Jag har grejat lite med olika tonkontroller i min hemsnickrade rörpreamp. Mest olika varianter på Baxandall, som man kan läsa om på denna hemsidan: http://www.angelfire.com/electronic/funwithtubes/Amp-Tone.html Den jag använder just nu ser ut så här: Fast jag är inte helt nöjd. De flesta rörtonkontroller är centrerade kring 1 kHz och lutar ganska brant från den punkten. Hade gärna haft en tonkurva mer åt loudness-hållet, alltså med bredare "platt" fält och inte så mycket inverkan på övre basen och nedre diskanten. Någon som har några erfarenheter? Gärna med rör som ECC88, 12AU7 eller 5687.
Precis, men vad jag är ute efter lite är vilka erfarenheter andra har av olika tonkontroller i egna byggen. Många skyr ju dem som pesten. Jag har börjat tycka det är roligare att ha mer kontroll över frekvensgången, så att tex även skrälliga 60-talspopvinyler låter okej på en högupplöst anläggning.
Bra skiss, bra formler, tack! Sen finns det ju impedanser och kapacitanser hos rör som kanske krånglar till det i praktiken? Det är ju en opamp i exemplet i länken. Får väl bygga lite mer och mäta ifall frekvensgången stämmer.