bit masonit (eller liknande) med samma tjocklek som aluminiumet i slutet för att inte riskera att runda av kanten på fronten.

Är det en liten pryl som ska borstas så brukar jag skjuta fast slipduken i bänken med en häftpistol och jobba med aluminiumbiten i stället.

Efter borstning tvättar jag först med vatten, sedan med t-sprit eller isopropanol, låt torka och vaxa sedan ett par gånger med ett bra bilvax.

Vaxet gör att fronten tål fingeravtryck.

Efter att ha läst igenom vad jag skrivit är jag inte så säker på att det är solklart vad jag menar.
Hör av dig om du har några frågor.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/14 :  20:47:23  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Jag förstår precis vad du menar Tomas! Men en fråga, hur ska materialet vara bearbetat innan? Ska jag köra med lite finare papper än 240?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/07/14 :  22:25:00  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Lite lagom slitet 240 papper i en oscillerande slipmaskin brukar ge en tillräckligt bra start.
Ytan behöver vara hyfsat repfri, framförallt utan större repor på tvären. Längsgående smårepor döljs ganska väl.
Vill du ha en blank, men borstad yta behövs en viss grad av polering innan.
Jag föredrar en något mattare yta så jag brukar glasblästra innan "borstningen".
Ju hårdare du trycker med slipduken, desto mer avverkning. Försök att vara lite lätt på handen i början och öka trycket efterhand som du får en homogen yta på aluminiumet.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000