HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Täta runt element
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/13 :  14:24:50  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Hittade ett par högtalare från tidigt 70-tal där jag ska byta ut elementen. Jag har fixat nya kontakter, fyllt igen oönskade hål och har kommit till att täta runt elementen. Baffeln är av typen grov spånskiva så när jag tog bort de gamla elementen följde det med en del träflisor. För att fylla igen alla ojämnheter tog jag '' Sanitets och byggsilikon'' då det är elastiskt. Enligt tuben så ska det härda 1-2mm per dygn med hjälp av fukt. Igår förmiddag kletade jag på runt hålen men det har fortfarande inte hänt någonting med det. Fortfarande lika kletigt.
Vad gör jag nu? Att ta bort det är inte en möjlighet. Lådorna får plats i ungen men om det härdas med hjälp av fukt lär det inte hjälpa.


Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/07/13 :  18:08:15  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
byggsilikon är inte användbart . Ta bort !

Vill du ha det bra så slipar du ner träskivorna till acceptabel form
och fyller ut med en massiv fönster/dörrtätningslist.

Skall du limma fast högtalarna är det sikaflex, det går knappast att
ta bort högtalarna utan att skada korgarna( om du inte lagt en mm-bred sträng).
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/13 :  18:46:20  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Silikonet blev visst gammalt 2010 så det är kanske inte så konstigt att det inte torkar.

Jag har tagit en spackelspade och skrapat bort det som går. Fortfarande lite kvar i hålor men det får väl sitta där.

Är det inte risk att elementen vibrerar om man har en tjock list? Jag har lite skumplast som alltid fungerat bra men det fyller inte ut hålor så bra.


Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/07/13 :  19:16:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Fint sågspån blandat med lim går bra att fylla hålor i spånskiva med. Frågan är om det fäster på siliconresterna? Bäst att slipa bort dem först.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/07/13 :  20:49:49  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du skall nog satsa på en lite massivare list ( inte skumplast utan snarare liknande det man har i bildörrar. De brukar gå att köpa sådana lister av lite tunnare model på byggmarknad för at ha som tätning för fönster och dörrar.
Nej högtalarna vibrerar inte de skall ju skruvas fast, och komprimera tätningslisten lite lagom.

ett alternativ jag sett är : sikaflex i bred rand. Plastfolie på ( helst en tom högtalarkorg, men om du plastar in den befintliga går det nog. Lägg dit högtalaren och låt sikan stelna 2 dygn. Lyft upp och ta bort plasten, pudra gärna med lite tail, och skruva fast hötalaren i den formpressade tätningen. Pudringen är för att garantera att det inte klistrar.

Edited by - peterh on 2014/07/13 20:52:55
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/13 :  21:14:34  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Helst skulle jag vilja byta ut baffeln men jag har inte de verktyg som krävs för att borra hålen och fräsa ut kanter.

Jag har funderat på sågspån och trälim men det skulle behövas en himla massa spån i så fall. Dock är det ganska lätt att göra.

Jag är inte så säker på att det går dra åt skruvarna så värst hårt eftersom att trät bara smular. Vet inte om islagsmutter skulle fungera. Därför är en list som inte behöver tryckas ihop så värst mycket bättre. Dock så gillar jag idén om att gjuta sika.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/07/13 :  22:16:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag är inte så säker på att det går dra åt skruvarna så värst hårt eftersom att trät bara smular.


Om du vill göra det enkelt för dig så kan du limma på en list 3-4mm tjock på baksidan där skruvhålen finns sedan tar du längre skruvar som går igenom listen. På detta sättet kan du dra hårdare och det tätar bättre har gjort detta på ett par vintage renoveringar med gott resultat.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/13 :  22:38:20  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Så långt tänkte jag inte Bubbel. Så får det nog bli, tack!

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/07/13 :  23:10:38  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Gammal hederlig häftmassa kan funka bra, nu var det länge sedan jag såg sådan iofsg. Man bör nog undvika nåt som limmar hursomhelst.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/15 :  11:17:00  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Tog sågspån och trälim. Tog ett tag att bygga upp alla hål men nu är jag nästan klar med ena. Gjorde ett tillfälligt test och det lät riktigt bra! Mina Pioneer HPM-70 lät helt plötsligt dåligt.

Lådorna är på 11 liter. Elementen är Vifa 19TD-09 diskanter och basarna C17WG-29. De är delade vid 2500hz, kanske höjer till 3 eller 3500 senare. De behöver lite hjälp i basen men det borde bli bättre när lådorna inte läcker.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/07/15 :  19:52:03  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Låt det torka ordentligt för är det tjockt sjunker det något!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/15 :  21:52:12  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Jag brukar lägga in det i ugnen (60-70 grader) när limmet stelnat på ytan. Där får de ligga 10-15 minuter så att allt hinner bli varmt. Sedan så brukar limmet ha stelnat ganska bra när lådan gått ner till rumstemperatur 20 minuter senare.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/07/15 21:52:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000