HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Onken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/21 :  18:09:20  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Hej är det någon som vet var jag kan finna ritningar på Onken högtalare kabinetter?
Jag söker till ett par 15 tum Tannoyer skulle tänka mig > 300 liter någon stans.
Om det är någon som vet någon hemsida eller så med ritningar?

Elementet är Tannoy HPD385 så 360 lådan borde vara ok!

Edited by - CAB on 2014/07/21 18:46:07

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/07/21 :  20:50:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Onken var egentligen ett fabrikat.
Högtalarna som blivit mytomspunna finns i flera olika varianter, var och en mycket noggrant anpassade för det element som det skulle samverka med.
Har du inte något av originalelementen så skulle jag rekommendera att räkna om lådan utifrån ditt elements data:
http://www.mh-audio.nl/onken_br.asp

Många hävdar dock att det som gjorde original-Onken så speciell (Jean Hiragas variant) var just den noggranna anpassningen mot Altec 416 elementet. Och att få har lyckats så bra med andra element

Googla på "Onken plans" så httar du hur många ritningar som helst





"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/21 :  21:38:06  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Pix:
Tusen tack, beräkning har jag tidigare hittat.
Jag förstår att anpassning måste göra mot Tannoyelementet.
Men jag trodde i min enfald att just Tannot skulle passa bra till lådprincipen med anpassning av slits och volym.
Men jag kanske måste tänka om.

Är det någon som har någon ide om låda tar jag tacksam emot.

Edited by - CAB on 2014/07/22 06:11:54
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/07/22 :  09:02:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Du kan ju alltid prova ett par Onkenlådor
Mystiken kring Onken är att dess utformning skulle ge något utöver en vanlig basreflex avstämning.

Det sämsta som kan hända är ju annars att du har en osedvanligt stabil basreflex-låda på 360 liter, vilket kanske inte är så illa
Portarnas utformning stadgar ju upp lådan rejält, och med Tannoy koax-elementen blir ju hela registret centrerat kring en strålningspunkt.

[Edit] Du vet säkert att originalartiklarna från Eijiro Koïzumi and Jacques Mahul and Jean Hiraga finns att hitta på nätet. Dock på franska...


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/07/22 09:05:19
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/22 :  09:34:21  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Pix:

Artiklarna visste jag inte, men efter 20år med ett litet hus i södra Frankrike skall jag till nöds klara av dom.
Tack åter igen för övrig info.
Lådprincipen i sig tilltalar mig f.ö.
Liknar faktiskt en del originallådor som tillverkats av Tannoy själva.

Edited by - CAB on 2014/07/22 10:35:02
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2014/07/22 :  11:48:13  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Lite länkar:

Réalisation de l'enceinte grave Onken
Jean Hiraga

http://www.ispra.net/audio/Onken/Audiophile_n2_dec1977/articulo-hiraga01.html

http://www.ispra.net/audio/Onken/onken.php

Jensen Ultraflex, som är ursprunget.

http://unique-acoustics.info/unique-acoustics/loudspeakers/

http://www.studiomsoft.com/audio/onken1.php


Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!

Edited by - MatsB on 2014/07/22 11:53:36
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/23 :  10:20:28  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tack MatsB:

Jag vet inte om jag får ihop det med Tannoy HPD385 och denna typ av låda.

Jag tänker så här:

Utgå från större lådvolym än elementet behöver för ren basreflex.
Minska volymen i lådan till lämplig volym genom att aldrig ha 2 parallella ytor i lådan.

Dubbellaminera i björkplyfa med ljud absorberande lim.

Port slits framåt eller fördelat i 22,5 graders vinkel åt sidorna framåt som slits.

Port eller slits beror på om jag finner beräkningar på slits, om inte får det bli vanligt rör för enkelheten i beräkning.

Har Ni tankar idéer och synpunkter är Ni välkomna om Ni orkar i värmen, pust!

Vikten blir hög, så vad tror Ni om hjul och då om lämpligheten, tanker då på överföring av vibrationer till golvbjälklag.

Fundera också på Era erfarenheter kring invändig beklädnad, filt ull mm. ?

Edited by - CAB on 2014/07/23 11:13:17
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/07/23 :  13:36:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det finns inga färdiga formler för slitsport. Räkna på en vanlig och korta av den 10%.0provmät. Justera till rätt resonansfrekvens uppnåtts. Det spelar ingen roll om väggarna är parallella eller inte. Du har alltid diagonala resonanser. Du slipper alltså inte problem med interna resonanser med ickeparallella väggar. Du bara flyttar dem i frekvens.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/23 :  15:04:45  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
PetterPersson:

Tack, jag hittar inga beräkningsunderlag heller, så tack för beräkningstipset.

quote:
Det spelar ingen roll om väggarna är parallella eller inte. Du har alltid diagonala resonanser. Du slipper alltså inte problem med interna resonanser med ickeparallella väggar. Du bara flyttar dem i frekvens.



Här funderar jag på vad du säger, min ide är att släcka "stående våg" i materialet, inte helt ovanligt att konstruktörer väljer att göra genom detta enkla trick.

Jag har en konstruktör som simulerar med ett animeringsprogram vad som händer vid olika frekvenser och vid och utan paralellitet, påtaglig skillnad skulle jag tolka det som.

Jag inbillar mig inte att helt släcka ut självsvängning men dock minimering.

Vi har också gjort simulering med grafit och finnit goda energiupptagningsförmågot i olika grafitmaterial, och då ända neråt 30hz ett område som ställer till även i goda rum.

Vi vill ha värme inte överföring i material.

När vi gör försöker med att dämpa ut låga frekvenser som är svårast att hantera, vill vi absorbera och omvandla till värme.

Jag är ingen ingenjör och kanske missar något här.

Men i försök att just slå ut t.ex 30hz har vi testat relativ långa rör med just grafitkuddar med goda resultat mycket bättre än remsor i dykardräktsmaterial och vadd av olika slag.

Bäst blev det med grafitpulver.

Här tänker jag amatörmässigt med vad gör man inte som vanlig dödlig rudimentärt företagsstrateg, provar.

Synpunkter välkomnas med värme!



Edited by - CAB on 2014/07/23 15:15:16
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/07/23 :  20:25:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har inga synpunkter, men det här är en intressant tråd som jag kommer att följa.

En fråga, vilka element är intressanta att använda i en Onkenkonstruktion om man inte har ett Tannoyelement, ursäkta trådkapningen.

CAB, ska jag ta frågor om andra element i en annan tråd, så hör av dig.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/23 :  21:54:08  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
PG Jeppsson:
Välkommen "kapa tråd" inga problem.
Jag tror det var mest Altec (Lansing) av olika slag, ofta såg man dom som baslådor med mullticellhorn ovanpå.

Onken! det är den rigida konstruktionen jag vill utgå ifrån.
Så har jag nog en hel del tankar och idéer som måste prövas som sammanfaller med bygge av lyssningsrum, vilket gör att det slår in även på högtalarbygge.

Så här lämnar jag fältet fritt för Era tankar kring basreflex, dämpmateriell mm.
Skulle vara intressant och hör Era funderingar kring bygg materiel, kan man inåt använda stora plaströr som till brunnar varför inte Corian eller andra kompositer, varför rundar man inte alla hörn inne i lådan. Har någon plastat en homogen inre konstruktion.
Är bockad metall olämpligt?

Alltså låt fantasin flöda inga rätt inga fel, tänk inuti den ovanliga boxen.!!!

?

Edited by - CAB on 2014/07/23 22:13:37
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/07/23 :  23:43:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag förstår inte riktigt varför du vill dämpa basen i högtalaren med lådväggsmaterialet. Där uppstår inte resonans iallafall. Du vill ju få ut trycket genom portarna. Övriga frekvenser upp till första resonans blir iallafall bara en kapacitiv last på elementet. Jag lovar att du kan grotta ner dig hur mycket som helst i olika material, form osv. Ditt delningsfilter och dämpning (typ vadd) kommer ha så oändligt mycket större inverkan på slutresultatet. Börja med att bygga ett par spånlådor och kom fram till rätt volym, avstämning, filter och dämpning. Sen kan du börja labba med lådformen. Ett tips bara...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/24 :  00:11:32  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
PetterPerson:
Bra, så har jag nog tänkt, volym portavstämning och filter har jag någorlunda kläm på, dämning gör jag i rummet särskilt basen som ställer till så mycket.
I lådan funderar jag på resonans, ett exempel är ju varför lådor gjorda i plast låter ofta så bra?

Jag vill ha tankar utanför boxen fast i så att säga fast i eller om själva boxen, fria tankar?

Som dämpmateriell, skall man över huvud taget använda sig av detta, finns det inga andra sätt.

Varför skall lådan oegentlighet vara stum, kef har gjort en port som är flexibel och lådan stum.

Andra låter lådan svänga med likt en fiol, varför inte?

Vad är Era erfarenheter.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/07/24 :  00:31:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Frågan du först måste svara på är hur du vill att högtalaren ska låta. Sedan börjar du välja material osv...jag förstår inte riktigt dina tankegångar med att nu har kläm på avstämning, volym och filter men du verkar inte ha någon intuition kring lådans mekaniska egenskaper. Det är ju liksom filter och (intern) dämpning som är det bökiga. Resten är rätt svårt att misslyckas med om man har grundläggande kunskaper i fysik.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/24 :  00:55:27  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Elementet i fråga har som är ett 15tums Tannoy Hpd385 har jag utifrån sina värden en given volym och porten storlek har jag kläm på och delningsfiltret har jag också kläm på i samarbete med en namnkunnig firma i Danmark i mitt fall. Detta är inget svårt, själva fallet ganska så rudimentärt. Finjusteringar får naturligtvis göras efter lådkonstruktion och utfall.

Bortsett från detta vill Jag vill föra en mer eller mindre teoretisk diskussion om själva kabinettens betydelse och materialval erfarenheter om dämpning. Lådans uppbyggnad.

Har någon skrivit något program som animerar rörelsemönster och kraftöverföring vid given frekvens utbredning i kabinetten?

Han ni några direkta erfarenheter vad är era erfarenheter kring material i själva lådbygget?

Edited by - CAB on 2014/07/24 03:31:41
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/07/24 :  08:08:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Bortsett från detta vill Jag vill föra en mer eller mindre teoretisk diskussion om själva kabinettens betydelse och materialval erfarenheter om dämpning. Lådans uppbyggnad.


Om du vill föra - Låt höra, börja ditt resonemang så vi får höra dina tankegångar.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000