HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kolborstar till maskiner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/04 :  15:04:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, som titeln säger. Någon som vet någon firma som säljer utbyteskol till diverse maskiner? Jag har en gammal borrmaskin och en tigersåg som behöver nya.
Gärna i Göteborgstrakten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/07/04 15:06:02

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/04 :  16:55:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag tror mig ha någon URL hemma på datorn, om jag nu kan hitta den bland alla URLs man samlat på sig. Skall försöka kolla sent i kväll när jag är hemma från jobbet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/07/04 :  17:38:53  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hej

Prova med Småmaskinservice

http://www.smsservice.se/

/Anders
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/07/04 :  19:57:18  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ge mig mått på dom så ska jag pröva hinna titta i mina gömmor.. har en del liggandes

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/06 :  09:18:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, Runestone jag ska ordna lite mått i veckan.

secanbj, du är en klippa på bra länkar!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/07/06 :  17:00:47  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/10 :  07:35:59  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Bernt,

Har du hittat några kol ännu? Jag har ju glömt att titta efter i vanlig ordning. Får skriva upp om du fortfarande behöver hjälp.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/10 :  07:54:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har haft en del annat att stå i så det har inte gått framåt ännu med detta.
Verktygen ska skruvas isär nån dag och sen ska Runestone få mått, kanske han har rätt kol.
Men har du en bra länk så posta gärna den också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/07/10 :  18:12:20  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har också lite kol liggande. Mått???

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/11 :  07:39:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Bernt,

Har kollat men hittar inget. Har så många URLs att jag inte alltid komer ihåg var de placeras någonstans.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/21 :  16:58:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu har jag fått först tummen och sedan kolen ur.

Borrmaskinen har enkla kol utan trådar, sitter i en särskild hållare. 5x8 mm, hur långa de varit vet jag inte men 15 mm skulle funka.

Tigersågen har kol med måtten 5x8x12 mm med en tråd och spiralfjäder inbyggt:



(Jag har två likadana tigersågar varav en ny och en annan med utslitna kol)


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/07/21 16:59:42
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/07/21 :  18:44:46  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Du har PM

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/21 :  19:46:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, tack vare Stig verkar det ha fixat sig med kol till tigersågen.

Återstår då borrmaskinen. Det är en gammal kvalitetsmaskin som jag ärvt av min far.
Den behöver alltså 5x8x15 mm kol (eller liknande längd)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/07/22 :  21:57:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Borde finnas.ska kolla till helgen

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/23 :  09:57:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Bernt,

Du har väl sett mitt PM?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000